کد خبر: 1106350
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
رئیس سازمان تجارت جهانی امروز ( سه شنبه ) گفت باور دارد جهان به سوی رکود اقتصادی جهانی پیش می رود که دلیل آن چندین بحران همزمان است.
رئیس سازمان تجارت جهانی با اشاره به پیشرفت به سوی رکود اقتصادی جهانی خواستار سیاست هایی رادیکال برای احیای رشد اقتصاد شد. 

«انگزی اوکونجی-ایولا » رییس سازمان تجارت جهانی گفت جنگ اوکراین، بحران تغییرات اقلیمی، افزایش قیمت غذا و سوخت شوک های پس از همه گیری ویروس کرونا بودند که منجر به ایجاد رکود اقتصادی جهانی شدند. 

وی در مراسم بازگشایی سالانه کارگروه مردمی بدنه سازمان تجارت جهانی افزود : « اکنون ما باید متوجه باشیم رکود پیش رو از چه جنسی است. من فکر می کنم رکود جهانی وجود دارد و این مسیر نهایی  پس از بحران های اخیر است. اما همزمان باید به فکر احیا و بازسازی باشیم.» 

او همچنین خاطرنشان کرد بانک جهانی و صندوق پول بین الملل هر دو پیشگویی های رشد جهانی را دست کم گرفتند در حالی که نشانه های خوبی در ارقام تجاری دیده نمی شد.

رئیس سازمان تجارت جهانی با اشاره به اینکه بانک های مرکزی در نقطه ای حساس و گزینه هایی کم قرار گرفتند گفت : «بانک های مرکزی اکنون فرصت های زیادی ندارند مگر اینکه نرخ بهره ها را بالا برده و افزایش دهند اما محافظه کاری در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه خیلی جدی است. اما اکنون زمان زیادی باقی نمانده تا بانک های مرکزی وارد عمل شوندچرا که نرخ تورم به سرعت بالا می رود و بر روی افراد فقیر تاثیر بسیاری می گذارد. »

چندی پیش واشنگتن پست در گزارشی نوشت: در پی اقدام بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مبنی بر افزایش چند باره نرخ بهره بانکی برای مهار تورم، اقتصاددانان آمریکایی با ابراز نگرانی از وقوع رکود اقتصادی در این کشور نسبت به ورود اقتصاد جهان به وضعیت رکود هشدار دادند.

در سه اقتصاد بزرگ جهان؛ بالا رفتن هزینه اجاره مسکن بازار املاک در آمریکا را به سمت رکود برده، کمبود انرژی در آلمان به بخش تولید این کشور آسیب وارد کرده‌ و قرنطینه‌های مکرر در چین کسب و کارها را تضعیف کرده است.

بانک‌های مرکزی کشورها برای مبارزه با تورم بی‌سابقه، اعتبارات بانکی را محدود کرده‌اند. دولت‌ها بودجه اقدام‌های بازتوانی پس از همه‌گیری کرونا را کاهش داده‌اند و اقتصاد جهانی کمترین حمایت را در طول ۵۰ سال گذشته از طرف سیاست‌گذاران دریافت می‌کند.

در این میان بانک جهانی هفته گذشته در گزارشی جدید نسبت به افزایش خطر رکود جهانی هشدار داد.

در حالی که بانک‌های مرکزی در اروپا، کانادا، استرالیا و شیلی در طول ماه گذشته به منظور مهار تورم، نرخ بهره بانکی را افزایش داده‌اند، انتظار می‌رود که بانک مرکزی آمریکا نیز هفته آینده‌ برای پنجمین بار از فروردین ماه نرخ بهره را افزایش دهد.

بسیاری از اقتصاددانان نسبت به پیش‌بینی‌ نادرست از اقتصاد جهانی و اقدام عجولانه بانک‌های مرکزی در مهار تورم ابراز نگرانی کرده‌اند.

«موریس ابستفلد» اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول اظهار داشت: نشانه‌ای از اینکه بانک‌های مرکزی در سیاست‌گذاری‌ها به اثرات ناشی از آن‌ها بر سایر کشورها توجه داشته باشند، مشاهده نمی‌شود. به عنوان مثال، از آنجایی که قیمت نفت خام به دلار است، کشورهای واردکننده نفت از جمله تونس، به شدت آسیب دیده‌اند. افزایش قیمت جهانی دلار به کشورهای در حال توسعه که بدهی‌های دلاری زیادی دارند نیز آسیب می‌زند، چرا که پول‌های ملی آن‌ها ارزش خود را در برابر دلار از دست می دهند.

بر اساس این گزارش، به رغم اقدام‌هایی که بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های اخیر به منظور مهار رشد تورم انجام داده‌، فدرال رزرو در کنترل سرعت اقتصاد و کاهش فشار از قیمت‌ها موفق نبوده است.

شرکت‌های آمریکایی مانند آکسفورد اکونومیکس اعلام کرده‌اند که فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) به اقدام‌های خود برای مهار قیمت‌ها ادامه خواهد داد، حتی اگر اقتصاد آمریکا را به یک رکود کوتاه مدت وارد کند.

صندوق بین‌المللی پول تابستان امسال هشدار داده بود که اقتصاد جهانی در نتیجه پس لرزه‌های جنگ اوکراین، همه‌گیری و تورم در خطر رکود قرار دارد. اگرچه هیچگونه تعریف رسمی برای واژه رکود اقتصادی جهانی وجود ندارد، بانک جهانی از این اصطلاح برای توصیف کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی به ازای هر نفر استفاده می‌کند.

به اعتقاد برخی از اقتصاددانان، کاهش گسترده در بهضی شاخص‌ها، از جمله تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های برون مرزی، اشتغال و تجارت و رکود در تعداد زیادی از اقتصادهای بزرگ، تعریف دقیقی از رکود واقعی جهانی ارائه می‌کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار