کد خبر: 1114834
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی از جزئیات آب‌رسانی به ۷ هزار روستای کشور طی ۲.۵ سال خبر داد.

مهدی غلامی در مورد محورهای طرح محرومیت‌زدایی که از سوی بسیج سازندگی دنبال می‌شود، گفت: پنج محور اصلی در قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج دنبال می‌شود که شامل آب‌رسانی به روستاها، مسکن محرومان، راه روستایی، زیرساخت اشتغال و محرومیت‌زدایی از حاشیه‌نشینی شهرها است.

به گفته وی، در برنامه جامع محرومیت‌زدایی سازمان بسیج مستضعفین که در سال 99 از سوی سردار سلامی فرمانده سپاه به سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین و همچنین معاونت عمرانی وزارت کشور برای ارسال به استان‌های کشور و استانداران ابلاغ و قرار شد، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در بحث محرومیت‌زدایی به صورت هدفمند و هم‌افزا با بسیج و سپاه کار کنند. در این زمینه پنج محور در اولویت قرار گرفت. 

دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد بحث آب‌رسانی به روستاها گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که از دو سال قبل با شرکت مهندسی آب و فاضلاب در سال 99 امضا شد و همچنین یک قرارداد دیگر که در سال 1400 با وزارت نیرو منعقد شد، قرار بر این شد که بسیج در مجموع برای 7 هزار روستا آب‌رسانی شرب انجام دهد که از این تعداد 3500 روستا مستقیم به بسیج سازندگی و 3500 روستا نیز با کمک سازمان بسیج سازندگی و سایر دستگاه‌ها آب‌رسانی شود. تا امروز که هشت ماه از اجرای طرح در سال جاری می‌گذرد، آب‌رسانی به 260 روستا به صورت کامل انجام و تحویل مردم شده است.

غلامی این را هم گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح آب‌رسانی به 7000 روستا در مجموع 3 میلیون نفر از مردم روستا از خدمات آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شوند و بعد از آن انتظار می‌رود، هیچ روستایی در کشور حتی با 20 خانوار بدون آب پایدار وجود نداشته باشد.

* آبرسانی به 260 روستا پایان یافت

غلامی گفت:‌ امسال تاکنون 260 روستا به صورت کامل آبرسانی انجام شده و این فرایند به صورت مستمر ادامه دارد و قرار است با اجرای این طرح 3 میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند و این طرح در 30 ماه باید اجرا شود که از سال 1401 شروع شده و تا نیمه 1403 باید به اتمام برسد. طرح آب‌رسانی به روستاها با همکاری وزارت نیرو انجام می‌شود.

وی همچنین در مورد طرح تأمین مسکن محرومان گفت: در راستای برنامه جامع محرومیت‌زدایی، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد 130 هزار واحد مسکونی با دولت سیزدهم منعقد شده است که این مسکن‌ها در قالب طرح جامع مسکن گنجانده شود. در این طرح 40 هزار واحد روستایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) شروع شده است و برای مددجویان در روستاها 6 هزار مسکن در دست اقدام است.

وی در مورد منابع مالی برای مسکن محرومان گفت: بخشی از این منابع به صورت بلاعوض از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) به مبلغ 60 میلیون تومان برای هر واحد پرداخت می‌شود و همچنین یکصد میلیون تومان تسهیلات 4 درصدی از سوی بنیاد مسکن پرداخت می‌شود و از منابع و کمک افراد خیّر و گروه‌های جهادی و نفرات بسیج سازندگی هم استفاده می‌شود. همچنین بنیاد مستضعفان به ازای هر واحد مسکونی محرومان 10 تن سیمان رایگان برای ساخت مسکن در مناطق روستایی محروم اختصاص می‌دهد. 

* 60 واحد مسکن برای مددجوان کمیته امداد ساخته می‌شود

وی گفت: همچنین 60 هزار واحد مسکونی برای افراد مشمول کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرها در آستانه شروع است که عمده آن در حاشیه شهرها و برای محرومان دهک‌های یک تا سه درآمدی با کمک بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی ساخته می‌شود.

غلامی همچنین گفت: با استانداری‌های کشور هم هماهنگ شده و برای تعمیر و مرمت افراد مشمول سازمان بهزیستی سالانه به تعداد 2 هزار واحد مسکونی در روستاها برای افراد کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی توسط گروه‌های جهادی و بسیج تعمیر و مرمت می‌شود.

دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی ادامه داد: در حال حاضر 42 هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد که حدود 7 هزار گروه به صورت تخصصی در پروژه‌های عمرانی فعالیت دارند و 3500 گروه جهادی به صورت تخصصی همکاری می‌کنند.

* 2400 میلیارد تومان قیر رایگان برای راه‌سازی روستایی

غلامی در مورد احداث راه روستایی اظهار داشت: مجلس و دولت به بسیج کمک می‌کند تا برای مناطق محروم جاده‌سازی و راهسازی کنند. در این زمینه قیر رایگان اختصاص می‌یابد. طی سال گذشته و سال جاری به مبلغ 2400 میلیارد تومان قیر رایگان برای احداث راه روستایی دریافت کردیم که تا امروز 6 میلیون مترمربع راه‌های روستایی کشور و همچنین جاده‌های بین مزارع در مناطق محروم و پایگاه‌های بسیج و همچنین پاسگاه‌های نیروی ا نتظامی در مناطق مرزی و محروم آسفالت شده است.

به گفته وی، حواله‌های قیر رایگان به مبلغ 2400 میلیارد تومان تا امروز دریافت شده، البته در مصرف این قیرها نظارت صورت می‌گیرد، چون اگر نظارت نباشد امکان تخلف و فساد وجود دارد. در خود بسیج و سپاه پاسداران دستگاه‌های نظارتی قوی وجود دارند که بر این فرایندها نظارت دارند. از طرفی دیوان محاسبات در هر استان ناظرانی دارد.

غلامی در پاسخ به اینکه پس چگونه است که برخی نمایندگان از فساد در قیر رایگان گلایه داشتند، گفت: غیر از بسیج سازندگی 6 دستگاه دیگر هم قیر رایگان دریافت می‌کنند. البته ممکن است انحراف مسئله در این باشد که به جای اینکه قیر رایگان برای آسفالت در مناطق محروم به کار گرفته شود، در شهرهای بزرگ استفاده شود. دستگاه‌های دیگری که قیر رایگان می‌گیرند، عمدتا شامل وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری که بیشترین قیر را دریافت می‌کند. بنیاد مسکن، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نیز قیر دریافت می‌کنند. البته ممکن است در این بین به جای روستاهای محروم، در برخی روستاهای خوش‌نشین آسفالت استفاده شود که این نوع انحراف به چشم می‌خورد، اما حیطه کار بسیج در مناطق محروم است.

وی همچنین ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس برای آسفالت مدارس در مناطق محروم و سازمان جنگل‌ها و مراتع برای مالچ‌پاشی و قیرپاشی در بیابان‌ها برای جلوگیری از شن‌های روان قیر رایگان دریافت می‌کند.

وی این را هم گفت: قیر رایگان به صورت وکیوم‌باتوم ماده اولیه قیر دریافت می‌شود که بستگی به محل استفاده تبدیل به انواع قیر می‌شود. مثلاً برای استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان باید قیر سرد استفاده شود و در استان‌های سردسیر قیر گرم یا اصطلاحاً 60 تا 70 معمولی استفاده می‌شود، بنابراین بستگی به شرایط هر استان وکیوم‌باتوم تبدیل به قیر مورد نظر می‌شود.

دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد طرح ایجاد زیرساخت اشتغال نیز گفت: در راستای برنامه جامع محرومیت‌زدایی به ویژه در شرایط تحریم و نیاز کشور به ایجاد اشتغال مهمترین مسئله در روستاها کمک به معیشت روستاها و ایجاد درآمد در روستاها است و باید تا پایان برنامه جامع محرومیت‌زدایی که ده ساله است، اشتغال لازم در روستاها ایجاد شود. قبلاً گروه‌های جهادی بناهای مانند مسجد، غسالخانه یا خانه عالم در روستاها درست می‌‌کردند، اما الان اولویت بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای روستائیان است تا مردم در روستاها ماندگار شوند.

غلامی این را هم گفت: وقتی در یک روستا پروژه عمرانی اجرا می‌شود، با نگاه ایجاد اشتغال مانند احداث استخر ماهی، کارگاه قالی‌بافی، نجاری، صنایع تبدیلی، کارگاه‌های تولید کمپوست یا تولید رب احداث می‌شود تا اشتغال پایدار برای اهالی روستا ایجاد شود.

به گفته غلامی، طی دو سال اجرای طرح محرومیت‌زدایی 2 هزار پروژه اشتغال‌زا از قبیل استخر ماهی، کارگاه قالی‌بافی، خیاطی، صنایع تبدیلی ایجاد شده که به اشتغال 4 هزار نفر منجر شده و زمینه درآمد و اشتغال را فراهم کرده است.

دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد محرومیت‌زدایی در حاشیه‌نشینی از شهرها گفت: این مورد یکی از مغفول‌ترین موضوعاتی بود که در همه دولت‌ها روی داده بود و حتی در قانون جهش مسکن هم به بحث حاشیه‌نشینی بی‌توجهی شده بود. در حال حاضر بین یک‌ونیم تا 2 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارند که این افراد هیچ صدایی ندارند و عمده آنها در کپرها زندگی می‌کنند و حتی طرح‌های جهش مسکن هم شامل آنها نمی‌شود. آنها صدایی ندارند و بسیج سازندگی سراغ این افراد رفته است.

به گفته وی، افراد روستا ممکن است از سوی بخشدار، دهیار مورد حمایت قرار گیرند، اما حاشیه‌نشینان شهرها واقعاً مظلوم هستند. بزرگترین حاشیه نشینی کشور در شهرستان چابهار قرار دارد.

* خیابانی که یک طرف کپر نشین و یک طرف لاکچری نشین دارد

وی گفت:‌در چابهار که به بزرگترین بندر بین‌المللی کشور مشهور است هیچ اقدامی نشده. در یک خیابان یک طرف حاشیه‌نشینانی زندگی می‌کنند که حتی آب آشامیدن ندارند و یک‌طرف در منطقه آزاد چهابهار ویلاهای لاکچری قرار دارند که قیمت آنها از شمال شهر تهران هم گرانتر است و اختلاف طبقاتی شدید در یک خیابان حتی به چشم می‌خورد.

غلامی گفت: سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین اعلام کرد، باید برای حاشیه‌نشینان چابهار یک‌هزار واحد مسکونی احداث کنیم که این طرح از سال 99 شروع شده است، تاکنون 60 درصد پیشرفت کرده و تا بهار 1402 تحویل می‌شود و در واقع یکی از بزرگترین مکان‌های حاشیه‌نشینی کشور از نظر مشکل مسکن رفع می‌شود.

دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی اظهار داشت: حاشیه‌نشینان چابهار بین 30 تا 40 هزار نفر در منطقه میرآباد در 7 یا 8 محله ساکن هستند. مهترین تفاوت حاشیه‌نشینی چابهار با جاهای دیگر مانند کردستان و اهواز این است که در آن استانها زندگی حاشیه‌نشینان تفاوت زیادی با مردم اطراف ندارد، اما درچابهار در یک سمت خیابان کپرنشینانی هستند که آب آشامیدنی هم ندارند، روبه‌روی آنها مناطق آزاد است که قصرهای لاکچری وجود دارد و تبعیض و فقر طبقاتی آشکارا وجود دارد؛ یعنی در یک خیابان فقیر و غنی در کنار هم زندگی می‌کنند که اگر مشکل محرومیت‌زدایی این افراد حل نشود، دچار مشکلات اجتماعی خواهند شد. 99 درصد حاشیه‌نشینان چابهار هم از برادران اهل تسنن هستند و تاکنون فرمانده بسیج ده‌ها بار بین این کپرنشینان رفته و حتی یکبار رئیس‌جمهور را هم آن منطقه برده است.

وی گفت:‌‌برای مسکن محرومان در حاشیه چهابهار یک‌هزار واحد مسکونی آغاز شده که 60 درصد پیشرفت داشته است. اداره برق هم خدمات برق ارائه کرده، وزیر نیرو هم هفته قبل دستور داد، انشعاب آب و فاضلاب برای این منازل مسکونی متصل شود. فقط مسجد و مدرسه می‌ماند که باید سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش کمک کند. آسفالت جاده‌های آن هم برعهده بسیج است که از محل سهمیه قیر مناطق محروم کنار گذاشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا آخر بهار 1402 همه این یک‌هزار واحد مسکونی با انشعابات کامل و مسجد و مدرسه تحویل داده شود. 

وی در مورد انشعاب گاز هم گفت:‌ استان سیستان و بلوچستان لوله‌کشی گاز ندارد، بنابراین ما هم نمی‌توانیم در آنجا گاز رسانی انجام دهیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار