کد خبر: 1115565
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازداشت اسدالله اسدی برخلاف مقررات بوده است، گفت: اسدی باید بدون هیچ شرط و شروطی آزاد شود.
ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش وزارت امور خارجه در خصوص مداخلات برخی کشورهای غربی در جریان اغتشاشات ایران، گفت: رفتار کشورها در خصوص تحولات داخلی ایران مورد رصد، پایش و عکس‌العمل دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده است. در ارتباط با مداخلاتی که منجر به خسارت در ایران شده یا در ارتباط با عملکرد اتباع کشورهایی که در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند هم مشخصاً در ارتباط با این شهروندان اقدام قضائی صورت گرفته است.

وی افزود: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما موارد و شواهد را منتقل کردند. همچنین مواردی که نیاز به صدور یادداشت داشت، به سفارتخانه‌های کشورهای مقیم که این اقدامات ساختارشکنانه را داشتند، انجام شد.

سفرای برخی کشورها به دلیل مداخله در امور ایران احضار شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفرای برخی کشورها احضار و شواهد و اسناد لازم به آن‌ها ارائه شد و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده است و درخواست شد پاسخ مراکز خود را بگیرند.

کنعانی گفت: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات و تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌های امنیتی بین نهادهای ذیربط ایران با همتایان در سایر کشورها انجام شده است.

وی افزود: ایران در چارچوب دیپلماسی و وظایف دستگاه‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده است و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص قانون انتقال محکومین بین ایران و بلژیک و ارتباط آن با آزادی اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک، گفت: آزادی دیپلمات ایرانی از موضوعات و مطالبات جدی و صریح ما بوده است و معتقد بوده و هستیم که اساساً بازداشت و دستگیری و محاکمه زندانی کردن وی برخلاف مقررات بوده است و بر اساس بهانه‌های واهی در چارچوب طراحی ساخته شده از طرف یک جریان تروریستی بوده است.

وی افزود: بازداشت اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است و معتقدیم در آن چارچوب باید اساساً آزادی دیپلمات ایرانی صورت بگیرد و این آزادی مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های صورت‌گرفته شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.

کنعانی در خصوص مواضع خصمانه تروئیکای اروپایی و آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی کشور با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد؛ تأیید می‌کنم که هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفتگو و تبادل نظر داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفتگوهای با آن صورت می‌گیرد و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی، توافقاتی انجام دادند.

هیئتی از آژانس به ایران سفر خواهند کرد

کنعانی گفت: به احتمال بسیار زیاد توافق صورت گرفته است که هیئتی نیز از آژانس به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد تا گفتگوها و مذاکرات را ادامه دهند.

وی افزود: طبیعتاً بخشی از مسائل آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم ارتباط دارد. متأسفانه برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس تأثیرات منفی گذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. قبلاً نیز شاهد چنین رفتارهایی از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: متأسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: طبیعتاً اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌های فنی اختلال ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قبلاً نیز دست به چنین اقدامی زدند و قطعنامه آژانس در خرداد ماه گذشته صادر شد و ایران نیز مبتنی بر قانون مجلس اقدامات و کنش‌های متقابل را نشان داد. آن‌ها را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم.

کنعانی گفت: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای ادامه فعالیت‌های سازنده فنی و تکنیکی استفاده خواهد کرد و در این مسیر تلاش لازم را انجام خواهد داد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار