کد خبر: 1118018
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده:
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: از آنجا که دشمن از الگو شدن زنان موفق ایرانی هراس دارد سعی می‌کند حضور زن در جامعه اسلامی را نامناسب جلوه دهد، ما باید از این جایگاه دفاع کنیم و کرامت زن در جمهوری اسلامی را به خوبی بشناسانیم.

انسیه خزعلی روز پنجشنبه در نشست توانمندسازی زنان برای آینده‌ای پایدار در تالار اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو – ایران، با ابراز امیدواری از اینکه این نشست‌های تخصصی مقدمه عملکرد عینی، مصداقی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه پیشرانی زنان در سند تحول باشد، افزود: در واقع باید به این واقعیت اشاره کرد که زنان دیگر حمایت نمی‌خواهند بلکه باید با پیشرانی در صف اول مسیر تحول و ارتقای جامعه باشند و ما به زمینه‌سازی برای پیشرانی بپردازیم.

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: توانمندسازی یکی از تکالیف معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در برنامه ششم است که متاسفانه عمل به آن ترک شده بوده و در پایان برنامه ششم توسعه، برنامه جامع آن تهیه نشده بود که در حال اقدام است.

خزعلی در ادامه به اقداماتی همچون مشاوره به زنان سرپرست خانوار، حمایت حقوقی و اجتماعی، آموزش، مهارت‌آموزی و فراهم آوردن زمینه‌های اشتغال با کمک بانک رفاه و وزارت کار، تدارک صندوق برای اشتغال زنان و تعهد به زنان کارآفرین، طرح کسب و کار پایدار خانواده محور، پشتیبانی از شناخت استعداد‌ها برای پرورش استعداد‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان اشاره کرد و با برشمردن نقش فعال زنان ایرانی در آموزش از طریق مجازی در کشور‌های منطقه از لزوم توجه به مبحث سبک زندگی و بحث آموزش صحبت کرد.

وی گفت: در بسیاری از شاخصه‌ها در عرصه توانمندسازی، زنان ایران جلوتر هستند، اما مشکل جدی ما، مساله رسانه است و ما باید در این بخش حرکتی جدی را شروع کنیم. بعد از جریانات اخیر، حضور زن در جامعه ما سیاه جلوه شد و مشوه شد و ما باید آن را احیا کنیم چرا که دشمن تلاش می‌کند از آنجا که از الگو شدن زن موفق ایرانی در جامعه اسلامی می‌هراسد، این حضور فعال را نامناسب جلوه دهد. ما باید از این جایگاه دفاع کنیم و کرامت و جایگاه زن در جمهوری اسلامی را به خوبی بشناسانیم.

در ادامه مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان، سخنان خود را با محوریت فعالیت‌های گسترده این معاونت در عرصه توانمندسازی بانوان و آمار چشمگیر موفقیت زنان ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی در یک ساله اخیر، ارائه داد.

وی نگاه ویژه این معاونت را توجه به شاخصه‌های مادری و همسری در ورزشکاران زن دانست و بر ضرورت فراهم‌سازی زمینه حضور موفق زن در این عرصه در کنار تأهل و برخورداری از مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.

کاظمی‌پور همچنین در این نشست بر اعزام زنان به عرصه‌های ورزشی برون مرزی، اثرگذاری بر توسعه پایدار در بحث کیفی و تعداد و گستردگی حضور بانوان بر اساس عدالت‌محوری صحبت کرد.

معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به روند رو به جلوی ورزش بانوان در توسعه پایدار در عرصه همگانی و توجه به عدالت جنسیتی، به ارائه مصادیقی از بازنگری طرح‌های ملی و ادغام آن‌ها جهت ارتقای بحث ورزش، سلامتی و مشارکت زنان در جوامع شهری و روستایی پرداخت و درباره اشتغال بانوان ورزشکار مدال‌آور، چتر حمایتی از ورزشکاران اردونشین و... نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه، حسین میر محمدصادقی رئیس کرسی یونسکو در زمینه حقوق بشر، صلح و دموکراسیبه عملکرد مرکز یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، کارگروه زنان و کلینیک زنان و خانواده، برگزاری وبینار و همایش، برگزاری مدارس کوتاه مدت، گردآوری مجموعه اسناد حقوق زنان اشاره کرد و افزود: رسیدن به اهداف توسعه پایدار در سه سطح مجزا (جهانی، ملی و مردمی) اجرا می‌شود و امیدوارم این نشست، بتواند در سطح مردمی اثر بگذارد راهکار‌های لازم را ارائه دهد.

تقویت نهاد خانواده و تحقق الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، تقویت و اصلاح نظام حقوقی و رویه‌های قضایی مرتبط با زنان و خانواده، توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار، تاثیر حمایت اجتماعی بر توانمندسازی زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، توانمندسازی زنان در حوزه آموزش، توانمندسازی زنان در امور حقوقی و قضایی، توانمندسازی زنان در حوزه ورزش، سلامت و بهداشت از محور‌های تخصصی نشست توانمندسازی زنان برای آینده پایدار بود که به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو - ایران و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) برپا شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار