کد خبر: 1117372
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
تمام حواشی اطراف تیم ملی سرانجام کار خودش را کرد. تیم ملی تا قبل از شروع مسابقه هم تحت شدیدترین فشار‌های رسانه‌ای بود؛ تیمی که حتی از چهره بازیکنانش در زمان پخش سرود هم می‌شد فهمید چگونه تحت فشار هستند. این فشار‌ها در سایه شیطنت‌هایی که صورت می‌گرفت، باعث شد ایران در شرایطی کاملاً نابرابر مقابل انگلستان قرار گیرد.
فريدون حسن

تمام حواشی اطراف تیم ملی سرانجام کار خودش را کرد. تیم ملی تا قبل از شروع مسابقه هم تحت شدیدترین فشار‌های رسانه‌ای بود؛ تیمی که حتی از چهره بازیکنانش در زمان پخش سرود هم می‌شد فهمید چگونه تحت فشار هستند. این فشار‌ها در سایه شیطنت‌هایی که صورت می‌گرفت، باعث شد ایران در شرایطی کاملاً نابرابر مقابل انگلستان قرار گیرد.
ایران دیشب بدشانس بود، بدترکیب بود و البته خوش‌حاشیه؛ حاشیه‌هایی که از دو ماه قبل و حتی لحظه شروع مسابقه دست از سر تیم ملی برنداشت تا جایی که شبکه‌های معاند حتی در زمان شروع مسابقه هم تیزر‌های تبلیغاتی علیه بازیکنان ایران پخش می‌کردند؛ شرایطی که البته ترکیب عجیب و غریب کی‌روش برای شروع مسابقه هم به آن دامن زد؛ ترکیبی بد که خود کی‌روش مجبور شد در ابتدای نیمه دوم سه تغییر در آن ایجاد کند. بدشانس هم بودیم که همان اول بازی، بیرانوند را از دست دادیم و در نیمه دوم، ما هر چه زدیم نشد و انگلستان هر چه زد به تور نشست تا فوتبال ایران یکی از سخت‌ترین شب‌های خود را تجربه کند و در نهایت هم تن به شکست سنگین ۶ بر ۲ مقابل یکی از آماده‌ترین و قدرتمندترین تیم‌های فوتبال حال حاضر جهان دهد.
ترکیب تیم ملی برای شروع بازی مقابل انگلستان که اعلام شد، همه غافلگیر شدیم. کی‌روش ترکیبی را برگزیده بود که سورپرایزمان کرد، هم ما و هم انگلیسی‌ها را، طوری که نمی‌دانستیم قرار است چگونه بازی کنیم.
علیرضا بیرانوند- صادق محرمی- احسان حاج‌صفی- میلاد محمدی- علیرضا جهانبخش- مرتضی پورعلی‌گنجی- مهدی طارمی- روزبه چشمی- علی کریمی- مجید حسینی و احمد نوراللهی ترکیبی بود که هیچ کس باور نمی‌کرد، حتی ساوت گیت هم کاملاً محتاطانه تیمش را روانه میدان کرد، اما در همان ۱۰ دقیقه اول متوجه شد که این ترکیب ناهمگون و ناهماهنگ نمی‌تواند خطری برای تیمش ایجاد کند.
مصاف با انگلیس نیازمند بازیکنان قلدری، چون کنعانی‌زادگان و رامین رضاییان بود و مدافع تند و تیز و سرزنی، چون شجاع خلیل‌زاده، ضمن اینکه در خط حمله نیز تنها بودن طارمی دست او را در زخمی کردن مدافعان حریف بسته بود و اگر سردار آزمون اندکی زودتر از دقیقه ۸۰ وارد میدان می‌شد، می‌توانست با همراهی طارمی حداقل از بار گل‌های پرتعدادی که سیدحسین حسینی خورده بود، بکاهد. اما در شبی که شب فوتبال ایران نبود، اشتباهات کی‌روش در چیدمان تیمش و همچنین بدشانسی بیرانوند و عدم‌تمرکز بازیکنان ایران که نتوانستند بعد از گل دوم به خودشان بیایند، باعث شد شاگردان ساوگیت با هر حمله به یک گل برسند! نتیجه‌ای که کمتر کسی انتظار آن را داشت و حتی خود انگلیس هم نمی‌توانست تصورش را داشته باشد.
اولین غافلگیری برای ایران مصدومیت بیرانوند بود تا عملاً همان اندک روحیه تیم هم از بین برود. ورود حسینی به زمین با چند حرکت هجومی ایران همراه بود، اما باز هم همه چیز به حالت اول برگشت. بازی بدون برنامه ایران تا دقیقه ۳۵ دوام آورد و این بلینگام بود که با ضربه سر دروازه ایران را گشود. ادامه حملات انگلستان در دقیقه ۴۳ باز هم به گل نشست؛ این بار ساکا بود که تور دروازه حسینی را به لرزه درآورد. ایران کاملاً به‌هم‌ریخته و بی‌برنامه نشان می‌داد و انگلستان کاملاً هماهنگ و رو به جلو تا در دقیقه ۴۶ استرلینگ باشد که اختلاف را سه برابر و کار ایران را در همان نیمه اول تمام کند. آنچه در این نیمه دیده شد، مشکل کندی و عدم‌هماهنگی در سمت چپ خط دفاع بود؛ ایرادی که تا پایان بازی هم به چشم کی‌روش نیامد.
نیمه دوم با سه تغییر برای ایران آغاز شد. عزت‌اللهی جای کریمی را گرفت. کنعانی‌زادگان به جای چشمی آمد و قلی‌زاده هم جانشین جهانبخش شد تا ایران روندی رو به جلو در پیش گیرد. ایران بهتر از نیمه اول بازی می‌کرد، اما باز هم انگلستان به گل رسید. دقیقه ۶۲ ساکا با یک حرکت عرضی و باز هم از سمت چپ، خط دفاع ایران را به هم ریخت و دور از دستان حسینی اختلاف را چهار برابر کرد.
اما در اوج ناامیدی مهدی طارمی تک‌ستاره دیروز ایران با یک ضربه استثنایی گل اول خود را در جام جهانی وارد دروازه انگلستان کرد تا حداقل یکی از گل‌ها جبران شود، با این حال انگلستان ضعف مفرط سمت چپ دفاع ایران را خوب شناخته بود؛ جایی که مجید حسینی بعد از برخورد با بیرانوند هیچ گاه نتوانست خوب کار کند. راشفورد در دقیقه ۷۱ از همین نقطه برای بار پنجم دروازه ایران را گشود. دقیقه ۸۸ و باز هم سمت چپ دفاع؛ اتوبانی که از ابتدای بازی کار دست‌مان داد. حاج‌صفی و مجیدی در طول این دقایق کاری کردند که حتی حضور سردار آزمون و ترابی هم نتوانست ثمری برای ایران داشته باشد و در این دقیقه گریلیش گل ششم را هم برای انگلستان زد.
دقیقه ۹۰، اما الماس فوتبال ایران باز هم گلزنی کرد. خطای روی پورعلی‌گنجی را داور برزیلی بعد از مشورت با VAR پنالتی تشخیص داد تا مهدی طارمی باز هم گلزنی کند و اختلاف را به چهار گل کاهش دهد.
حالا ایران دو بازی مهم مقابل ولز و امریکا در پیش دارد؛ دو بازی‌ای که می‌تواند حکم صعودمان را صادر کند، به شرط آنکه کی‌روش ترکیب درست را انتخاب کند و مانند نیمه اول بازی دیشب کاری نکند که از همان اول مسابقه بازی را وا بدهیم.
کی‌روش: هنوز چیزی تمام نشده
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در پایان اولین مسابقه مقابل انگلستان و شکست برابر این تیم با اعلام اینکه «هنوز چیزی تمام نشده» و ایران دو بازی دیگر در جام جهانی دارد، اظهار کرد: «ما تا آخرین توان جنگیدیم و شجاع بودیم. آنچه در توان داشتیم را در زمین پیاده کردیم. هنوز چیزی تمام نشده و ما دو بازی دیگر در جام جهانی داریم و تلاش می‌کنیم با موفقیت آن‌ها را پشت سر بگذاریم.»
کی‌روش ادامه داد: «الان خیلی بهتر از قبل آماده بازی با ولز هستیم. رقابت‌ها در سطح بالایی است و همه چیز آماده است که کارمان را انجام دهیم و سعی می‌کنیم بازی بعد را ببریم. از کسانی که از تیم حمایت نمی‌کنند می‌خواهم که به ورزشگاه نیایند.»
هر چه در توان داشتیم، پیاده کردیم
مهدی طارمی، بهترین بازیکن ایران مقابل انگلستان در پایان بازی گفت: «ما تمام تلاش خود را انجام دادیم و هر آنچه می‌توانستیم به نمایش گذاشتیم. من هم سعی کردم بهترین عملکردم را در زمین پیاده کنم و هر چه در توانم بود در زمین پیاده کردم. انگلستان تیم بسیار خوبی بود. این تیم یکی از بهترین تیم‌های جهان است و بازی خوبی را برابر ما به نمایش گذاشت. ما هنوز دو بازی دیگر در این جام داریم و چیزی به پایان نرسیده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار