کد خبر: 1115435
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس سازمان غذا و دارو وعده داد
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به مردم تضمین می‌دهیم ظرف هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، سرم‌های تزریقی، شربت استامینوفن و بروفن حل شود، از ارائه تسهیلات بانکی ۱۵هزار میلیارد تومانی به صنایع داروسازی کشور خبر داد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به مردم تضمین می‌دهیم ظرف هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، سرم‌های تزریقی، شربت استامینوفن و بروفن حل شود، از ارائه تسهیلات بانکی ۱۵هزار میلیارد تومانی به صنایع داروسازی کشور خبر داد.
سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود‌های دارویی گفت: اخیراً حجم زیادی بالغ بر ۵۰ تن سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک واردات داشتیم و تا پایان هفته جاری هم بیش از ۶ میلیون بطری آنتی‌بیوتیک خوراکی را وارد می‌کنیم. این موارد اگر در بازار تزریق شود، در کنار تولید سه شیفت تولید داخلی بحث کمبود رفع می‌شود، بنابراین به مردم تضمین می‌دهیم که ظرف هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، سرم‌های تزریقی، شربت استامینوفن و بروفن حل شود. وی با اشاره به تسهیلات بانکی برای صنعت داروسازی گفت: پیش از این به بانک‌ها به صورت دستوری اعلام شده‌بود که تسهیلات بانکی را به صنعت داروسازی ارائه دهند. برخی بانک‌های خصوصی گفتند ما که بنگاه اقتصادی هستیم و باید سود داشته باشیم. پرداخت این تسهیلات برایشان توجیه اقتصادی نداشت. بنابراین برای توجیه اقتصادی داشتن، شرکت‌های داروسازی هم باید کمک کنند و طرح‌هایی با توجیه اقتصادی به بانک‌ها ارائه دهند. منتها ما از بانک‌ها خواستیم که این اعتبار را با تضمین وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی ارائه دهند.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته از طریق ستاد تنظیم بازار هم معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه پیگیری کردند و دستور دادند که بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی از صنعت داروسازی کشور حمایت کنند. شاید بعضاً ارائه این تسهیلات برای بانک‌ها در این شرایط تورم توجیهی نداشته باشد، اما برای حمایت از صنعت دارویی با این قدمت و با این حجم از سرمایه‌گذاری چاره‌ای نداریم و باید حمایت کرد.
محمدی ادامه داد: قبلاً قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود و مصوبات خوبی هم در این رابطه داشتیم. یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های دارویی، از ۲۰ به ۴۰درصد سرمایه پایه شرکت‌ها افزایش یافت. همچنین فرمول دیگری هم برای ارائه تسهیلات بر اساس فروش شرکت‌ها دارند که بانک‌ها مجاز بودند به میزان ۹۰درصد فروش سال قبل شرکت‌ها، به آن شرکت تسهیلات بپردازند که این عدد بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور به ۲۰۰ درصد رسید، بنابراین بانک‌ها می‌توانند به‌جای ۹۰ درصد، تا ۲۰۰ درصد فروش سال قبل شرکت‌های داروسازی به آن‌ها تسهیلات ارائه کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: تسهیلات اختصاصی هم که به صورت ویژه برای حمایت از صنایع داروسازی، مصوب کرده بودند ۱۵ هزار میلیارد تومان است. در عین حال در ستاد تنظیم بازار درباره مالیات بر ارزش افزوده دارو هم تصمیم‌گیری شد و مالیات بر ارزش افزوده برای دارو نیز مانند سایر کالا‌های اساسی از ۹ به یک درصد کاهش یافت و از ابتدای سال، این کاهش نرخ مالیات برای دارو اعمال می‌شود. البته اعلام شده بود که مالیات بر ارزش افزوده دارو از همین آبان ماه یک درصد در نظر گرفته شود. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های داروسازی قبل از این تاریخ، مواد اولیه وارد کرده و ترخیص نکرده‌بودند. در نتیجه حجم زیادی ماده اولیه ماند و ترخیص نشد که بخشی از کمبود‌های دارویی ما هم ناشی از همین موضوع است. البته یکسری شرکت‌ها هم با ضمانتنامه بانکی مواد اولیه را ترخیص کردند و دارو را با قیمت مالیات بر ارزش افزوده یک درصد فروخته بودند و ریسک کردند. ما هم حسب اعتمادی که کردند، تلاش کردیم و معاون اول رئیس‌جمهور هم دستور دادند که مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد رسید.
محمدی همچنین درباره چرایی تغییر سیاست‌های ارزی دارو گفت: اصلاح سیاست‌های ارزی به ما کمک کرد. اگر اصلاح سیاست‌های ارزی انجام نمی‌شد، کمبود‌های دارویی بیشتر بود. البته هنوز چند قلم داریم که به دلیل قیمت بالایشان، سیاست ارزی‌شان را در دارو اصلاح نکردیم. در تجهیزات پزشکی هم فقط طرح اصلاح سیاست ارزی را برای ۲۰ درصد از تجهیزات اجرا کردیم. واقعاً فساد ارز ترجیحی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حجم بالای قاچاق معکوس دارو نیز داشتیم. طبق گفته وزیر بهداشت قبل از طرح دارویاری ۸۰ میلیون مصرف‌کننده دارو نداشتیم، بلکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مصرف‌کننده داشتیم. زیرا داروی ما به خارج از مرز‌ها قاچاق می‌شد. بسیاری از دارو‌های ما به صورت کانتینری قاچاق می‌شدند که دوستان فراجا آن‌ها را کشف می‌کردند.
وی گفت: همچنین برخی شرکت‌های واردکننده، ارز می‌گرفتند و دارو را نمی‌آوردند. واقعاً اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، تصمیم شجاعانه‌ای بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار