کد خبر: 1116072
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
مهدی جهان تیغی

آنچه از مجموع دیدارها، عملکرد و گفتمان حجت الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان می‌توان نتیجه‌گیری کرد این است که توپ اینک در زمین مولوی عبدالحمید است.

یک: رهبر انقلاب بر اساس یک دغدغه، نگرانی و ناراحتی که برای شخص ایشان از حوادث سیستان و بلوچستان بوجود آمد، حجت الاسلام علی اکبری را به عنوان نماینده ویژه خود را با هدف دلجویی، بررسی و نهایت همکاری و همدلی با مردم شیعه و سنی، خواص، نخبگان و گروه های مختلف به زاهدان فرستادند. به دستور مستقیم و صریح رهبر معظم انقلاب در همان ساعات اول بحث آزادسازی بسیاری از دستگیر شدگان که سوابق ضدامنیتی ویژه ای نداشته و یا مرتک جرم سنگینی نشده اند، اتفاق افتاد و علاوه بر آن شهید محسوب شدن مردم بی گناه کشته شده و همچنین جانباز معرفی شدن مجروحین بی گناه به صورت صریح از طرف ایشان دستور داده شده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که اگر در داخل سیستان و بلوچستان زودتر از این شرایط مهیا شده بود، رهبر معظم انقلاب حتی زودتر از این نماینده خود را برای اصلاح و بررسی امور به این منطقه می‌فرستادند.

دو: حجت الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان نیز تاکنون با حانواده شهدا، آسیب دیدگان، گروه‌ها و اقشار مختلف مردم و تقریبا اصلی‌ترین شخصیت های موثر شیعه و سنی استان و منجمله مولوی عبدالحمید دیدار کرده و گفتگوها و دیدارهای موفق، دلگرم کننده و امیدوار کننده‌ای داشته‌اند. از حجم کیفی و کمی استقبالهای که در شهرهای مختلف از ایشان در حال انجام هست، این موضوع به خوبی نمایان است که ایشان توانسته در همین فاصله کوتاه رضایتمندی و امیدواری‌های بسیار خوبی را ایجاد کند. ضمن اینکه چارچوب گفتمان گفتگویی حجت الاسلام علی اکبری در این سفر جامع و با توازن عدالت و رافت بوده و جای شبهه و ایراد باقی نگذاشته است.

سه: مولوی عبدالحمید در هفته‌های گذشته مطالبات، انتقادات و پیشنهادات متعددی رابیان کرده است. به عنوان نمونه ایشان بارها گلایه کرده که مسئولین در همدری با مردم کوتاهی کردند. اما اینک فراتر از هر مسئول ارشدی در این کشور، رهبر معظم انقلاب خود شخصا برای دلجویی و ابراز نارحتی از حوادث پیش آمده نماینده به زاهدان و دیگر شهرهای آن منطقه ارسال کرده و بحث آزاد سازی دستگیر شدگان و رسیدگی به آسیب دیدگان در بالاتر از سطح انتظار معمول بسیاری از خواص آن منطقه، اتفاق افتاده است. یا مولوی عبدالحمید از ابتدا درخواست کرده بود که به موضوع حوادث زاهدان ورود قضایی و نظارتی شود، اینک نه تنها شعبه ویژه قضایی برای این منظور ایجاد شده بلکه تاکنون با تصمیمات دبیرخانه شورای عالی امنیت و شورای تامین استان، برخی مسئولین انتظامی عزل و یا جابجا شده و همچنین چندین پرونده قضایی در اینباره تشکیل و مراحل تحقیق آنها با سرعت ممکن در حال پیگیری و در حال به نتیجه رسیدن است. شواهد زیادی نشان می‌دهد که حاکمیت فراتر از بسیاری از حوادث دیگری در کشور و حتی بالاتر از برخی مرسومات معمول در حال پیگیری و روشن کردن همه ابعاد حوادث اخیر سیستان و بلوچستان است.

چهار: با توجه به موارد بالا که تنها بخشی از عملکرد پدرانه، صبورانه، مهربانه و عادلانه حاکمیت درباره حوادث سیستان و بلوچستان است و به خصوص با سفر ویژه حجت الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبری و پیگیری‌های خاص و فراتر از عرف معمولی که توسط ایشان در حال انجام هست، توپ کامل در زمین مولوی عبدالحمید افتاده است. شاید روز جمعه این هفته اولین و ویژه ترین آزمون سنجش میزان صداقت و نیت سنجی سیاسی مولوی درباره پرونده حوادث اخیر جنوب شرق نیز باشد. مواضع و یا خطبه‌های مولوی عبدالحمید به زودی مشخص خواهد کرد که او اساسا به دنبال حل پرونده زاهدان هست یا نه، اگر کمتر از این میزان همت و عزمی که در حاکمیت اتفاق افتاده، مولوی عبدالحمید در مواضع خود سخن بگوید و یا بدتر از آن بخواهد دوپهلو یا با کنایه، یا به صورت غیر شفاف، یا موکول به گذر زمان و آینده و بدون نتیجه گیری مشخص و پایان باز برای مردم خطبه بخواند، حتما در حق نظام و هم مردم اهل سنت و بلوچ جفا کرده است. ضمن اینکه حال که حجت برای همه در حال تمام شدن است، کوتاهی کردن پس از آن نه تنها توجیه ندارد بلکه پس از آن باید بگونه دیگری به قضایا نگاه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار