کد خبر: 1134981
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضایی از جمله مفاسد اقتصادی را تشریح کرد.
نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه روز سه‌شنبه در معاونت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه برگزار شد. مسعود ستایشی خاطر نشان کرد: اگر در گذشته دسترسی به قوه‌قضائیه تنها با حضور در مراجع قوه قضائیه صورت می‌پذیرفت، اما امروز این دسترسی‌ها در لحظه و به صورت ۲۴ ساعته در تمامی روز‌های هفته متجلی است و صورت می‌پذیرد.
ستایشی درباره آزمون وکالت گفت: آزمون پروانه وکالت کانون وکلا در ۱۳ مردادماه ۱۴۰۲ و آزمون کارشناسان رسمی به صورت مشترک توسط کانون وکلا و مرکز وکلا در اوایل سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
ستایشی درباره قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی توسط پارلمان اروپا گفت: تعجب می‌کنیم پارلمان اروپا چرا بر خلاف مقررات عمومی این مسئله را اعلام کرده‌است، این پارلمان باید جلوی گروهک تروریستی می‌ایستاد، در حالی که به عنوان پدر برای گروهک‌های تروریستی رفتار کرده‌است.
ستایشی در خصوص مبارزه با فرایند معیوب پولشویی بیان کرد: این موضوع در قالب پرونده‌ای در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد. دستگاه قضایی با هم‌افزایی دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه در صدد جلوگیری و پیشگیری متناسب از وقوع جرم و مسدودسازی راه‌های انجام فساد است.
در ادامه این نشست، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اجرای طرح تحول قوه قضائیه بیان کرد: اقدامات فناورانه در قالب سند تحول قوه قضائیه صورت می‌پذیرد. اجرای ۵۰ درصد سند تحول نیازمند حضور مقتدرانه و عالمانه خدمتگزاران در مجموعه فناوری و اطلاعات است که بستر‌های لازم را فراهم سازند.
در ادامه ستایشی درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر دستگیری یکی از وزرای دولت رئیس‌جمهور پیشین در پرونده مربوط به علیرضا اکبری اظهار کرد: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث بوده نداریم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده و این را تکذیب می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در رابطه با آزار و اذیت ۱۵ نوجوان مشهدی تشکیل شده‌است، گفت: اخباری مبنی بر تعرض به نوجوانان در فضای مجازی منتشر و مطالبی از سوی خانواده‌های شش نوجوان مبنی بر تغییر رفتار فرزندانشان مطرح شد.
ستایشی گفت: تا این مرحله تحقیقات مبنی بر این است که این یک اختلاف در مجموعه بوده که تعدادی از والدین بر اساسی هدایت شده، مطالبی را علیه مربی تیم مطرح کرده‌اند و اصلاً به نکاتی که مطرح شده نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره نشده‌است و در همین رابطه مربی تیم شکایتی با عنوان نشر اکاذیب و افترا علیه دو تن از خبرنگاران مطرح کرده‌است. ستایشی درباره افزایش سرقت پس از اغتشاشات اخیر در کشور گفت: بر اساس گزارش‌های واصل شده افزایش محدود سرقت داشتیم البته در صف اغتشاشات، پلیس با قاطعیت برخورد کرد.
وی ادامه داد: در نظر داریم پرونده‌ها به صورت عادلانه به کارشناس‌ها داده شود، سامانه‌ای اکنون در اختیار تمامی قضات قرار گرفته‌است که کارشناس را بر اساس تخصص و محل خدمت او به قاضی معرفی می‌کند.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست درباره پرونده بابک زنجانی گفت: پیرو اطلاع‌رسانی قبلی که داشتیم حدود ۵۰۰ میلیون یورو به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده‌است. در حال حاضر همچنان متهم در زندان است. با همکاری خوب وزارت نفت و امورخارجه و کشور و بانک مرکزی داشتند از سایر اموال متهم در خارج از کشور موضوع انتقال اموال به داخل کشور در دستور کار قرار دارد.
ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: تاکنون تعقیب و محاکمه بیش از ۳۰۰ نفر را داشتیم. رسیدگی به پرونده‌های فرار‌های مالیاتی در مجتمع رسیدگی به مفاسد اقتصادی انجام شده‌است. به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده جرائم اقتصادی از زمان تشکیل این مجتمع رسیدگی شده‌است. ۱۰۰ فقره پرونده مهم مطرح اقتصادی با ارزش مالی بالا در مرحله تحقیقات است.
وی افزود: ۲۱ پرونده کلان و مهم در مرحله اجرای احکام با رد مال حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان تشکیل و به ۳۶ فقره پرونده کثیر‌الشاکی با ۶۸هزار و ۴۵۰ مالباخته رسیدگی شده‌است. حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی در سنوات ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ عمدتاً در مرحله تحقیقات وصول شده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار