کد خبر: 1105894
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
جدیدترین گزارش شرکت نفتی بریتیش پترولیوم (BP) که سالیانه منتشر می‌شود، روند تولید نفت و میعانات گازی ایران با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا، به ترتیب با رشد ۱۷.۴ و ۲۷.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل، جهشی خیره‌کننده را نشان می‌دهد.
 

شرکت بریتیش پترولیوم (BP) هفتاد و یکمین گزارش سالانه خود موسوم به‌مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ را به‌تازگی منتشر کرده است. این گزارش از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به طور سالانه توسط این شرکت منتشر می‌شود.

طبق این گزارش ایران پس از لیبی، سوریه و تونس چهارمین کشور جهان است که بیشترین افزایش تولید نفت را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده است.

ایران در حالی در ســال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بشــکه در روز نفت تولید کرده که در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید نفت ایران ۳ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز بوده است.

بر این اساس تولید نفت ایران ۱۷.۴ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۱ میلادی به ثبت رســانده و ۴ درصد از نفت تولیدی جهان در ایران تولید شده است. افزایش ۱۷.۴ درصدی تولید نفت ایران در حالی محقق شده که کشورهای عضو اوپک در سال گذشته میلادی در مجموع ۲.۹ درصد به تولید خود اضافــه کرده‌اند.

این آمار در حالی منتشــر شده که رییس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل در اظهاراتی گفته بود امکان فروش حتی یک قطره نفت هم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود؛ اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش برسد، امکان تبادل مالی نباشد. اما دولت سیزدهم با تلاش‌های جهادگونه و تغییر ریل دیپلماسی انرژی کشور زمینه افزایش تولید و صادرات نفت ایران را فراهم کرد.

سال گذشته و هم زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بدون آنکه تغییری در شرایط تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران به وجود آید، تولید و البته صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد. سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری کشورمان ســال گذشته از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داده بود.

 جواد اوجی، وزیر نفت دولت ســیزدهم نیز اعلام کرد که وزارت نفت حدود ۱۰ درصد بیشتر از تعهدی که در تبصره یک و تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۰ داشته، ایفای تعهد کرده و از همین رو دولت کسری بودجه‌ای از محل درآمدهای نفتی نداشته است.

به گفته وزیر نفت که در اوایل شهریورماه ۱۴۰۱ در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود هم اکنون بر اساس اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت نفت، در حال حاضر این مقدار به سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است. وزیر نفت خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که هر سه تا چهار ماه درباره عملکرد و دستاوردهای وزارت نفت به نمایندگان گزارش دهیم.

ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور

دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به مجلس ارائه کرد، پیشنهاد ساخت پتروپالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به نام شهید قاسم سلیمانی را مطرح کرد. پیشنهادی که مورد حمایت مجلس قرار گرفت و به قانون تبدیل شد.

 بر این اساس، انجام اقدامات اولیه در راستای احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با خوراک نفت خام سنگین مزین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت. در کنار این ابر پتروپالایشگاه، همچنین برای ۸ طرح احداث پالایشگاه‌ها و یا پتروپالایشگاهای جدید به ظرفیت ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز و ۱۱ طرح و پروژه پالایشگاه‌های موجود کشور برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات آنها در چارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی مجوز صادر شده است.

پیش از این نیز وزیر نفت اعلام کرده بود که طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش ۱.۵ برابری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

در گزارش اخیر شرکت نفتی بریتیش پترولیوم نیز توان عملیاتی پالایشگاهی کشور در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲ میلیون و ۳۴۴ هزار بشکه در روز برآورد شده است که نسبت به سال قبل آن رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش ظرفیت پالایشگاهی کشور در سال ۲۰۲۱ به عدد ۲ میلیون و ۵۰۸ هزار بشکه در روز رسیده که شاهد رشد ۱.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار