کد خبر: 1107467
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای خرید و ساخت ۸۰ فروند شناور اقدام خواهد شد، ضمن اینکه ۶۵ هزار کانتینر خریداری می‌شود و ساخت دو فروند شناور ۴۰ هزار تُنی در کشتی‌سازی‌های داخلی نیز انجام خواهد گرفت.
‌محمدرضا مدرس‌خیابانی با اشاره به نامگذاری هشتم مهرماه به عنوان روز جهانی دریانوردی، تصریح کرد: دریانوردان به عنوان سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دلیرانه در جنگ اقتصادی در برابر دشمنان کشور ایستادگی کرده و به چرخش چرخ‌های اقتصاد ملی یاری می‌رسانند.

وی ضمن تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۰ سالی پُررونق برای این مجموعه حمل‌و‌نقل دریایی کشور بوده است، بیان کرد: طی سال گذشته ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع، موفق به حمل و جابه‌جایی بالغ بر ۷۱۹ هزار TEU کانتینر شد که نسبت به سال ۹۹، از ۶۹ درصد رشد برخوردار بود‌ ضمن اینکه در بخش حمل کالای فله نیز، در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تُن کالا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابه‌جا شده که این رقم نیز نسبت به سال ۹۹، رشد ۲۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

مدرس خیابانی که در مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در مجموع بالغ بر ۲۶.۷ میلیون تن بار حمل کرد که این رقم، بیانگر رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ و ثبت رکوردی تاریخی در حوزه حمل بار از سوی ناوگان بوده است.

وی ادامه داد: از میزان تناژ حمل یاد شده، بالغ بر ۱۰.۳ میلیون تن کالای صادراتی بوده که ۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۹ را تجربه کرده؛ همچنین بالغ بر ۸.۶ میلیون تن کالای وارداتی از سوی ناوگان گروه کشتیرانی در سال ۱۴۰۰ حمل شده که نسبت به سال قبل ۷۴ درصد رشد داشت.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، درآمد ریالی این گروه را از این میزان حمل بار، ۳۸۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹، رشد ۱۵۱ درصدی داشته که این رقم نیز رکوردی تاریخی در بخش درآمدی به شمار می‌رود و با توجه به روندی که در سال جاری داریم، رکورد تاریخی سال ۱۴۰۰ را در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار خواهیم کرد.

وی درباره درآمد ارزی گروه کشتیرانی طی سال ۱۴۰۰ یادآور شد: در این سال مجموعاً بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب شده؛ در حالی‌که این رقم در سال ۹۹ به ۷۷۰ میلیون دلار محدود شده بود؛ ضمن اینکه سود خالص ارزی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ نیز، ۴۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۲۹ میلیون دلار سال ۹۹، رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

مدرس خیابانی، حاشیه سود گروه کشتیرانی در سال مالی ۱۴۰۰ را ۲۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: یکی دیگر از دستاورد‌ها طی سال مالی ۱۴۰۰ ساماندهی بدهی‌های معوقه‌­ای بوده که از دوره‌های گذشته باقی مانده، بر این اساس با سازماندهی، ساماندهی و شفاف سازی که صورت گرفته، تاکنون ۶۲۰ میلیون دلار از این بدهی‌ها بازپرداخت شد و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از مشتریان خوش حساب بانک­ها و صندوق توسعه ملی مطرح گردیده است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم هزینه‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مربوط به تامین سوخت مورد نیاز کشتی­‌ها است، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۶۸ هزار تُن سوخت به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار برای ناوگان خریداری شده که به همت وزارت نفت، بخش بسیار بزرگی از این حجم سوخت، در داخل تولید و به ناوگان تحویل شده است که این اقدام وزارت نفت و پالایشگاه‌های کشور، شایسته تقدیر است.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این گروه بر تأمین نیاز‌های خود از داخل کشور، اصرار دارد، گفت: هم اکنون ۸۰ درصد از نیاز‌های ناوگان از تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود که از این طریق، از خروج ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده و در این راستا، قرارداد ساخت دو فروند شناور رو-رو کانتینری و دو فروند شناور چندمنظوره با سازندگان داخلی کشتی منعقد شده است؛ همچنین دو دستگاه لندینگ کرافت نیز خریداری شده که تعمیرات آن‌ها در یارد‌های داخلی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تمامی این شناور‌ها با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌ها در کریدور شمال-جنوب، در این مسیر به ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملحق می‌شوند.

مدرس خیابانی تکیه بر توان دانش و توان فنی داخلی را محدود به موارد یاد شده ندانست و افزود: همکاری‌هایی را با شرکت‌های دانش بنیان در راستای تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور صورت داده‌ایم و در کنار آن، در زمینه‌های تولید قطعات و تعمیرات نیز، با این شرکت‌ها در حال همکاری هستیم.

انعقاد قرارداد ساخت کانتینر با تولیدکنندگان داخلی موضوع دیگری بود که مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرد و گفت: قرارداد خرید ۴۰ هزار و ۸۰۰ TEU کانتینر با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده که بیش از نیمی از آن‌ها یعنی ۲۰ هزار و ۷۰۰  TEU تحویل ناوگان شده است.

وی در رابطه با تعمیرات ادواری شناور‌ها نیز تصریح کرد: شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز که شرکت مشترک گروه کشتیرانی و ایزوایکو است، در این زمینه بیش از پیش فعال شده است و هرگونه تعمیرات شناور‌های که در داخل کشور امکان انجام داشته باشد را در کنار دیگر یارد‌های تعمیراتی بر عهده گرفته است که امیدواریم با به روزرسانی امکانات و تجهیزات این شرکت تعمیرات کشتی، به زودی تمامی تعمیرات شناور‌ها را در داخل کشور انجام دهیم.

مدرس خیابانی در رابطه با تأمین نیروی انسانی، بیان کرد: با بهره‌گیری از مؤسسه با سابقه آموزشی گروه کشتیرانی نسبت به تربیت کادر دریایی مجرب اقدام شده است و اکنون نیز اعلام می‌کنیم، تقریباً تمامی ۳۶۷۸ پرسنل دریایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جوانان غیور و توانمند ایرانی هستند.

وی در ادامه اظهارات خود به توان بخش فنّاوری اطلاعات در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: شرکت فنّاوری اطلاعات گروه، از جمله شرکت‌های دانش بنیان مجموعه است که نزدیک به ۲۰ سال است نرم افزار‌های مورد نیاز ناوگان را تولید و تامین می‌کند؛ همچنین علی‌رغم تمام حملات سایبری که تاکنون علیه گروه کشتیرانی صورت گرفته است، به همت کارکنان این شرکت تاکنون در این زمینه مشکلی پیش نیامده و امنیت سایبری گروه کشتیرانی در بالاترین سطح تامین شده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شفافیت مالی را از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های این شرکت طی سال‌های اخیر دانست و گفت: طی دو سال اخیر تمامی شرکت‌های گروه حسابرسی شده‌اند در کنار آن پرونده‌های مالیاتی نیز با موفقیت مختومه شده‌اند.

وی اشاره‌ای نیز به حوزه بازار و دستاورد‌های آن داشت و اضافه کرد: همانطور که در رابطه با کریدور شمال-جنوب اشاره شد، ارتقای فرآیند جذب محمولات ترانزیت خارجی از طریق جاده و ریل در راستای گسترش این کریدور عملیاتی شده، ضمن اینکه در جهت تقویت بندر چابهار نیز، خط مستقیم کانتینری از این بندر به بنادر هند ایجاد شده است.

مدرس خیابانی به‌روزرسانی برنامه جامع راهبردی گروه کشتیرانی را از دیگر اقدامات حوزه بازار این گروه ارزیابی کرد و بیان داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از معدود شرکت‌هایی است که سند راهبردی ۵ ساله‌ای دارد که پویا است و هر سال و بر اساس تجربه و نیازها، بازنگری و روزآمد می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود در مجمع عمومی عادی سالیانه این گروه به بخشی از برنامه‌های آتی اشاره و تصریح کرد: برنامه توسعه گروه کشتیرانی به نحوی است که برای خرید و ساخت ۸۰ فروند شناور اقدام خواهد شد، ضمن اینکه ۶۵ هزار کانتینر خریداری می‌شود و ساخت دو فروند شناور ۴۰ هزار تُنی در کشتی سازی‌های داخلی نیز انجام خواهد گرفت، همچنین احداث یارد لجستیک کانتینر در بندر چابهار و خرید واگن مورد نیاز جهت تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و مواردی از این دست که منجر به توسعه ناوگان خواهد شد، در دستور کار قرار دارند.

شایان ذکر است؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به ازای هر سهم، ۲۹۰۰ ریال و در مجموع ۶۲۵۲ میلیارد تومان بین سهامداران تقسیم شد؛ این در حالی است که سال گذشته در مجمع عمومی عادی سالیانه حکشتی ۷۳ ریال سود به ازای هر سهم توزیع شده که در مجموع سود توزیع شده با رشد ۴۰ برابری به ۲۹۰۰ ریال رسیده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار