کد خبر: 1126453
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
در روایت شریفی رسول خدا دختر گرامی‌شان را روح و قلب خود معرفی کرده‌اند که با اذیت او پیامبر نیز اذیت می‌شود.
علی اعظمی در یادداشتی به بیان شباهت‌های حضرت زهرا (س) با پیامبر (ص) پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

رسول خدا نسبت به دختر گرامی خود خیلی مهربان بودند و با شفقت و مهربانی با ایشان رفتار می‌نمودند و همواره بیان می‌کردند: «هِیَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَهِیَ قَلْبِی وَ رُوحِیَ الَّتی بَیْنَ جَنْبَیَّ فَمَنْ آذاها فَقَد آذانی وَمَن آذانی فَقَد آذَی اللَّهَ»؛ [۱] «فاطمه پاره تن من است. او قلب من است. او روح میان دو پهلوی من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را آزرده است».

در این روایت شریف رسول خدا دختر گرامی‌شان را روح و قلب خود معرفی کرده‌اند که با اذیت او پیامبر نیز اذیت می‌شود. این امر نشان از ارتباط و رابطه تنگاتنگ بین این دو نور بزرگوار است، این ارتباط تنگاتنگ نشان از شباهت دختر گرامی رسول خدا با پدر بزرگوارشان است که در روایات به آن‌ها اشاره شده است، که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:

۱. عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ‌: «مَا رَأَیْتُ أَحَداً مِنَ‌ النَّاسِ‌ [کَانَ ] أَشْبَهَ‌ بِالنَّبِیِ صَلَّی‌اللَّهُ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ‌ وَسَلَّمَ‌ ‌کَلَاماً وَ لَا حَدِیثاً وَ لَا جِلْسةً مِنْ‌ فَاطِمَة؛ [۲] ازعایشه چنین نقل شده است: هیچ کس از مردم را ندیدم که در گفتار و حدیث نمودن و نشستن، از فاطمه علیهاالسلام به پیامبر صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله وسلّم شبیه‌تر باشد». در این روایت که از عایشه همسر پیامبر نقل شده، ایشان طی چندین سال که رسول خدا را همراه دختر گرامی‌شان نظاره‌گر بودند به خوبی بیان می‌کند که بانو در گفتار، کلام و حتی نوع نشستن نیز مانند رسول خدا بودند.

۲. عَن عائِشَةَ قالَتْ: «ما رَأَیْتُ اَحَدا اَشْبَهُ سَمْتا وَ دَلاًّ وَ هَدْیا بِرَسُولِ اللّه فی قِیامِها وَ قُعُودِها مِنْ فاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللّه؛ [۳] عایشه می‌گوید: کسی را ندیده‌ام که در خوش خلقی و رفتار و برخورد از فاطمه علیهاالسلام به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله شبیه‌تر باشد. در نشست و برخاست نیز کسی چون فاطمه علیهاالسلام همانند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نبود».

پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از سوی پروردگار به عنوان «اسوه و الگو» معرفی شده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ [۴] «همانا برای شما رسول خدا اقتدایی نیکوست». کمال انسان نیز به تبعیّت از این الگوی کمال و اخلاق است. کسانی به پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نزدیک‌ترند که در رفتار و زندگی به آن حضرت شبیه‌تر باشند. بانوی بزرگ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرورده دامان نبوت بود و گفتار و رفتارش جلوه‌ای از خلق و خوی نبوی به شمار می‌رفت. پس می‌توان او را در بالاترین درجه ایمان دید و آینه تمام نمای رسول خدا نامید.

۳. قالَتْ عائِشَةُ: «ما رَأَیْتُ اَحَدا قَطُّ اَصْدَقَ مِنْ فاطِمَةَ علیهاالسلام غَیْرَ اَبیها صلی‌الله‌علیه‌وآله؛ [۵] عایشه نقل کرده است: کسی را راستگوتر از فاطمه علیهاالسلام ندیدم جز پدرش».

یکی از لقب‌های حضرت فاطمه علیهاالسلام «صدّیقه» است، یعنی بسیار راستگو. خاندان رسالت همه اهل صدق در کردار و گفتار بودند. [۶] اگر آن حضرت صدّیقه بود، پدر بزرگوارش هم به «صادق امین» معروف بود و مردم در طول زندگی از آنان جز صدق و راستی ندیده و نشنیده بودند و همین مایه محبوبیّت و نفوذ آنان در دل‌ها بود.

در نتیجه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در رفتار و کردار و نحوۀ نشست و برخاست و حتی در راستگویی از همه شبیه‌تر به رسول خدا بود و ایشان آئینه تمام‌نمای رسول خدا بودند.

پی‌نوشت‌:
[۱]. اربلی، ابن ابی الفتح، بیروت، کشف الغمه، ج ۲، ص ۹۴.
[۲]. بخاری، الأدب المفرد مخرجا، دار البشائر الإسلامیة، ص ۳۲۶.
[۳]. ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، شرکة مکتبة ومطبعة مصطفی البابی الحلبی، ج ۵، ص ۷۰۰.
[۴]. احزاب :۲۱.
[۵]. ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، نشر علامه، ج ۳، ص ۳۴۱.
[۶]. همان، ص ۳۵۸.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر