کد خبر: 1116818
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
وزیر خارجه عمان به تهران آمد؛ سفری که با فاصله‌ای کوتاه از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران انجام می‌شود. وزیر خارجه در ملاقات با همتای عمانی، بدون اشاره به جزئیات، وعده کرد که ایران در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی، اقدام «متقابل» و «مؤثر» انجام خواهد داد. 
حامد خبیری
وزیر خارجه عمان به تهران آمد؛ سفری که با فاصله‌ای کوتاه از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران انجام می‌شود. وزیر خارجه در ملاقات با همتای عمانی، بدون اشاره به جزئیات، وعده کرد که ایران در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی، اقدام «متقابل» و «مؤثر» انجام خواهد داد. 
 
عمانی‌ها در تهران، به عنوان حاملان پیام‌های خارجی و کانال‌های محرمانه شناخته می‌شوند. اواسط مرداد ۱۳۸۸، در کشاکش فتنه، پادشاه عمان به تهران آمد و ملاقات‌هایی در بالا‌ترین رده‌های سیاسی انجام داد. بعد‌ها فاش شد که سلطان قابوس حامل پیام باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا است و طی چند ماه، دست‌کم دو نامه به ایران نوشته شد. دیروز هم «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به تهران آمد؛ در میانه اغتشاشات و دو روز بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران. امریکایی‌ها صراحتاً از چیزی که آن را «اعتراضات مردمی» نامیده‌اند، حمایت کرده‌اند. حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور در یک تغییر جهت ملموس از رؤسای جمهور قبلی گفت که «ایران را آزاد می‌کنیم»، جمله‌ای که البته شورای امنیت ملی کاخ سفید آن را تلویحاً پس گرفت. با وجود حمایت ها، آن‌ها نگران توسعه برنامه هسته‌ای ایران هستند. ایران فروردین ماه سال قبل، سطح غنی‌سازی را به ۶۰ درصد رساند و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ گفت که تصمیم غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی منوط به تصمیمات مسئولان مربوطه است. با این حال، امریکایی‌ها که تازه از انتخابات فارغ شده‌اند، نگرانند فشار‌های بیشتر در شرایطی که مذاکرات برجام متوقف شده، تصمیم گیرندگان ایرانی را متقاعد کند غنی‌سازی ۹۰ درصدی را هم در دستور کار قرار دهند. گزارش فوریه ۲۰۲۲ جامعه اطلاعاتی امریکا از تهدید‌های جهانی ارزیابی کرده است: «اگر تهران شاهد تسکین تحریم‌ها نباشد، مقامات ایرانی احتمالاً غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد را بررسی خواهند کرد.»
 این حوادث برای فشار است
با قطعنامه‌ای که آژانس آخر هفته قبل با صحنه‌گردانی امریکا و سه دولت اروپایی علیه ایران صادر کرد و زمزمه‌هایی هم درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده، نگرانی دولت بایدن این است که افزایش سطح غنی‌سازی بخشی از دستور کار مقام‌های ایرانی باشد. در حالی که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، قطعنامه شورای حکام را «بسیار نابهنگام»‌توصیف کرده و گفته که ادامه سنگ‌اندازی دولت امریکا برای رسیدن به توافق در مذاکرات برجام، علت تصویب شورای حکام است، سفر «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به تهران را بایستی بازتاب نگرانی امریکا از تصمیم ایران برای گسترش برنامه هسته‌ای نگاه کرد. اینکه در مذاکرات «البوسعیدی» در تهران چه صحبت‌هایی، بیان یا اینکه چه پیام‌هایی از کدام طرف‌ها رد و بدل شده، مشخص نیست، ولی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، صبح دیروز اقدام هفته قبل آژانس را «غیرسازنده» خواند و وعده کرد که ایران در عین پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خودش، «اقدام متقابل و مؤثر» انجام خواهد داد. امیرعبداللهیان به اقدام «غیرسازنده» آژانس اشاره کرده، در حالی که به گفته او «دو هفته پیش هیئتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند.» وزیر خارجه که بعد از ملاقات با همتای عمانی صحبت می‌کرد، گفت: «به یک باره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست به شدت ریاکارانه این روز‌های ایالات متحده امریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.»‌رئیس دستگاه دیپلماسی از چیزی که آن را «تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران» خواند، تشکر و تأکید کرده است: «تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق را ارج می‌نهیم.»‌وزیر خارجه همچنین به اغتشاشات اشاره کرده و گفته است: «در روز‌ها و هفته‌های گذشته دشمنان ایران با سوء استفاده از احساسات پاک مردم تلاش کردند وضعیت و محیط داخلی ایران را تحت تأثیر قرار دهند و تا جایی پیش رفتند که حملات تروریستی در شیراز و ایذه باعث شهادت جمعی از هموطنان شد.» او تأکید کرد که تهران این حوادث را «در راستای فشار حداکثری امریکا و سه کشور اروپایی علیه مردم ایران» می‌داند. 
 برجام مرده؟ نمرده؟!
اینکه آیا وضعیت کنونی می‌تواند به احیای مجدد برجام منتج شود یا نه، مشخص نیست. فرزان ندیمی، یکی از همکاران مؤسسه واشنگتن، معتقد است که برجام «اساساً مرده است». علی واعظ، مدیر امور ایران و مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران، نیز می‌گوید: «تصور اینکه بتوان توافق را بازگرداند، سخت است.»، اما مارک فیتزپاتریک، از مؤسسه بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک می‌گوید: «در حالی که برجام در کمای عمیق است، هنوز مرده نیست، حداقل هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند آن را مرده اعلام کنند، امری که به منزله اعتراف به شکست سیاست خارجی است.»‌یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با فارین‌پالیسی به شرط ناشناس ماندن گفته که انتظار دارد تهران به سمت ساخت سلاح برود، یا حداقل آماده باشد که در صورت بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای احیای توافق، به سرعت آن را بسازد، گزینه‌ای که البته رهبران تهران آن را به کلی رد کرده‌اند. 
علی واعظ، اما معتقد است که اگر ایران به این سمت برود، ایالات متحده را با دو انتخاب ناخوشایند می‌گذارد؛ «یادگیری زندگی با بمب ایرانی یا بمباران ایران». الی گرانمایه از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: «در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به طور گسترده‌ای این باور وجود ندارد که ایران از پیش تصمیم به ساخت سلاح گرفته باشد، ولی برخی کارشناسانی که فارین‌پالیسی با آن‌ها صحبت کرده، گفته‌اند که اگر برجام رسماً از هم پاشید، این احتمال به شدت افزایش می‌یابد. فیتزپاتریک افزایش فعالیت هسته‌ای ایران را محتمل می‌داند: «ایران به تولید اورانیوم با غنای بالا، به کارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر و محدود کردن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد و در عین حال به توافق پادمانی که قبل از برجام است، پایبند خواهد ماند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار