کد خبر: 1115453
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مرکز مدرن شهر استانبول عصر دیروز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که در جریان آن دست‌کم شش نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند. رئیس‌جمهور ترکیه این حمله را تروریستی اعلام کرده، ولی دست‌کم تا زمان تنظیم این گزارش، هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مرکز مدرن شهر استانبول عصر دیروز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که در جریان آن دست‌کم شش نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند. رئیس‌جمهور ترکیه این حمله را تروریستی اعلام کرده، ولی دست‌کم تا زمان تنظیم این گزارش، هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.
به گزارش «جوان»، حوالی ساعت ۱۵:۵۰ عصر دیروز یک انفجار تروریستی در میدان تقسیم روی داد که بر اساس آخرین گزارش‌ها حداقل شش نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. عامل انفجار مشخص نشده، ولی در شرایطی در مسیر اصلی پیاده‌رو اصلی رخ داد که مردم و همچنین گردشگران در حال تردد بودند. تصاویر و ویدئو‌های دلخراشی از انفجار منتشر شده از جمله تصویر کالسکه یک کودک در انفجار و مردمی که در حال فرارند.
گفته شده در بین قربانیان انفجار، تعدادی گردشگر خارجی هم هستند. در ویدئو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از اجساد کشته و زخمی انفجار وجود دارد. در ویدئو‌های دیگری که از نمایی دورتر منتشر شده، ستونی از شعله ناشی از انفجار و جمعیت زیادی که وحشت زده‌اند، دیده می‌شود. تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، ولی ترکیه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ از سوی داعش و حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) هدف بمب‌گذاری‌های مرگبار قرار گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت انفجار در میدان تقسیم ترکیه تروریستی بود و تاکنون می‌دانیم که یک زن در آن دست داشته است. او که در حال ترک کشورش به قصد شرکت در نشست جی-۲۰ در اندونزی بود، گفت که موضوع همچنان در دست بررسی است. اردوغان گفت که در انفجار میدان تقسیم استانبول، شش تن کشته و ۵۳ نفر نیز زخمی شده‌اند، ولی احتمال افزایش تعداد قربانیان نیز وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه تروریسم هرگز به اهداف خود نخواهد رسید، اظهار داشت: «عناصری که تلاش می‌کنند دولت ترکیه را تضعیف کنند به جاه‌طلبی‌های خود نخواهند رسید.» رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: تلاش سازمان‌های تروریستی برای آسیب زدن به ترکیه به شکست خواهد رسید. اردوغان افزود: معتقدیم که این انفجار در منطقه تقسیم تروریستی بوده و یک زن در آن دست دارد و همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. دادستانی استانبول انتشار تصاویر از محل حادثه را ممنوع اعلام کرده و برای منتشر‌کنندگان قرار تعقیب صادر کرد. برخی منابع از قطع شدن اینترنت و عدم دسترسی به تلگرام در آن منطقه خبر دادند. برخی حساب‌های کاربری، پ. ک. ک را پشت انفجار در استانبول خوانده‌اند. یک حساب کاربری نوشت: «کاملاً واضح است که پ. ک. ک پشت حمله است، زیرا استفاده از زن، تکنیکی است که این گروه تروریستی در گذشته نیز از آن استفاده کرده است.» با این حال، برخی داعش را پشت حمله تروریستی دیروز می‌دانند. مایکل اسمیت، کارشناس تروریسم معتقد است: «ادعایی از داعش برای حمله تروریستی در استانبول ندیده‌ام. ولی حملات در ترکیه می‌تواند ساده‌ترین راه برای بازگرداندن این گروه به کانون توجه باشد، زیرا توجه کافی به عملیات گسترده‌اش در مناطق سخت‌تر وجود ندارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار