کد خبر: 1106480
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
سلاجقه:
رئیس سازمان محیط زیست درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکل تالاب هامون گفت: وزارتخانه های امور خارجه و نیرو به این موضوع ورود خواهند کرد تا بتوانیم حقابه این تالاب را به نحو مطلوب دریافت کنیم.
«علی سلاجقه» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از تالاب هامون و بررسی مشکلات آن، توضیح داد: تصمیمات خوبی برای جوامع محلی گرفته شد که در بخش داخلی کارهای خوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع تالاب هامون در جلسه امروز هیات دولت نیز مطرح شد، افزود: بنا شد تا وزارت امور خارجه و وزارت نیرو به موضوع ورود کنند تا بتوانیم حقابه این تالاب را به نحو مطلوب دریافت کنیم. 

تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و حقابه آن از رودخانه هیرمند که سرشاخه آن در افغانستان قرار دارد، تامین می شود. با توجه به اهمیت تامین این حقابه در سال ۱۳۵۱ قراردادی میان دولت وقت ایران و افغانستان به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه این تالاب از هیرمند تامین شود اما شواهد نشان می دهد که مدتی است این اتفاق نمی‌افتد و با توجه به کم بارشی و خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر در کشور مشکلات کم آبی این تالاب زیاد شده به طوری که دیگر به طور کامل خشک شده است.

معاون رییس جمهور همچنین به افتتاح سامانه محیط زیست کشور در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این سامانه یکی از نیازهای اساسی کشور در بعد توسعه است که همه لایه‌های اطلاعاتی مربوط به آن در این سامانه قرار دارد که بر اساس آن می‌توانیم خط سیر کشور را تبیین کنیم. 

رئیس سازمان محیط زیست افزود: همه پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند از ظرفیت این سامانه که فرایند ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌ها را کوتاه می‌کند، استفاده کنند.

سلاجقه درباره موضوع اسقاط خودروها هم توضیح داد: یک درصد از قیمت خودروهایی که وارد بازار می‌شوند، باید به حساب صندوق ملی محیط زیست کشور واریز شود که ظرفیت خوبی برای ساماندهی خودروهای اسقاطی ایجاد می‌کند. 

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفظ گونه پلنگ ایرانی، اظهار داشت: برای همه گونه‌هایی که در لیست قرمز وجود دارد، برنامه داریم. هفته گذشته در رابطه با گونه پلنگ ایرانی نشستی در عراق برگزار شد که ما معتقدیم این نشست باید در ایران برگزار شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار