کد خبر: 1105943
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اضافه‌شدن ۶۰ قلم دارو به فهرست بیمه‌ها از سال گذشته ، گفت: خرید، فروش و توزیع دارو در بستر فضای مجازی ممنوع است، فعالیت اسنپ در این حوزه غیرقانونی است؛ چراکه قانون مشخص کرده این موارد باید در داروخانه‌ها و زیر نظر مسوول فنی انجام شود.
 

بهرام دارایی ظهر امروز در نشست با انجمن های داروسازان و شرکت‌های داروسازی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از دلایل فاصله گرفتن صنعت دارو از اهداف خود، اختصاص ارز ترجیحی بود که باعث نابودی این صنعت شد.

وی افزود: کسانی که ارز ترجیحی را پایه گذاری کردند باعث نابودی صنعت دارو شدند؛ صنعت دارو در کشور ۹۸ درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد که با اختصاص این ارز، بازار رقابت و کیفیت کم  و به سمت نابودی کشیده شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال گذشته دو میلیارد دلار ارز برای دارو اختصاص پیدا کرده بود ادامه داد: این در حالی است که پیش‌بینی می شد در این حوزه ۴ میلیارد دلار ارز اختصاص پیدا کند.

دارایی بیان کرد: دولت سیزدهم با همه توان به میدان آمده تا عقب ماندگی‌ها را جبران کند که در این مدت توانسته توفیقات خوبی نیز کسب کند.

وی اضافه کرد: کمبود دارو در تمام کشور ها وجود دارد، آلمان در حال حاضر با کمبود ۲۵۰ قلم دارو که اکثرا داروی خاص هستند مواجه است؛ باید سعی کرد تا این کمبودها با مدیریت هوشمندانه رفع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در تابستان گذشته با کمبود سرم مواجه بودیم که منجر به واردات شد تا شرایط به حالت عادی برگردد.

دارایی تصریح کرد:‌ در حال حاضر ۹۰ درصد نسخ به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند، پزشکان باید نسخه‌ها را به صورت الکترونیکی صادر کنند.

وی تاکید کرد: خرید و فروش و توزیع دارو در بستر فضای مجازی ممنوع است، فعالیت اسنپ در این حوزه غیرقانونی است؛ چراکه قانون مشخص کرده این موارد باید در داروخانه ها و زیر نظر مسوول فنی انجام شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: از تولید داخل در حوزه درمان حمایت می‌کنیم اما در کنار این حمایت سلامت مردم مد نظر قرار دارد و در اولویت است، دولت باید مشکلات در این بخش را به صورت علمی و منطقی حل کند.

دارایی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای درمان بیماران سخت درمان در نظر گرفته شد ادامه داد: صندوقی به منظور کمک به تأمین داروی بیماران سخت ایجاد شده و تلاش می‌کنیم تا هزینه مربوط به این بیماران به صفر برسد.

وی از اضافه شدن ۶۰ قلم دارو به فهرست بیمه از سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: در حال حاضر در تأمین فاکتور ۸ مشکلی وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید از ظرفیت سمن‌ها برای جبران هزینه‌های بخش درمان و سلامت استفاده کرد چرا که دولت‌ها به تنهایی قادر نیستند این موارد را انجام دهند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مشکلات استان در حوزه سلامت کمبود برخی اقلام دارویی از گذشته تاکنون بوده که علیرغم تذکرات داده شده همچنان رفع نشده است.

علی اکبر کریمی اظهار کرد: دارو در کشور موجود است اما متاسفانه در استان‌ها به درستی توزیع نمی‌شود؛ برخی داروها در استان مرکزی کمیاب هستند اما در دیگر استان‌ها به وفور وجود دارد.

وی افزود: مراجعات بالا و متعدد به مراکز درمانی استان مرکزی به دلیل قرار داشتن در مرکز کشور و محورهای مواصلاتی شمال به جنوب شرق به غرب و با وجود بیمارستان آیت الله خوانساری که قطب درمان سرطان در کشور است باعث شده نیاز دارویی استان بیش از حد تصور باشد که باید در این خصوص تمهیداتی اندیشید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه هنوز در بخش نسخ الکترونیکی با مشکلاتی روبرو هستیم اضافه کرد: باید این مشکلات هرچه زودتر حل شود.

کریمی با بیان اینکه برخی داروهای خاص در کشور تولید می شود تصریح کرد: در صورتی که داروهای داخل اثرگذاری و کیفیت مطلوبی دارند باید از واردات آن نوع دارو جلوگیری کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار