کد خبر: 1117360
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
لفاظی اوکراینی‌ها برای بازپس‌گیری کریمه
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به تهدید‌های اوکراین برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه، کی‌یف را هم یک شهر روسی و پایتخت روسیه باستان خواند. مدودف پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت حملات به کریمه، قیامت برپا خواهد شد. 
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به تهدید‌های اوکراین برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه، کی‌یف را هم یک شهر روسی و پایتخت روسیه باستان خواند. مدودف پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت حملات به کریمه، قیامت برپا خواهد شد. 
 
درحالی که مقامات اوکراینی مدعی هستند که می‌خواهند همه مناطق اشغال شده خود را از دست روس‌ها پس بگیرند، مقامات مسکو درباره هرگونه اقدام در این زمینه هشدار می‌دهند. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه که این روز‌ها بلندگوی تبلیغاتی کرملین علیه اوکراین را به دست گرفته، بار دیگر سیاست حاکمان کی‌یف را به باد انتقاد گرفت. مدودف روز دو شنبه در پستی تلگرامی در واکنش به تهدید‌های اوکراین درباره بازپس‌گیری کریمه، کی‌یف را یک شهر روسی خواند و تهدید به پس گرفتن آن کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مدودف خطاب به مقامات کی‌یف گفت: «می‌خواهم چند واقعیت غیرقابل انکار را به آن‌ها یادآوری کنم. کی‌یف پایتخت روسیه باستان است. کی یف یک شهر بزرگ در روسیه، اما کوچک در امپراطوری روسیه است. کی‌یف پایتخت یک جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است؛ و بالاخره، کی‌یف شهری روسی است که مردمش همیشه به روسی فکر و صحبت کرده‌اند. به همین خاطر کاملاً مشخص است که چه چیزی و چگونه باید پس گرفته شود.» این درحالی است که روز شنبه آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین مدعی شد صلح در این کشور تنها در صورتی ممکن است که مرز‌های ۱۹۹۱ آن احیا شود. اشاره او به سال استقلال اوکراین با انحلال اتحاد جماهیر شوروی بود. مدودف چندی پیش در سخنانی هشدار داد که اگر اوکراینی‌ها به کریمه حمله کنند، قیامت به پا خواهد شد. مقامات اوکراینی به خصوص ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور بار‌ها گفته‌اند که بازگرداندن مناطق اشغال شده در شرق این کشور مهم‌ترین شرط بازگشت به میز مذاکرات است، اما مقامات مسکو با این درخواست مخالفت کرده‌اند. با برگزاری رفراندوم در چهار استان شرق و جنوب اوکراین که به الحاق به روسیه رأی دادند حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین به دست روس‌ها افتاده است و غربی‌ها هم نسبت به آزادسازی این مناطق امیدی ندارند. به همین منظور در هفته‌های اخیر به مقامات اوکراین، فشار آورده‌اند تا به میز مذاکرات برگشته و با روس‌ها صلح کند. 
با وجود یادآوری‌های تاریخی مدودف به سران کی‌یف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که تغییر رژیم در اوکراین، جزو اهداف عملیات نظامی روسیه در این کشور همسایه نیست. دیمیتری پسکوف دیروز در نشست خبری گفت که روسیه در حال تحقق اهداف خودش در عملیات نظامی ویژه در اوکراین است و این اهداف به طرق مختلف قابل‌تحقق است. شبکه «سی‌ان‌ان» در این نشست خبری از سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه سؤال کرد که آیا یکی از اهداف روسیه، تغییر قدرت در اوکراین است که پسکوف در جواب گفت: «نه». این درحالی است که کنستانتین کساچف، سناتور روس در اظهارات اخیر خود گفته بود که عادی‌سازی روابط روسیه و اوکراین تنها در صورتی ممکن است که در اوکراین «تغییر رژیم» صورت گیرد. مقامات روسیه هدف خود را از حمله به اوکراین، نازی‌زدایی و خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. 
 تأیید کشتار اسرای روسی در اوکراین 
درحالی که مقامات اوکراینی پیش‌تر صحت فیلم‌های منتشر شده درباره کشتار اسرای روسی را رد کرده بودند، در نهایت رسانه‌های غربی بر اظهارات مقامات روسی مهر تأیید زدند. روزنامه نیویورک‌تایمز صحت فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی درباره اعدام اسرای جنگی روسیه به دست اوکراینی‌ها را که در روستای «ماکیوکا» در زمان بازپس‌گیری‌اش توسط نیرو‌های اوکراینی تصویربرداری شده بود، تأیید کرد. نیویورک‌تایمز روز دو شنبه نوشت: با مقایسه این فیلم‌ها با تصاویر ماهواره‌ای، صحت فیلم‌های گرفته شده در یک خانه روستایی در روستای ماکیوکا را تأیید می‌کنیم. برخی از این فیلم‌ها بخشی از سری فیلم‌های چهار پهپادی هستند که در تاریخ ۱۲ نوامبر توسط یک کانال تلگرامی حامی اوکراین که بازپس‌گیری این روستا را گزارش می‌داد، پخش شدند. نیویورک‌تایمز تأکید کرد، در این فیلم‌ها می‌توان مشاهده کرد که جسد سربازان روسی درست همان طور که تسلیم شده بودند، روی زمین افتاده بود. دکتر روهینی هار، مشاور پزشکی در «پزشکان برای حقوق بشر» به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: به نظر می‌رسد که اکثر این اسرای جنگی روسی با شلیک گلوله به سرشان کشته شدند. دریایی از خون در این تصاویر دیده می‌شود. این حاکی از آن است که جسد آن‌ها در آنجا ر‌ها شده است. به نظر می‌رسد که هیچ تلاشی برای جمع‌آوری آن‌ها یا کمک به آن‌ها صورت نگرفته است. وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرده بود، ارتش اوکراین عمداً بیش از ۱۰ سرباز روسی اسیر شده را با شلیک تیر به سرشان کشته است؛ جنایتی که هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را به عنوان یک «استثنای تراژیک» معرفی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار