کد خبر: 1107929
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
وزیر نفت:
وزیر نفت گفت: ترانزیت و سوآپ نفت و گاز از روسیه، ایران را به هاب منطقه در موضوع انرژی تبدیل می‌کند و درآمدهای ارزی فراوانی نصیب کشور می‌شود.

جواد اوجی که به همراه معاون اول رئیس جمهور و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده است، در حاشیه این مجمع با اشاره به همکاری های ایران و روسیه در حوزه انرژی گفت: ترانزیت و سوآپ نفت و گاز از روسیه، ایران را به هاب منطقه در موضوع انرژی تبدیل می‌کند و درآمدهای ارزی فراوانی نصیب کشور می‌شود. 

وزیر نفت گفت: ایران و روسیه به عنوان کشورهای صادرکننده گاز همکاری‌های فراوانی در حوزه سوآپ انرژی انجام داده‌اند و در سفر به روسیه هم تفاهم‌های تازه‌ای برای ایجاد تأسیسات و بهره‌برداری از میادین گازی مشترک ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شرکت گاز پروم در صنایع نفت و گاز در دنیا، از سرمایه گذاری مشترک برای تولید LNG (گاز طبیعی مایع) و فناوری های مرتبط با تأسیسات گازی خبر داد و گفت: خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و این شرکت ها در میادین نفت و گاز کشورمان سرمایه گذاری می‌کنند و هزینه های آن را  پس از بهره برداری از بخش تولید برداشت خواهند کرد. 

اوجی همکاری دو کشور ایران و روسیه در میادین پارس شمالی، کیش و ایجاد فشار قوی در میدان پارس جنوبی را موضوعی مهم برشمرد و گفت: در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و احداث خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به صورت مشترک میان ایران و روسیه انجام خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین در دریای خزر و نیز تهاتر اقلام غیرنفتی با نفت اظهار داشت: دو کشور قادر هستند تا ده میلیون تن سوآپ فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی داشته باشند که خوشبختانه تجهیز کشتی‌ها و بنادر و اسکله‌ها انجام شده است.

وی همکاری ایران با کشورهای حوزه خزر در موضوع نفت و گاز و انرژی را استراتژیک خواهند و اظهار امیدواری کرد که ظرف هفته‌های آتی تفاهم‌نامه سوآپ خرید گازی از طریق ترکمنستان به میزان ۱۵ میلیارد متر مکعب نیز به سرانجام برسد. 

اوجی ادامه داد: قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی باعث شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به سایر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

وزیر نفت به موضوع ترانزیت برق نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه خطوط انتقال نیرو در کشور ظرفیت مناسبی برای انتقال برق از آذربایجان و ترکمنستان به کشورهای دیگر و حتی سوآپ با کشورمان را فراهم کرده است و تلاش می‌کنیم از نظر فنی همه اشکالات این موضوع را رفع و رجوع کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه به سایر همکاری های دو کشور در حوزه ترانزیت، پتروشیمی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تأمین تبادلات محصولات کشاورزی و تولید محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تولیدات مشترک شرکت‌های دو کشور در بخش‌های مختلف نظیر پمپ‌های درون‌چاهی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به بازارهای منطقه نیز صادر می‌شود و ایران در این بخش دانش و فناوری لازم را بومی خواهد کرد.

اوجی اظهار امیدواری کرد که با حضور معاون اول رئیس جمهور در مسکو و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای ساحلی خزر، بتوان مناسبات اقتصادی با کشورهای این منطقه را بیش از گذشته توسعه داد و توافقات انجام شده را عملیاتی کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار