کد خبر: 1116401
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای حق مردم فلسطین را برای تعیین سرنوشت خود به رسمیت شناخت.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد (مربوط به امور حقوق بشر، بشردوستانه، اجتماعی و فرهنگی) دیروز پنج شنبه با تصویب قطعنامه‌ای حق ملت فلسطین را برای تعیین سرنوشت خود به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، مصر با هماهنگی دولت تشکیلات خودگردان فلسطین این قطعنامه را به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ارائه کرد.

این خبرگزاری افزود که این قطعنامه توسط اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا حمایت شده و قرار است در اواسط دسامبر آینده برای تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ۱۶۷ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، ۵ کشور با آن مخالف کردند و رأی ۷ کشور هم ممتنع بود. این قطعنامه بر ضرورت حق مردم فلسطین در همه محل‌های سکونت برای تعیین سرنوشت خود و دستیابی به آزادی تأکید کرده و همه قوانین بین‌المللی این حق را برای آنها تضمین و آن را شرطی اساسی برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین در همه ابعاد آن قلمداد می‌کند.

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند، قدردانی کرد و گفت: حق تعیین سرنوشت، اساس همه حقوق است به ویژه برای مردم ما که تحت اشغال استعماری طولانی مدت و رژیم آپارتاید بوده‌اند.

المالکی از جهان خواست که ساز و کارهای عملی ایجاد کند تا مردم فلسطین بتوانند از تمام حقوق خود از جمله حق مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری برای درخواست نظر مشورتی در مورد ماهیت اشغالگری استعماری رژیم صهیونیستی در سرزمین کشور فلسطین از جمله قدس و تأثیر این اشغال بر حق ذاتی تعیین سرنوشت آنها برخوردار شوند.

وی همچنین از مواضع کشورهایی که به قطعنامه رأی ممتنع یا مخالف دادند، امتناع و تأکید کرد که این کشورها نمی‌توانند به حمایت از رژیم اشغالگر و جنایات آن ادامه دهند و رأی ممتنع یا مخالف آنها باعث افزایش استکبار و گردن کشی این رژیم که تمام قطعنامه‌ها و میثاق‌های بین المللی را زیر پا گذاشته است، می‌شود.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته با درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه موافقت کرد و این نهاد قضائی بین المللی را موظف به صدور نظر مشورتی حقوقی در خصوص اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل کرد. ۹۸ کشور از جمله بلژیک، ترکیه، برزیل، مصر، ایرلند، اردن، مراکش، لهستان، اسلوونی، اوکراین و امارات به دادگاه لاهه رأی مثبت دادند، در حالی که ۱۷ کشور از جمله کانادا، آمریکا، جمهوری چک، آلمان، استرالیا، اتریش و ایتالیا با آن رأی مخالف کردند و ۵۲ کشور نیز در جلسه رأی گیری غایب بودند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار