کد خبر: 1107139
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که کشور‌های متجاوز به اندازه‌ای که تمایل دارند خود را از پیامد‌های جنگ و حملات مستقیم دور نگه دارند، تمایلی به صلح ندارند.

هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز شنبه درباره آتش‌بس در این کشور بیانیه صادر و تأکید کرد که از آغاز آتش‌بس، صنعاء هیچ فرصتی را که احتمال دارد به صلح منتهی شود، از دست نداده است.

شبکه خبری المسیره ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، یمن در مدت آتش‌بس، در قبال نقض‌های مکرر، خویشتنداری کرد تا فرصت بیشتری به تلاش‌های سازمان ملل و سایر کشور‌های «برادر» بدهد.

در این بیانیه آمده است: ما به جز منافع و حقوق انسانی و قانونی ملت یمن، هیچ برنامه‌ای نداریم. بر همین اساس، دو بار با تمدید آتش‌بس موافقت کردیم، به امید اینکه کشور‌های متجاوز، کمترین احساس مسئولیت یا درکی از خود نشان دهند.

هیأت یمنی با بیان اینکه با گذشت شش ماه از این آتش‌بس، هیچ جدیتی برای حل مسائل انسان دوستانه مشاهده نکرده است، تصریح کرد: متأسفانه مشخص شد که کشور‌های متجاوز پس از اینکه تمامی کارت‌های خود را از دست دادند، دیگر راهی جز هدف قرار دادن معیشت ملت یمن نداشتند و آن را راحت‌ترین ابزار برای به زانو درآوردن ملت دیدند.

این هیأت در ادامه تأکید کرد: کشور‌های متجاوز به اندازه‌ای که تمایل دارند خود را از پیامد‌های جنگ و حملات مستقیم دور نگه دارند، تمایلی به صلح ندارند. ما خارج از چارچوب حقوق شهروندان یمنی، مطالبه‌ای نداشته‌ایم، از جمله رعایت مساوات در پرداخت حقوق‌ها که از درآمد‌های حاکمیتی از جمله نفت خام و گاز صورت می‌گیرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ائتلاف متجاوز، جنگ را به میدان اقتصادی کشانده است، تأکید شد، در خصوص بازگشایی مسیر‌ها در تعز و سایز استانها، «در دوره نخست آتش‌بس، کمیته‌ای تشکیل دادیم، ولی طرف مقابل با بررسی بازگشایی جاده‌ها در همه استان‌ها مخالفت می‌کرد و سپس این کمیته را هدف قرار داد».

این هیأت با بیان اینکه نقض مکرر آتش بس توسط ائتلاف متجاوز باعث شهادت ده‌ها یمنی به ویژه در مناطق مجاور عربستان سعودی شده است، درباره تبادل اسرا هم خبر داد که در این پرونده طرف مقابل فقط بر آزادی اسرای سعودی و برخی از سرکرده‌ها تمرکز کرده است.

هیأت مذاکره کننده یمن ضمن تأکید بر حق ملت این کشور در دفاع از حقوق خود و مقابله با تجاوز و محاصره، کشور‌های متجاوز را مسئول به بن‌بست رسیدن توافقات عنوان کرد.

این در حالی است که هشام شرف وزیر امور خارجه یمن پنجشنبه گذشته میزبان هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود. شرف در این دیدار گفت که تمدید آتش‌بس بدون در نظر گرفتن نیاز‌های مبرم شهروندان یمنی، به این معناست که یمن را وارد مرحله مرگ بالینی کنیم (جزئیات بیشتر).

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر و پس از آن نیز بار دیگر تا دوم اکتبر (۱۰ مهر) تمدید شد.

دولت صنعاء در این مدت در شرایطی به دلیل کاهش درد و رنج‌های مردم یمن با آتش‌بس موافقت کرده است که ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش بس را نقض می‌کند.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
0
چقدر جدی هستین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار