کد خبر: 1115790
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
سعد الله زارعی:
اعمال تحریم‌های جدید با بهانه‌های حقوق بشری و دفاع از آزادی و دموکراسی به هیچ‌وجه با اصول احترام متقابل همخوانی ندارد و باتوجه به این رویکردها جمهوری اسلامی باید در برابر اروپا وارد یک گفت‌وگوی جدی انتقادی شود.
در جنگ هیبربدی و ترکیبی ما با طیف‌های مختلفی از تهاجم‌ها مواجه‌ایم و دشمن در پی آن است تا از همه ظرفیت‌های خود برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بهره ببرد. چندی پیش اتحادیه اروپا دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ۳۰ شخص و نهاد ایرانی را با ادعای نقش‌آفرینی آنها در سرکوب اعتراضات اعمال کرد.

سعدا... زارعی، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌ جم معتقد است رویکرد جدید اروپایی‌ها برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی یکی دیگر از پازل‌های نظام سلطه برای تشدید جنگ‌ ترکیبی در برابر ملت و دولت ایران است.

مطالبات غیرمنطقی اروپا

وی با اشاره به زیاده‌خواهی‌های کشورهای اروپایی درخصوص عقب‌نشینی ایران از مطالبات بحق خود، تصریح کرد: خواسته اول آنها محدودسازی قدرت نظامی جمهوری اسلامی است. تردیدی نیست که این رویکرد طلبکارانه از سوی اروپایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که برابر با ادعای خود آنها این قاره به نسبت سایر مناطق از امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی بیشتری برخوردار است اما با این وصف، اروپایی‌ها همواره درپی افزایش تولید، ابتکارات، قدرت و حجم نظامی خود هستند و بنابراین براساس چه منطقی آنها از ایران درخواست می‌کنند که جنگ‌افزار و قدرت نظامی خود را محدود کنند. طبیعی است که خواسته غیراصولی کاملا مبتنی بر روحیه قلدری اروپایی‌ها است.

ناتو عامل ناامنی در منطقه

وی خواسته دوم اتحادیه اروپا از ایران مبنی بر محدود شدن کارکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در غرب آسیا را ناشی از خوی استعماری آنها دانست و تاکید کرد: اساسا بسیاری از تنش‌های منطقه به خاطر مداخلات اروپایی‌ها اتفاق افتاده است. عامل اصلی جنگ اوکراین که نزدیک به ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، مگر غیر از اروپا بود که هدفی جز توسعه ناتو به شرق و تسلط این ائتلاف نظامی بر گرجستان و اوکراین نداشته و تداوم این مداخله‌گری باعث آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین شد. 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: سوابق، مدارک، مستندات و شواهد گوناگون حاکی از دخالت ناتو و به‌تبع آن اروپا در مسائل مربوط به عراق، نفوذ در دریای سیاه، دریای مرمره، دریای اژه و مدیترانه است و اعضای ناتو همچنان در قاره آفریقا به قدرت‌نمایی و برخورد با ملت‌ها مشغول‌اند. چگونه است اروپایی که همواره درپی توسعه مداخلات خود در مناطق مختلف جهان برخلاف خواسته‌ ملت‌ها و دولت‌‌ها است از ایران می‌خواهد کاری به تحولات داخلی لبنان، عراق، سوریه، یمن، فسلطین،‌ افغانستان و محیط پیرامونی خود نداشته باشد.

نمایشی ساختگی به نام دفاع از حقوق بشر 

زارعی بهانه‌گیری‌های غرب از ایران درخصوص مسائل مربوط به حقوق بشر مبتنی بر ارزش‌های اروپایی را صورت‌نمایی از ماهیتی دروغین دانست و اظهار کرد: این ادعاها کاملا ساختگی و پوششی است و واضح است اگر جمهوری اسلامی مقوله قدرت نظامی کنار بگذارد و نسبت به بحث تاثیرگذاری منطقه‌ای بی‌اعتنا باشد، اروپایی‌ها هیچ مشکلی با ما نخواهند داشت. کما این‌که رفتار آنها با عربستان به‌خوبی این مسأله را نشان‌ می‌دهد. مگر در عربستان، بشریت از حقوق اساسی برخوردار است و مردان، زنان، طوایف، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران جایگاهی در سیاست و حکومت عربستان دارند اما اروپا هیچ مشکلی در مواجهه با سعودی‌ها ندارد و هیچگاه نگران رعایت مسائل حقوق بشری از سوی عربستان نبوده و نیست.

ضرورت مقابله به مثل ایران 

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که زیاده‌خواهی‌ها و طلبکاری اروپا از جمهوری اسلامی در قالب اعمال تحریم و تغییر رویکردهای در حوزه دیپلماسی و سیاسی ادامه خواهد داشت، گفت: در جنگ ترکیبی همه تلاش‌ها برای شکستن ایران صورت‌ می‌گیرد تا در حوزه‌های جنگ نرم، ترور، خرابکاری، تحرکات دیپلماتیک و اعمال فشارهای اقتصادی و تحریم جمهوری اسلامی از مطالبات قانونی خود دست بکشد و طبیعی است که ایران هم در این رویارویی طراحی سیاست جدیدی را برای مقابله به مثل مناسب علیه این اروپا در تدابیر تازه خود درنظر خواهد گرفت.

زمان راه‌اندازی گفت‌و‌گوی انتقادی با اروپا

وی با اشاره به رویکردها اروپایی‌ها در مواجهه ایران در دوران دولت سازندگی خاطرنشان کرد: در آن مقطع رویکرد آنها باب کردن ادبیات انتقادی برای گفت‌و‌گو با دولت آقای هاشمی بود. به این معنا که در مذاکرات دوجانبه اروپایی‌ها گلایه‌ها، خواسته‌ها و مطالبات‌ خود را مطرح می‌کردند و خواستار پاسخگویی ایران در حوزه‌های مختلف می‌شدند که البته رویه بسیار غلطی بود اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی از این رویکرد می‌توان به صورت معکوس استفاده کرد. 

زارعی با بیان این‌که ما باید در حوزه دیپلماسی، مواجهه کاملا جدی با اروپایی‌ها داشته باشیم، تصریح کرد: اکنون زمان آن فرارسیده که اتحادیه اروپا موضع خود را به صورت شفاف درخصوص تمایلش برای برقراری روابط طبیعی با جمهوری اسلامی بیان کند. وی اضافه کرد: اگر آنها خواهان تعامل عادی و مطابق با اصول روابط بین‌الملل با ما هستند، باید به‌صراحت اعلام کنند که دیگر دخالتی در امور داخلی ایران نخواهند داشت و از انگشت گذاشتن روی مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی خودداری خواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اجتماع نیروهای معاند جمهوری اسلامی در خارج از کشور بیان کرد: زمانی امکان رفت و آمدهای سیاسی میان ایران و کشورهای اروپایی فراهم خواهد بود که آنها جمهوری اسلامی را به مفهوم واقعی کلمه به رسمیت بشناسند. وقتی مخالفان جمهوری اسلامی با حمایت دولت آلمان در برلین جمع می‌شوند این اتفاق با هیچ‌کدام از قوانین شناخته‌شده بین‌المللی و حتی قواعد خود اروپایی‌ها هم سازگاری ندارد.

زارعی رفتار غربی‌ها با دیپلمات‌های ایران در کشورهای اروپایی را خلاف همه پیمان‌ها و مبانی حقوق بین‌الملل دانست و خاطرنشان کرد: هر دیپلماتی در کشور دیگر از مصونیت سیاسی برخوردار است اما در ماجرای آقای اسدا... اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین رفتار دوگانه اروپایی‌ها را شاهد بودیم. 

وی ادامه داد: وقتی با سناریوسازی گروهک منافقین و طرح اتهاماتی از سوی سازمان‌هایی جاسوسی مثل موساد بازداشت و زندانی شد هم سازمان هواپیمایی اتریش اعلام کرد که اسدی موقع ورود به هواپیما کیفی حامل مواد منفجره نداشته و هم براساس گزارش کارشناسی پلیس آلمان که به دادگاه ارائه‌شده، هیچ ردی از بمبی که آن دو نفر مدعی تحویل گرفتن آن از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستند در خودروی اسدا... اسدی کشف نشده است. با این وصف همچنان ایشان زندانی است و حتی بعد از امضای توافق مبادله زندانی بین ایران و بلژیک در اردیبهشت امسال، بازهم اتحادیه اروپا در رویکردی عجیب اعلام کرد که اسدی در لیست گروه تروریستی قرار دارد و مشمول مبادله زندانی نمی‌شود. 

زراعی خاطرنشان کرد: این رفتار اصول دیپلماتیک و همچین اعمال تحریم‌های جدید با بهانه‌های حقوق بشری و دفاع از آزادی و دموکراسی به هیچ‌وجه با اصول احترام متقابل همخوانی ندارد و باتوجه به این رویکردها جمهوری اسلامی باید در برابر اروپا وارد یک گفت‌وگوی جدی انتقادی شود. البته در شرایط کنونی اروپا مایل به برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی است، چون ایران را سرپل روابط بین غرب و کشورهای منطقه می‌داند. از این رو باید در قالب یک مذاکره جدی درخصوص ادامه روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپایی اتمام حجت کرد. 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار