کد خبر: 1117300
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
«ژن‌درمانی یا کارتی‌سل‌تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است. مدلی که تنها ۵ ـ ۴ سال از به‌کارگیری آن در دنیا در کشورمان بومی‌سازی و به کار گرفته شد.

برای نخستین بار در کشور روشی برای درمان سرطان‌های حاد خونی کودکان اجرایی شد که حاصل تلاش و همکاری مرکز طبی کودکان و شرکتی دانش‌بنیان است. با استفاده از این روش، امید به بهبودی و درمان کودکان مبتلا به سرطان افزایش یافت.

امیرعلی حمیدیه، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به استفاده از روش ژن‌درمانی در بهبود کودکان مبتلا به سرطان، گفت: «ژن‌درمانی یا کارتی‌سل‌تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است. مدلی که تنها 4 الی 5 سال از به‌کارگیری آن در دنیا در کشورمان بومی‌سازی و به کار گرفته شد.

وی افزود: در واقع ژن درمانی به نوعی دست‌ورزی داخل سلولی با کمک علم و دانش سلول‌های بنیادی است. در این روش که یک فناوری پیچیده و دشوار است؛ امید به بهبود بیماران افزایش می‌یابد. در واقع تا 70 سال پیش اگر کودکی به سرطان مبتلا می‌شد مرگ این کودک حتمی بود تا اینکه داروهای شیمی درمانی به کمک آمدند و مانع مرگ و میر 60 تا 70 درصدی بیماران شدند.

فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان ادامه داد: پس از شیمی درمانی، پیوند سلول‌های بنیادی به یاری درمانگران آمد و این روش نیز 30 تا 40 درصد از کودکان مقاوم در مقابل درمان‌های شیمیایی را پوشش داد. در نهایت 10 تا 15 درصد بیمارانی که با هیچ کدام این روش ها درمان پذیر نبودند باقی ماندند که امروز با استفاده از ژن درمانی به روش کارتی‌سل‌تراپی امید به بهبودی آنها نیز بیشتر شده است.

رییس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین بیان کرد: این دستاورد نزدیک به 7 سال زمان برده است و بعد از گذراندن مطالعات سلولی و مطالعات پیش‌بالینی روی حیوان و کسب مجوز و کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نخستین بار یک محصول ژن‌درمانی در کشور برای یک بیمار استفاده شده است.

وی افزود: این دارو در حال حاضر در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و روی یک کودک مبتلا به سرطان که در مقابل همه روش‌های درمانی مقاومت می‌کرد؛ جواب داده و حال عمومی این کودک خوب است و روند درمانی وی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی مرکز طبی کودکان بیان کرد: این کار توسط تیمی از پزشکان ایرانی و یک شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده و همچنان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌هایی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار