کد خبر: 1115503
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
ناسا در گزارشی ادعا کرد که ابر پنج کیلومتری گاز متان در جنوب تهران تشکیل شده است. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران می‌گوید قرار است تحقیقات علمی در این زمینه انجام و تا دو ماه آینده نتیجه اعلام خواهد شد.
هفتم آبان‌ماه سال جاری ناسا گزارشی از تشکیل ابر پنج کیلومتری گاز متان در جنوب تهران ارائه کرد و مدعی شد این آلودگی بر فراز مجتمع آرادکوه (  مرکز دفن زباله تهران) قرار دارد.

بخشی از زباله‌های تهرانی‌ها برای دفن به آرادکوه می‌رود. البته از ابتدای سال 90 با ایجاد مراکز پردازش، بخشی از زباله‌ها تفکیک و بخشی هم دفن می‌شوند. ناسا مدعی شده است که ابر متان بالای آرادکوه ایجاد شده است.

مراکز دفن قدیمی به طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارد/در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند، استحصال گاز صورت می‌گیرد 

ماجرای تولید گاز متان به دهه‌های قبل بازمی‌گردد. پیام جوهری معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: مراکز دفن قدیمی به طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارد و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند، استحصال گاز صورت می‌گیرد تا به عنوان یک منبع انرژی در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، محل دفن زباله در تهران قدیمی است و تأسیسات لازم برای استحصال گاز متان وجود ندارد. البته قرار است که قراردادی در این زمینه منعقد شود تا گاز متان استحصال و تبدیل به برق شود. 

پسماند آلی منبع تولید گاز متان است/دفن مستقیم زباله ازابتدای 90 صورت نگرفت/منکر تولید متان نیستیم/بررسی ادعای ناسا با همکاری دانشگاه ها

برخی معتقدند که ادعای ناسا مبنی بر ابر 5 کیلومتری گاز متان بالای اراد کوه درست نیست و بادهای زیادی در جنوب تهران وزیده شده و احتمال اینکه ابر پنج کیلومتری تولید شود وجود ندارد. مهدی عزیزی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: تا قبل از سال 90 دفن مستقیم زباله در آرادکوه را داشتیم اما از ابتدای 90 با ایجاد خطوط پردازش دیگر دفن مستقیمی صورت نمی‌گیرد. پسماند آلی منبع تولید گاز متان است. ما منکر تولید گاز متان نیستیم شاید از دفن‌هایی که از دهه‌های قبل صورت گرفته این امر تولید شود که البته قرار است استحصال گاز متان انجام و تولید برق انجام شود. 

 

نتایج تحقیقات دانشگاهی تا 2 ماه آینده مشخص می شود

وی تأکید کرد که با چند مرکز علمی وارد مذاکره شده‌ایم تا در خصوص ادعای ناسا بررسی‌های لازم را انجام دهند. قرار شده که پروپوزال‌های فنی را ارائه دهند و تا هفته آینده قرارداد منعقد می‌شود و جواب بررسی‌ها تا دو ماه آینده مشخص می‌شود.

تولید برق از زباله در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد/بزودی قرارداد بسته می شود

براساس این گزارش، قبل از دهه نود سامانه پردازشی در تهران وجود نداشت. از سال 1335 در آرادکوه زباله تهرانی‌ها دفن می‌شود و تولید گاز متان ایجاد شده است، اما در یک دهه اخیر تولید گاز کمتر شده است، چرا که دیگر دفن مستقیمی صورت نمی‌گیرد. قرار است که شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت ایرانی داشته باشد تا پروژه استحصال گاز متان و تبدیل آن به برق را انجام دهد. کارها انجام شده و سرمایه‌گذار پای کار آمده است.

گزارش منصوب به ناسا بهانه‌ای شد تا مدیریت شهری از مسیر علمی داخل کشور موضوع انتشار گاز متان را دنبال کند

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در خصوص گزارش ناسا می‌گوید: مبنای تصمیم‌گیری‌های ما در فرایندهای داخلی کشور و مدیریت شهری طی فرایندهای علمی و قانونی داخلی است و سازمان‌های غربی و امریکایی در این زمینه جایگاهی ندارند. شهرداری درباره انتشار گاز متان و آلودگی بی‌تفاوت نیست. گزارش منصوب به ناسا بهانه‌ای شد تا مدیریت شهری از مسیر علمی داخل کشور موضوع انتشار گاز متان را دنبال کند. بر همین اساس، زمینه همکاری پژوهشی مشترکی میان سازمان مدیریت پسماند تهران،‌ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دانشگاه محیط زیست دانشگاه تهران در جهت رسیدگی علمی به موضوع انتشار گاز متان ایجاد شده است.

قرار است صحت و سقم ماجرای متان مشخص شود/سروری: از کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و سلامت شورا موضوع گاز متان را پیگیری می‌کنم/ممکن است خبر سیاسی باشد تا محیط زیستی/ نمی‌توانم بگویم که امکان تولید گاز متان هست یا نه

شورای شهر تهران هم بررسی موضوع تولید گاز متان را در دستور کار دارد. پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران می گوید که این موضوع را حتما پیگیری می‌کنیم. قرار شده گزارشی از شهرداری تهران به شورای شهر ارائه دهند تا صحت و سقم ماجرا مشخص شود. البته بنده از کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و سلامت شورا موضوع گاز متان را پیگیری می‌کنم تا اگر گزارش تکمیلی‌ای به دستم رسید، آن را ارائه دهیم. البته ما منتظر گزارش شهرداری هستیم تا گزارش‌های چندگانه‌ای ارائه نشود. زیرا خیلی عجیب بود که گزارشی از انتشار گاز متان منتشر شد، اگر قطعا چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید ببینیم چه راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد و اساسا علت و چرایی موضوع باید بررسی شود.اگر هم‌اکنون اظهارنظر قطعی در مورد انتشار گاز متان انجام دهیم، به التهاب موضوع اضافه خواهد کرد. چرا که پدیده‌ای به‌وجود آمده، اما اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد. الان نمی‌توانم بگویم که امکان تولید گاز متان هست یا نه. واقعیت این است که من نسبت به رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده، مشکوک هستم، زیرا ممکن است این خبر سیاسی باشد تا محیط‌زیستی.

 قرار است یک دستگاه زباله‌سوز خریداری شود/ احداث ایستگاه‌های میانی تفکیک زباله

براساس این گزارش،‌ شهرداری تهران اقدام به احداث ایستگاه‌های میانی تفکیک زباله کرده است. با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی دیگر زباله‌ کمتری برای دفن به آرادکوه در جنوب تهران منتقل می‌شود. همچنین قرار است یک دستگاه زباله‌سوز هم خریداری شود و بخشی از زباله‌ها سوزانده شود در نتیجه میزان زباله دفنی به شدت کاهش می‌یابد. تفکیک زباله از مبدأ در دستورکار مدیریت شهری است و کارهای فرهنگی هم در این زمینه صورت گرفته است. بعد از انتشار گزارش ناسا، مدیریت شهری تصمیم گرفت اقدامات علمی در این باره انجام دهد و همچنین قرار است نتیجه کارهای علمی انجام شده در این زمینه تا دو ماه آینده مشخص شود.

مدیریت شهری به دنبال راه‌حل جامع برای حل مسئله پسماند شهر تهران است و براساس قانون جامع مدیریت پسماند عمل می‌کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار