کد خبر: 1121253
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
پیوند بین مسجد و دانشگاه، مدل خوبی برای پرورش نخبگان متعهد و تقویت جایگاه کانون‌های مساجد دانشگاهی در گفتمان فرهنگی کشور است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در نشست هم‌اندیشی دانشجویان عضو در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: این حضور برای پرداختن به برخی از مطالبات در مورد مسائل فرهنگی اجتماعی کشور است، تا بتواند ما را در مسیر رشد و شکوفایی سوق دهد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این که مسئولان از جمله بنده به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم، امری مهم و ضروری است. زیرا این موضوع می‌تواند بر ایجاد پیوند بین مسجد و دانشگاه‌ها بیفزاید.

او ادامه داد: پیوند بین مسجد و دانشگاه مدل خوبی برای پرورش نخبگان متعهد است، هدف ما از این هم اندیشی نیز تقویت جایگاه کانون‌های مساجد دانشگاهی در گفتمان فرهنگی کشور است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: کانون‌های مساجد، وظیفه تربیت نیروی فرهنگی مجاهد و انقلابی را بر عهده دارند که بتوانند در عرصه فرهنگ کشور نقش‌آفرین باشند و امروز با توجه به ظرفیت این جوانان، حتی اگر در گستره فرهنگ و هنر تحریم شویم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بچه‌های مسجدی مجاهدانه و عاشقانه این سنگر را تحویل می‌گیرند.

او با اشاره به این که اگر بتوانیم در عرصه فرهنگ، ارتباط علمی و تشکیلاتی را بین دانشگاه‌ها و برخی مساجد ایجاد کنیم برخی مشکلات در میدان رفع می‌شوند، افزود: امروز باید سهم و جایگاه خود را در عرصه فرهنگی کشور مشخص کرده و در نظام توحیدی و زیستی ما، بهترین عرصه برای تربیت نیرو مسجد است، اساساً خداوند ما را به مسجد دعوت کرده است؛ لذا باید کارکرد‌های مساجد را احیا کنیم.

حجت الاسلام خداداده با اشاره به این که هدف ما تحول در حوزه آبادانی مساجد است، گفت: فعالیت در ساحت‌های مختلف از جمله ایجاد پیوند بین مسجد و مدرسه و مسجد و دانشگاه، به پرورش و تربیت نسل مومن و مجاهد انقلابی کمک می‌کند.

او با اشاره به فعالیت ۲۲۵ باب کانون فرهنگی هنری در مساجد دانشگاه‌ها افزود: خوشبختانه، در سال‌های اخیر، کار‌ها و برنامه‌های خوبی در جهت جذب جوانان و دانشگاهیان به امور معنوی و مساجد صورت گرفته است که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

برنامه‌های فکری تربیتی کشور باید با محوریت مسجد، جهت‌دهی شوند
حجت‌الاسلام و المسلمین سعید کرمی، مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به فراز‌هایی از سخنان رهبری با محوریت دانشجویان، گفت: به تعبیر معظم‌له روز دانشجو، روز استکبارستیزی و روز دانشجوی ضد آمریکایی است.

مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به فلسفه شکل‌گیری روز دانشجو گفت: چند ماه بعد از غائله ۲۸ مرداد و سفری که نیکسون به ایران داشت؛ دانشجویان معترض بودند و سه دانشجو در این جریان به شهادت رسیدند، به برکت خون آن سه شهید بعد از انقلاب؛ روز ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو و سمبل مبارزه با استکبار نامگذاری شد.

او ادامه داد: اتفاقات این روز‌ها در سطح کشور، در واقع تلاش مذبوحانه‌ای برای به چالش کشیدن گفتمان انقلاب اسلامی بود تا از این مسیر بتوانند در فضای گفتمانی دنیا علیه کشورمان در سطح بین الملل چالش‌آفرینی کنند که همچون گذشته ناکام ماندند و در این برهه، دانشگاه با حضور دانشجویان بیدار و انقلابی، بسیار سریع و قاطع صف خود را از این جریان‌ها جدا کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین کرمی، با بیان این که مشکلات اجتماعی ما از زمانی آغاز شد که از مسجد فاصله گرفتیم، تصریح کرد: اساساً تربیت دینی در مسجد اتفاق می‌افتد. بنابراین، باید در برنامه‌های فکری تربیتی کشور با محور مسجد، جهت دهی داشته باشیم.

وی افزود: اکنون ۳ هزار امام جماعت در فضای دانشگاه‌ها داریم که در مجموع ۵ هزار وعده نماز جماعت را اقامه می‌کنند و این یک ظرفیت است و ما این آمادگی را داریم که در راستای گسترش فعالیت‌های مسجدی با کانون‌های مساجد همکاری کرده و این کانون‌ها را تبدیل به یک شبکه در سطح دانشگاه کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر