کد خبر: 1117029
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رسیدن به جام‌جهانی برایشان سخت بود و حالا که به این تورنمنت رسیدند خودشان را یکی از مدعیان قطعی صعود به دور حذفی می‌دانند. امریکا و ولز رقیبان ایران در گروه B امشب (۲۲:۳۰) مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.
شیوا نوروزی

رسیدن به جام‌جهانی برایشان سخت بود و حالا که به این تورنمنت رسیدند خودشان را یکی از مدعیان قطعی صعود به دور حذفی می‌دانند. امریکا و ولز رقیبان ایران در گروه B امشب (۲۲:۳۰) مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.
ستاره‌ها پس از یک دوره غیبت در جام‌جهانی سهمیه گرفته‌اند و اژدهایان نیز پس از ۶۴ سال حضور در این تورنمنت را تجربه می‌کنند. وجه اشتراک امریکا و ولز نیز غرور و اطمینانشان از بابت صعود به مرحله یک شانزدهم نهایی است. تصمیم فیفا برای سپردن قضاوت این بازی به داوری از کشور میزبان در نوع خود جالب توجه است. عبدالرحمان الجاسم همان داور فینال لیگ‌قهرمانان آسیاست که حالا دیدار امشب را نیز سوت می‌زند.
مغرور‌های امیدوار
برای امریکایی‌ها باور اینکه جام‌جهانی روسیه را از خانه تماشا کنند دشوار بود، اما با هر بدبختی بود چهار سال صبر کردند تا دوباره یکی از نمایندگان قاره خود در این رقابت‌ها باشند. حالا که جام ۲۰۲۲ شروع شده تیم ملی امریکا با هدایت گرگ برهالتر با کوهی از امیدواری و غرور به قطر آمده تا از اعتبار از دست رفته فوتبال این کشور دفاع کند. بهترین عملکرد این تیم در ادوار مسابقات در جام ۲۰۰۲ به دست آمد؛ تکرار صعود به یک‌چهارم نهایی هنوز برای امریکایی‌ها یک رویا محسوب می‌شود. در جام‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز از گروهشان صعود کردند، اما با شکست مقابل حریفان از ادامه راه بازماندند.
نقش پولیشیچ
پس از یک دوره غیبت انتظار می‌رود ستاره‌ها و راه‌راه‌های امریکا در نخستین بازی خود مقابل ولز ادعاهایشان را در زمین ثابت کنند. سرمربی این تیم برای انتخاب بازیکنانش جسورانه تصمیم گرفت و با بی‌رحمی نام چهار بازیکن را در لیست قرار نداد. خط زدن زک استفن، ریکاردو پپی، جان بروکس و جردن پیفوک همه را متعجب کرد. استفن بیشتر از همه شوکه شد چرا که دروزاه‌بان اصلی امریکا برای حضور در قطر به صورت قرضی راهی تیم میدلزبورو شد تا شاید نظر سرمربی را جلب کند. پپی نیز در تیم خرونخین هلند در ۸ بازی ۶ گل به ثمر رسانده، اما برهالتر فرصت بازی در جام‌جهانی را از او گرفت.
در بین ۲۶ نفر نهایی بدون شک کریستین پولیشیچ ستاره اول ایالات متحده است. مهاجم ۲۴ ساله چلسی امید اصلی امریکایی‌ها برای گلزنی به‌شمار می‌رود با این حال کاپیتان این تیم در لیگ جزیره تنها یک‌بار پایش به گلزنی باز شده است. پولیشیچ در خصوص اهمیت جام‌جهانی گفت: «جام‌جهانی برای ما خیلی موقعیت خاصی است. وقتی صحبت از فوتبال می‌شود اولین چیزی که برای امریکایی‌ها اهمیت دارد جام‌جهانی است. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا باعث افتخار کشورمان باشیم.» این بازیکن با تیم کشورش سال گذشته قهرمانی گلدکاپ شد. به نظر می‌رسد مت ترنر دروازه‌بان ذخیره آرسنال انتخاب اول سرمربی برای قرار گرفتن در چارچوب امریکا باشد. تیلور آدامز، مک‌کنی، آرونسون، فریرا و حاجی رایت دیگر بازیکنان شناخته شده این تیم هستند.
تکیه به گرت بیل
اژدهایان برای صعود به جام‌جهانی بیش از نیم قرن صبر کردند. ولزی‌ها به رغم ژست‌های مغرورانه‌شان ۶۴ سال نتوانستند در بین تیم‌های برتر جهان قرار بگیرند. این بار نیز نتوانستند به صورت مستقیم سهمیه اروپا را بگیرند و راهی پلی‌آف شدند. ولز اول اتریش را برد و پس از آن هم اوکراین را شکست تا رستگار شود. این موفقیت برای ولز در حد یک قهرمانی بود و به همین خاطر هواداران این کشور کوچک منتظرند تا تیمشان شگفتی‌ساز شود. سرمربی ولز هم ادعا کرده برای حضور یک ماهه در قطر چمدان بسته است!
نکته جالب اینکه ولزی‌ها به خاطر ناکامی ولی، هیچ کدام سابقه بازی در جام‌جهانی را ندارند و از این لحاظ نسبت به هر سه تیم گروه دوم بی‌تجربه محسوب می‌شوند. اژدهایان بیشترین موفقیت‌شان در اروپا بوده، در یورو ۲۰۱۶ به نیمه‌نهایی رسیدند و در یورو ۲۰۲۰ نیز تا یک‌هشتم نهایی بالا آمدند. همه دنیا می‌دانند گرت بیل تک ستاره ولز است و این بازیکن بار سنگین یک تیم را به دوش می‌کشد. کاپیتان بیل با خوش‌شانسی مصدومیتش را پشت‌سر گذاشت و خیال همه را از بابت بازی کردن راحت کرد. منتها این بازیکن تا قبل از شروع مسابقات در لیگ امریکا نیز نیمکت‌نشین بود. بازیکن ۳۳ ساله لس‌آنجلس اف‌سی به خاطر آسیب‌دیدگی فرصت‌های زیادی را از دست داده است. آخرین بار بیل دو ماه پیش در دیدار ولز – لهستان از ابتدا در ترکیب حضور داشت. این مهاجم سرشناس با ۴۰ گل در ۱۰۸ بازی ملی لقب بهترین گلزن تاریخ فوتبال کشورش را یدک می‌کشد. حالا که رویای ولزی‌ها محقق شده باید دید می‌توانند از این فرصت استفاده کنند یا نه. بن دیویس و آرون رمزی دیگر بازیکنانش شناخته شده اژدهایان هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار