کد خبر: 1119831
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
شیخ نعیم قاسم:
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت : ما با رئیس جمهوری که باعث برانگیخته شدن فتنه ها شود و نتواند کشور را به سوی نجات و رهایی رهنمون کرده ونعمت آزادسازی سرزمین های اشغالی و خون شهدا را پاس ندارد و در خدمت طرح های آمریکا و اسراییل قرار داشته باشد، موافقت نمی کنیم.

 شیخ نعیم قاسم در مراسم سالروز میلاد حضرت زینب (س) در بیروت ضمن اعلام این مطلب افزود: حزب الله به تنهایی نمی تواند رئیس جمهور بر سر کار آورد و می بایست در این خصوص تفاهم هایی صورت گیرد .

معاون سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود دو ویژگی اساسی برای رئیس جمهور جدید که قرار است پس از دستیابی جریان های سیاسی لبنان به تفاهم نظر و اتفاق نظر مشترک انتخاب شود، برشمرده که به گفته وی عبارتند از : باید بتواند کشور را نجات دهد و توان گفت وگو با تمامی طرف های سیاسی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد : ما به تنهایی رئیس جمهور جدید را انتخاب نمی کنیم بلکه به همراه شرکای خود و سایر فراکسیون ها در پارلمان چنین کاری را انجام خواهیم داد. هر چند حزب الله فراکسیون وزین و ائتلاف های تاثیرگذار دارد اما برای انتخاب رئیس جمهور باید تفاهم های گسترده تر صورت گیرد.

شیخ نعیم قاسم درپاسخ به آن دسته از گروه هایی که حزب الله را عامل به تاخیر افتادن انتخاب رئیس جمهور می دانند، گفت : وقتی ما را مسئول می دانند و ما را به خاطر به تاخیر افتادن انتخاب رئیس جمهور متهم می کنند ما به آنها می گوییم « آیا ما به تنهایی می توانیم رئیس جمهور جدید را برگزینیم؟! »

وی تاکید کرد:ما رئیس جمهوری با ویژگی های خاص به نفع لبنان می خواهیم که دو موضوع اساسی را در راس اولویت های خویش قرار دهد: نخست آنکه اقتصاد کشور را نجات دهد و دوم آنکه بتواند با تمامی طرف ها جهت حل و فصل اختلافات و بررسی مسائل آینده به گفت وگو بپردازد و مسائل اختلاف برانگیز سیاسی با گفتمان حل و فصل شود . یکی از این مسائل "راهبرد دفاعی" است . البته نجات اقتصاد کشور بر این موضوع پیشی دارد . هر کس بخواهد راهبرد دفاعی و مقاومت را قبل از نجات اقتصاد کشور قرار دهد این بدان معنا است که او می خواهد کشور را به تعطیلی بکشاند و با اعمال فشار و گرسنه نگه داشتن مردم به اهداف سیاسی خارجی خود تحقق ببخشد . ما با چنین امری موافق نیستیم .

وی افزود:ما بارها گفتیم که خواستار انتخاب رئیس جمهور جدید در اسرع وقت هستیم اما چنین انتخابی نیازمند توافق با شماری از فراکسیون های پارلمان است تاچنین انتخابی بتواند تحقق یابد. ما به تنهایی نمی توانیم به چنین حد نصابی برسیم و همچنین طرف مقابل ما نیز به تنهایی نخواهد توانست به چنین نصابی دست یابد.

از سوی دیگر شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد:علیرغم گذشت بیش از هفتاد سال از اعلام موجودیت رژیم اسراییل بر بخشی از فلسطین مقاومت در تمامی مناطق فلسطینی امروزه قوی تر و محکم تر شده است .

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان روز دوشنبه (۹ آبان ماه) به پایان رسید. پارلمان لبنان با وجود برگزاری هفت جلسه با احتساب جلسه دیروز (پنجشنبه) در انتخاب رئیس جمهوری جدید ناکام مانده است.

انتخاب رئیس جمهوری لبنان نیاز به رای دو سوم نمایندگان پارلمان دارد.

درپی ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهوری در پنجشنبه هفته آینده ۱۷ آذر برگزار خواهد شد.

رئیس پارلمان لبنان پیشتر اعلام کرده بود که این کشور چند هفته بیشتر نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و اصلی‌ترین اولویت در کشور انتخاب رئیس جمهوری است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار