کد خبر: 1115219
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
«نقدینگی خود را از بانک و سایر بازار‌ها خارج و به ارز و طلا تبدیل کنید» این جمله آنقدر به مردم ایران از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین در هر ناآرامی توصیه شده و مردم نیز به آن بی‌تفاوت بوده‌اند که دیگر به یک خاطره تبدیل شده است، در این میان هر چند طی روز‌های گذشته نوسان جزئی ارز را شاهد بودیم، اما به گفته رئیس کانون صرافان بالای ۸۰درصد خریداران رزروکننده ارز از صراف‌ها از حضور و خرید ارز امتناع ورز‌یده‌اند.
هادی غلامحسینی

«نقدینگی خود را از بانک و سایر بازار‌ها خارج و به ارز و طلا تبدیل کنید» این جمله آنقدر به مردم ایران از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین در هر ناآرامی توصیه شده و مردم نیز به آن بی‌تفاوت بوده‌اند که دیگر به یک خاطره تبدیل شده است، در این میان هر چند طی روز‌های گذشته نوسان جزئی ارز را شاهد بودیم، اما به گفته رئیس کانون صرافان بالای ۸۰درصد خریداران رزروکننده ارز از صراف‌ها از حضور و خرید ارز امتناع ورز‌یده‌اند.
سال‌های سال است در جریان کوچک‌ترین ناآرامی در ایران به یک‌باره رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به مردم توصیه می‌کنند نقدینگی خود را از بازار‌ها خارج و به ارز و طلا تبدیل کنند و نتیجه نشان داده است این توصیه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به همین جهت می‌توان گفت توصیه فوق به یک خاطره تبدیل شده است.
اداره کشور‌ها در دنیای امروز که سرعت تحولات و دگرگونی‌ها تشدید شده است، بی‌شک سختی‌های خود را دارد، زیرا با وجودی که اغلب کشور‌های دنیا مجموعه‌های آینده‌پژوهی برای خود دارند و حتی با سایر کشور‌های دوست موارد مشاعات را با یکدیگر در میان می‌گذارند و همچنین اسناد و داده‌های آینده‌پژوهی کشور‌های رقیب و نهاد‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنند، اما باز هم در این میان وقوع رویداد‌های غیرمنتظره غیرممکن نیست، به همین جهت است که از منظر امنیتی و انتظامی سرمایه‌گذاری‌های لازم برای این امور را پیش‌بینی می‌کنند.
برقراری امنیت و کنترل ریسک‌ها در اقتصاد بی‌شک یکی از اهدافی است که کشور‌ها در دستور کار دارند و در ایران نیز در مواقع ناآرامی‌هایی که در همه کشور‌های دنیا نمونه‌هایی به مراتب بدتر از آن را شاهد بودیم، به گونه‌ای عمل می‌شود که ریسک‌ها تا حد زیادی کنترل شود.
سال‌های سال است در مواقع ناآرامی‌ها از سوی اپوزیسیون به مردم توصیه می‌شود نقدینگی خود را به ارز و طلا تبدیل کنید و ارقام نجومی را برای دلار سال‌ها پیش پیش‌بینی کرده‌اند که تا به امروز نرخ ارز به آن نقطه نرسیده و امروز در شرایطی که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین نرخ دلار را حتی ۷۰ هزار تومان پیش‌بینی کرده بودند، شواهد عینی بازار نشان می‌دهد نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از ۳۵ هزار تومان است.
کنترل ریسک‌ها و بازار در هر ناآرامی به نظر می‌آید آرامش خاطری را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان دارایی ایجاد کرده است که به توصیه‌های مورد بحث در این مقال توجه چندانی نمی‌شود، در عین حال سرمایه‌گذاران به خوبی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی مطلع هستند و سهم ناآرامی‌ها یا سایر عوامل دیگر را در رشد نرخ ارز درک و تحلیل می‌کنند.
در همین رابطه کامران سلطانی‌زاده در گفتگو با تسنیم، درباره وضعیت بازار ارز و علت گرانی اخیر قیمت دلار اظهار داشت: نرخ دلار با توجه به شاخه‌های اقتصادی و روند استاندارد تورم رسمی کشور روی یک نمودار مشخص قابل پیش‌بینی است، در روز‌های اخیر نیز شاهد افزایش تقاضا بوده‌ایم که بخش عمده آن جو روانی می‌باشد که در یک سطح متوقف شده است.
وی با بیان اینکه روند افزایشی قیمت ارز در چند روز اخیر متوقف شده است، تصریح کرد: شاهد عدم‌افزایش قیمت ارز در چند روز اخیر بوده‌ایم.
سلطانی‌زاده گفت: بخشی از تقاضا برای حفظ ارزش پول ملی با توجه به جو روانی کاهش ارزش ریال بوده که مشخصاً در چند روز گذشته با افزایش عرضه متوقف شده است.
به گفته رئیس کانون صرافان، بازار توافقی نیز با توجه به ارائه خدمت توسط صرافی‌ها به صادرکنندگان با سرعت در حال رفع نیاز ارزی بازار است. عملاً به هر مقدار ارز در صرافی‌ها برای خرید هموطنان موجود است و در چند روز گذشته شاهد عدم‌تمایل خرید بسیاری از خریداران ارز از صرافی‌ها بوده‌ایم، به این صورت که بالای ۸۰ درصد خریداران رزروکننده ارز از صراف‌ها از حضور و خرید ارز امتناع ورز‌یده‌اند.
وی افزود: همین نکته نشان‌دهنده افزایش عرضه و کاهش تمایل به خرید است که برآیند آن توقف افزایش نرخ و کاهش قیمت بر اثر افزایش عرضه خواهد بود.
تشکر ویژه کانون صرافان از بانک مرکزی
سلطانی‌زاده گفت: اقدام درست بانک مرکزی در تمدید مجوز‌های صرافان سراسر کشور بدون در نظر گرفتن محدودیت تطبیق سرمایه و بازگشت عرضه‌کنندگان رسمی ارز و خدمت‌رسانی صرافی‌ها در روز‌های اخیر موجب تقویت سیستم عرضه رسمی ارز در سراسر کشور شده است.
وی گفت: در چند روز گذشته افزایش نرخ ارز متوقف شده و حدود ۲ هزار تومان کاهش داشته است.
وی درباره ورود نیروی انتظامی به بازار گفت: جلوگیری از فعالیت فعالان غیرمجاز همواره کمک به جلوگیری از سفته‌بازی است، البته نکته اساسی این است که این اقدام موقتی است و باید سازوکار‌های رسمی جهت رفع نیاز‌های ارزی عموم جامعه ایجاد و همه نیاز‌های استاندارد ارزی جامعه در فضای رسمی قابل برطرف شدن باشد، زیرا این نیاز‌ها همواره راه دستیابی خود را به ارز پیدا می‌کند و بهتر است به فضای رسمی سوق داده شود.
طرح جدید بانک مرکزی برای مهار نوسانات ارزی
رئیس‌کل بانک مرکزی از طرح جدید این بانک برای مهار نوسانات ارزی خبر داد و گفت: ابزار جدیدی به همین منظور طراحی شده است که در روز‌های آینده رونمایی می‌شود.
علی صالح‌آبادی در جمع خبرنگاران در رابطه با جزئیات ابزار جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: جزئیات این ابزار را روز‌های آینده اعلام می‌کنم.
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره فرایند آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبی گفت: فرایند آزادسازی در حال طی‌شدن است و به محض آنکه به نتیجه رسید، آن را اعلام خواهیم کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار