کد خبر: 1114958
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به حوادث رخ داده گفت: جلسات متعددی در شورای عالی امنیت ملی برگزار و مصوبات خوبی داشت و آنچه در استان اجرا شده براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و بر اساس دخالت اشخاص و سلایق شخصی نیست.

آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حوادث رخ داده در استان در هفته‌های اخیر اظهار داشت: متاسفانه در سیستان و بلوچستان در طول هفته‌های اخیر اتفاقاتی رخ داد که دشمن موج‌سواری و از آن‌ها به نفع خود استفاده کرد چه تخلفات انجام شده و چه ضعف و کم کار‌هایی که از اطراف مختلف صورت گرفت که دشمن به خوبی در راستای اهداف خود از آن استفاده کرد؛ این توطئه فراگیر در همه کشور بوده، اما استان ما دارای ویژگی‌هایی است که این حساسیت را بیشتر می‌کند.

امام جمعه زاهدان افزود: از آغاز ماجرا بنده خط سیری را دنبال و به طور مکرر تاکید کردم که بر اساس حق، عدل و انصاف پیش برویم و تلاش شود همه بر سر این خط بیایند و افراط‌گری به همین خطب حق و عدل برگشته و اگر دیگری نیز کم‌کاری می‌کند باز به همین خط عدل و حق تن بدهد.

آیت‌الله محامی ضمن قدردانی از عنایت رهبر معظم انقلاب و زحمات پیگیری‌های دفتر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: به توصیه مقام معظم رهبری جلسات متعددی در شورای عالی امنیت ملی برگزار و مصوبات خوبی داشت که به تایید مقام معظم رهبری رسید و برخی اجرایی شده و در ادامه نیز سایر موارد اجرا خواهد شد و آنچه در استان اجرا شده براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و بر اساس دخالت اشخاص و سلایق شخصی نیست بلکه مصالح نظام و خط عدالت و انصاف است و خط کلی آن نیز بر اساس برخورد با متخلف و احقاق حق مردم از اطراف مختلف قضایاست و ان‌شاالله در ادامه نیز همین مسیر دنبال خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: همه ما باید از التهاب‌آفرینی پرهیز و از التهاب‌آفرینی دیگران نیز جلوگیری کنیم و هم خود ما به حق، عدل و انصاف تن داده و دیگران را نیز قانع کنیم تا به حق، عدل و انصاف تن بدهند.

آیت‌الله محامی ابراز امیدواری کرد تا با ادامه این خط سیر بتوان مشکلات این روز‌ها را جبران نمود تا فضای بدگمانی و احساس جدایی بین اقوام و مذاهب که خلاف تعالیم اسلامی، مصالح ملی و بین‌المللی است از بین رفته و جبران شود.

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل و مصادیق تقوا را تلاش برای افزایش علم و معرفت و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه دانست و عنوان کرد: در ایام پیش رو مناسبت‌های مختلف داریم از جمله رحلت علمای بزرگواری مانند علامه طباطبایی و علامه محمد تقی جعفری که از بزرگان علمای معاصر بودند و سالروز رحلت علامه طباطبایی به عنوان روز کتابخوانی نیز نامگذاری شده است.

امام جمعه زاهدان افزود: شهادت حاج حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران و شهادت شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر علی‌ابن‌ابیطالب (ع) قم از دیگر مناسبت‌های پیش رو می‌باشد.

آیت‌الله محامی ادامه داد: سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه روز تصویب قانون اساسی توسط مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۸ بوده و در ادامه نیز با مناسبت‌هایی از جمله پیشرفت فناوری‌های موشکی، ماهواره بر قائم ۱۰۰، موشک‌های قاره‌پیما و نیز توطئه‌های آمریکا در کشور، استان و کشور‌های منطقه مواجه هستیم.

وی گفت: علم و معرفت در عرصه فکر و نظر و آمادگی برای جانفشانی در راه خدا دو موتور محرک، دو بال پرواز و دو ستون برای نردبان ترقی فرد و جامعه اسلامی بوده و باید بر اساس این علم و معرفت حرکت و تا پای جان مقاومت کنیم تا به موفقیت فردی و اجتماعی برسیم.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به لطف خداوند متعال در کشور ایران شاهد پیشرفت در هر دو عرصه بوده‌ایم به گونه‌ای که افزایش معرفت و شناخت مردم و پایداری و مقاومت آن‌ها سبب پیروزی انقلاب شد و پس از انقلاب نیز با همان معرفت، بصیرت و دشمن شناسی و با همان مقاومت و پایداری در عرصه‌های مختلف بر دشمن غالب شدیم که جنگ هشت ساله تنها یک نمونه آن بود و نه تنها خودمان مقاومت کرده بلکه جبهه مقاومت تشکیل و روز به روز عظمت آن افزایش پیدا می‌کند.

امام جمعه زاهدان افزود: دشمن از این پیشرفت‌ها عصبانی بوده و ما باید هوشیار باشیم تا در دام دشمن نیفتاده و بلندگوی دشمن قرار نگیریم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی تصویب قانون اساسی ما توسط مجلس خبرگان و سپس نیز تصویب آن با رفراندم و رأی مردم بود به گونه‌ای که محتوا و مضمون این قانون توسط مجتهدان عالی قدری تنظیم و هم در دو مرحله به رأی و انتخاب مردم بوده و تصویب شده، زیرا در مرحله اول مردم نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی را انتخاب کردند تا قانون نوشته شود و در مرحله دوم نیز این قانون به رأی مردم گذاشته و سپس با انتخاب آن‌ها تصویب شد.

وی ادامه داد: ظاهرا تصویب دو مرحله‌ای قانون اساسی در سایر کشور‌ها سابقه ندارد به گونه‌ای که گاهی برخی افراد به زور اسلحه سر کار آمده و قانونی نوشته و ابلاغ کرده‌اند و یا یک مرحله اگر به رأی گذاشته شود.

وی گفت: این قانون مترقی و متعالی که دو بار به رأی مردم گذاشته شده است و در کشوری که هر ساله انتخابات متعدد دارد بحث رفراندم مطرح کردن چیزی جز خواست دشمن نیست و باید حواس خود را جمع کنیم تا دشمن از زبان ما سخن نگوید و حرف ما در راستای اهداف دشمن نباشد و نکند که نعمت‌های انقلاب را قدر نشناسی کنیم و قانون اساسی تنها یکی از برکات انقلاب است.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این روز‌ها شعار‌های مختلفی داده می‌شود آن هم شعار‌هایی مبنی بر آزادی و نکته جالب اینجاست که در ملأعام فریاد می‌زنند آزادی نیست، اما اگر آزادی نبود شما کجا بودید و این حرف‌ها؟

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در ملأعام حرف زدن از اینکه آزادی نیست و ما آزادی می‌خواهیم و همواره تکرار کردن آن و اینکه اقدامی هم صورت نمی‌گیرد بهترین دلیل برای آزاد بودن است و اگر نبود تو اینجا نبودی و نمی‌توانستی چنین سخنی بگویی.

آیت‌الله محامی گفت: گاهی شعار حقوق زن داده می‌شود و جایگاه زن در منظومه معارف اسلامی و آنچه را امامین انقلاب فرموده‌اند و در صحنه اجتماع عمل می‌شود کجا و نگاه مردسالارانه برخی از مدعیان که در زندگی نقشی برای زن قائل نیستند کجا یا غرب‌گرایانی که نگاهشان به زن نگاه ابزاری است آن هم به عنوان یک کالای جنسی یا ابزاری برای تبلیغ کالا‌های دیگرشان که چنین چیز‌هایی با نگاه نظام اسلامی تفاوت دارد و طنز تلخ تاریخ این است که آن‌گونه انسان‌ها در برابر نظام و معارف اسلامی مدعی حقوق زن شده‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بحث دیگر توجه به عموم مردم و به طور خاص توجه به اقوام و مذاهب است به گونه‌ای که گاهی برخی شعار از تبعیض می‌دهند و بهترین شاهد و گواه برای صحت یا عدم صحت این ادعا مردم عزیز و شریف استان سیستان و بلوچستان هستند که می‌توانید وضعیت فعلی و قبل از انقلاب را مقایسه کنید.

وی ادامه داد: از خود مردم استان شنیدم که تفاوت مثل شب و روز بوده و اصلا قابل مقایسه نیست و اگر توجه به مردم مستضعف، اقوام و مذاهب نبود پس چرا باید این پیشرفت‌ها حاصل می‌شد.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به طرح چند سوال پرداخت و گفت: چرا در برابر نعمت‌های خداوندی و برکات انقلاب اسلامی ناسپاسی کرده و به گونه‌ای سخن می‌گویید که دشمن از آن سوء استفاده کند؟ چرا به گونه‌ای حرف می‌زنید که آب به آسیاب دشمن ریخته شود؟

وی ادامه داد: همه باید به برکات انقلاب توجه داشته و سپاسگزار آن باشیم و همه برای سختی‌ها، تنگناها، ضعف‌ها و آسیب‌هایی که در جامعه با آن مواجهیم تلاش کنیم، زیرا این‌ها قابل انکار نیست و بخش عمده آن حاصل عملکرد بد و ضعیف خود ماست که از ارزش‌های اسلام و انقلاب فاصله گرفته و دچار مشکل شده‌ایم.

امام جمعه زاهدان افزود: باید به توطئه‌های دشمن توجه داشته باشیم، زیرا شیطان بزرگ آمریکا به دنبال فتنه‌گری در منطقه و به خصوص در کشور ایران است و در فتنه‌های اخیر به لطف خداوند متعال، بصیرت مردم و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری نقشه دشمن به نتیجه نرسید هر چند که جنجال و سروصدا‌هایی شد، اما نقشه دشمن که تجزیه ایران و سوریه‌سازی ایران بود تحقق پیدا نکرد.

آیت‌الله محامی خاطر نشان کرد: به تعبیر امام خمینی (ره) آمریکا شیطان بزرگ است و به فرموده مقام معظم رهبری هر جا مشکلی برای کشور ما پیش آمده رد پای آمریکا مشاهده می‌شود و نه تنها ما بلکه همه کشور‌های اطراف ما نیز به همین شکل است.

وی ادامه داد: همین آمریکایی‌ها اعتراف کردند که طالبان را در افعانستان و داعش را در عراق و سوریه پرورش داده‌اند و سیاست فعلی آن‌ها نیز جابجایی مهره‌هاست به گونه‌ای که طالبان در افعانستان در رأس قدرت قرار می‌گیرد، اما اجازه نمی‌دهند همین دولت هم مقتدر و قوی باشد و داعشی که در عراق و سوریه شکست خورده به افعانستان منتقل کردند و ناامنی، انفجار و کشته و شهید شدن سهم مردم افغانستان شده است.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: ما در ایران اسلامی باید دشمن و توطئه‌های او را شناخته و با اتکال به خداوند متعال و لطف و رحمت او آمادگی لازم برای مقابله را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید توان دفاعی خود را بالا برده و با ارتقای موشکی و پیشرفت‌های علمی در ساخت پهپاد و ماهواره برای مقابله سخت با توطئه‌های سخت دشمن آماده باشیم.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: افزایش علم، معرفت، بصیرت، رشد علمی در عرصه‌های مختلف و ترویج فرهنگ جهاد، مقاومت و شهادت در جامعه اسلامی مقابله نرم با شبیخون فرهنگی دشمن است که به لطف خداوند تاکنون مردم ما به خوبی خود را نشان داده و در عرصه دفاع از دین و کشور مقاومت کردند.

وی در خطبه نخست نماز جمعه به قرائت و تفسیر فرازی از دعای مکارم اخلاق امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِی رُوعِی مِنَ الَّتمَنِّی وَ التَّظَنِّی وَ الْحَسَدِ ذِکْراً لِعَظَمَتِکَ، وَ تَفَکُّراً فِی قُدْرَتِکَ، وَ تَدْبِیراً عَلَى عَدُوِّکَ، وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِیَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِکَ نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَکَ، وَ إِغْرَاقاً فِی الثَّنَاءِ عَلَیْکَ، وَ ذَهَاباً فِی تَمْجِیدِکَ، وَ شُکْراً لِنِعْمَتِکَ، وَ اعْتِرَافاً بِاِحْسَانِکَ، و اِحْصَاءً لِمِنَنِکَ" امام سجاد (ع) در این فراز بیان می‌کند: "خداوندا آنچه شیطان از آرزوی باطل، بدگمانی و حسد را در دل من می‌اندازد تو آن را به اندیشه در قدرتت و تصمیم و طرح علیه دشمنت قرار ده.

آیت‌الله محامی بیان داشت: امام در ادامه خواستار می‌شود که خداوندا آنچه شیطان بر زبانم جاری می‌کند از فحش، بدگویی، ناسزا، گواهی دادن باطل، غیبت مؤمن غایب، دشنام به فرد حاضر و آنچه شبیه اینهاست همه را سخن به حمد و سپاس، مبالغه در ثنا، فرو رفتن در تعظیم، شکر نعمت، اقرار به احسان و شمردن نعمت‌هایت قرار ده.

وی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز دعای مکارم اخلاق پرداخت و ادامه داد: امام سجاد (ع) در این فراز توطئه‌های شیطانی را در دو فضای درونی و بیرونی بیان و راه‌های مقابله با آن را نیز ذکر نمود به گونه‌ای که آرزو‌های باطل، گمان‌های بد به دیگران و حسادت را از جمله توطئه‌های شیطانی درونی و از ابزار شیطان برای انحراف انسان بیان کرد و در ادامه راه مقابله با این توطئه‌های شیطانی در درون انسان را یاد بزرگی خداوند، اندیشه در قدرت او و تصمیم و طرح علیه دشمن او دانست.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امام سجاد (ع) توطئه‌های شیطانی در ظاهر انسان را تنها در یک بخش یعنی زبان نام برد و عنوان کرد شیطان به دنبال این است که ما نتوانیم زبان خود را کنترل کرده و زبان ما به بدگویی، ناحق‌گویی و باطل گویی عادت کند.

امام جمعه زاهدان با اشاره حدیث قرب نوافل اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرماید بندگان من با انجام این نوافل و مستحبات به جایی می‌رسند که من چشم آن‌ها می‌شوم که با آن چشم می‌بینند، گوش آن‌ها می‌شوم که با آن گوش می‌شنوند، زبان آن‌ها می‌شوم که با آن زبان سخن می‌گویند و دست آن‌ها می‌شوم که با آن دست کار می‌کنند یعنی انسان به جایی می‌رسد که فانی در خدا شده و تمام وجود، نگاه، شنیدن، سخن گفتن و کار کردن او خدایی می‌شود و چنین کسی کارگزار خدا بر روی زمین بوده و برای خداوند کار می‌کند.

آیت‌الله محامی تصریح کرد: امام علی (ع) در خصوص منافقین طرف مقابل را بیان کرده و اظهار می‌کند بعضی اینگونه هستند که نفاق در دل‌های آن‌ها جا پیدا کرده و شیطان در خانه دل آن‌ها لانه می‌گزیند و تمام وجود او را تسخیر می‌کند به گونه‌ای که چشم، گوش، زبان و دست او برای شیطان می‌شود و در مسیر شیطان کار می‌کند و چنین کسی منافق و یک موجود پلید شیطانی است.

وی گفت: امام سجاد (ع) در این فراز درخواست می‌کند که خداوندا زبان مرا به حمد و ستایش الهی، افزایش مدح و ثنا وشکرگزاری خود قرار بده از این جهت که انسان‌ها متفاوت بوده و برخی تنها کمبود‌ها را دیده و برخی دیگر نیز علیرغم کمبود امکانات مادی به الطاف الهی توجه داشته و همواره سپاسگرار هستند.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان پیام این فراز از دعای مکارم اخلاق را عنوان کرد و اظهار داشت: باید شیطان، دشمن شیطانی و توطئه‌های او را درست شناخته، راه‌های مقابله با آن را دانسته و با اتکال به خداوند و به پشتوانه لطف و عنایت خداوندی و کمک خواستن از خود خداوند متعال در مسیر مقابله با توطئه‌های شیطان قرار گرفته و به آن عمل کنیم.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار