کد خبر: 1127785
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مشاور امنیت ملی جنگ‌طلب دولت ترامپ در مقاله‌ای تند در روزنامه تلگراف، پیشنهاد داد در صورتی که ترکیه روابط خود را با روسیه قطع نکند، از ائتلاف غربی ناتو اخراج شود.
جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ با انتشار مقاله‌ای تند از چند عضو ناتو یه دلیل عدم تمایل مفروضشان در حمایت از اوکراین با مشخصاً نام بردن از آلمان، فرانسه و ترکیه انتقاد کرد و خواستار اتحاد غربی علیه روسیه شد. 

او در مقاله دوشنبه (دوم ژانویه) برای روزنامه انگلیسی تلگراف در هشداری مدعی شد که ضعف درون بلوک نظامی ناتو می‌تواند به نیروهای روسیه اجازه غلبه در درگیری جاری در اوکراین را دهد و استدلال کرد که ۲۰۲۳ سالی تعیین‌کننده برای غرب به منظور اثبات قدرت عزمش خواهد بود. 

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه با اشاره به آنچه شکاف در ائتلاف ناتو خواند که با ترکیه شروع شد، افزود: «مسئله واقعی اتحاد و عزم غربی است. هیچ یک تضمین نشده است». بولتون سپس در خصوص ترکیه گفت اگر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور امسال مجدداً انتخاب شود که به ادعای بولتون ممکن است با تقلب این اتفاق بیفتد، عضویت ترکیه در ناتو باید در تردید باشد. او سپس ابراز تاسف کرد که شرکای تجاری و نظامی روسیه از جمله ترکیه هنوز در وقت نیاز مسکو را رها نکرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، از آغاز درگیری‌ها در اوکراین در اواخر فوریه، آنکارا از پیوستن به کارزار تحریم‌های تلافی‌جویانه غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه امتناع کرده و به رغم ادعای داشتن دومین ارتش بزرگ ناتو، همچنین تا حدودی کمک نظامی خود به کی‌یف را در مقایسه با ارسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات غربی، محدود کرده است. 

بولتون در ادامه این مقاله، آلمان را هم مورد انتقاد قرار داد که اولاف شولتز صدراعظم آن وعده تغییر قابل توجه در سیاست خارجی برلین را بعد از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۲۲ از جمله افزایش هزینه نظامی برای برآوردن الزامات ناتو مطرح کرده بود. او با بیان این که بودجه دفاعی ۲۰۲۳ آلمان کمتر از سال قبل آن خواهد بود، گفت: در عمل اتفاقی نیفتاده است و تعهدات مورد تردید است. 

طبق این گزارش، در حالی که برلین گفته بود ۱۰۰ میلیارد یورو را برای تهیه تسلیحات جدید و جایگزینی ناوگان جنگنده‌های قدیمی خود با جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا اختصاص خواهد داد، به گفته بولتون هنوز هیچ یک از این پول‌ها منعقد نشده و به نظر می‌رسد قرارداد اف-۳۵ به دلیل دعواهای بوروکراتیک متوقف شده است.

او در عوض ژاپن را در مقایسه ستود و از تصمیم اخیر توکیو برای بیش از دوبرابر کردن هزینه‌های نظامی آن در پنج سال آینده استقبال کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند گامی اولیه برای جهانی کردن ناتو شامل ژاپن، استرالیا، سنگاپور و رژیم صهیونیستی باشد. 

به نوشته راشا تودی، فرانسه هم جزو کشورهای مورد لطف بولتون نبود و وی از امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور آن به دلیل در نظر گرفتن اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری در اوکراین انتقاد کرد. 

جان بولتون که به مواضع سیاست خارجی جنگ طلبانه‌اش و از جمله درخواست تغییر رژیم در روسیه و بسیاری از کشورهای رقیب آمریکا معروف است، در دوران ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت کرد. وی قبل از آن در نقش‌های مختلف برای روسای‌جمهور آمریکا رونالد ریگان، جورج اچ دابلیو و جورج دابلیو بوش از جمله در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل و معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات، فعالیت داشت.

مشاور امنیت ملی ترامپ اخیراً هم به احتمال نامزدی برای ورود به کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۴ اشاره کرد و مدعی شد ممکن است تنها کسی باشد که قادر است رئیس‌جمهور سابق را در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شکست دهد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار