کد خبر: 1105694
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای دولت این کشور با ایران حمایت می‌کند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که تعلل واشنگتن برای اجرای دوباره تعهدات برجامی آمریکا ادامه دارد، قانونگذار ارشد هم حزبی جو بایدن در کنگره از «توافق هسته‌ای با ایران» حمایت کرد.

در شرایطی که فرافکنی‌های جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های دولت او برای فرار از اجرای تعهدات خود در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران ادامه دارد، نانسی پلوسی هم حزبی بایدن در اظهاراتی حمایت خود را از تلاش دولت او برای توافق با ایران اعلام کرد.

به گزارش وبگاه «جوئیش اینسایدر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) به این رسانه نزدیک به یهودیان آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران حرف زد.

بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان در این باره که آیا اجازه می‌دهد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران در صحن این مجلس رای گیری شود، اظهارنظری نکرد.

این سیاستمدار شناخته شده آمریکایی گفت: «ما قبل از آن (رای گیری در صحن مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران) کار‌های زیادی داریم».

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا البته به وبگاه جوئیش اینسایدر گفت: «من از رئیس‌جمهور حمایت می‌کنم، من از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنم».

جوئیش اینسایدر در بخشی از گزارش خود درباره حمایت نانسی پلوسی از توافق هسته‌ای و عدم اظهارنظر او درباره رای گیری کردن یا نکردن توافق در کنگره نوشت: «مخالفان مذاکرات ایران اظهارنظر کرده‌اند که دولت (جو بایدن) ممکن است به دنبال اجتناب از رای‌گیری در کنگره درباره توافق احتمالی (با ایران) باشد».

اواخر اسفند ماه سال گذشته، «جنیفر ساکی» سخنگوی وقت کاخ سفید بر تعهد دولت آمریکا به قانون «بررسی توافق هسته‌ای با ایران، ۲۰۱۵» موسوم به «اینارا» تاکید داشت. این قانون، ماه می‌سال ۲۰۱۵ در بحبوحه اختلافات داخلی قانونگذاران آمریکایی با دولت «باراک اوباما» بر سر مفاد توافق هسته‌ای برجام به تصویب نهاد قانونگذار این کشور رسید. این قانون، در کل، به کنگره اجازه می‌دهد توافقات حاصل‌شده میان ایران و گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار دهد.

با آنکه در متن «اینارا» زمینه‌سازی‌هایی برای رد برجام و جلوگیری از رفع تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ادعایی تهران به مفاد توافق هسته‌ای بر اساس ارزیابی‌های کنگره در نظر گرفته شده این قانون فاقد مفادی است که حصول توافق را منحصراً به تأیید کنگره منوط کرده و بتواند به راحتی مانع شکل‌گیری آن شود.

با این حال این قانون در بردارنده مفادی است که علاوه بر آنکه می‌تواند ورود دولت بایدن به برجام را با مشکلاتی مواجه کند دست قانونگذاران کنگره را هم برای سنگ‌اندازی در مراحل بعدی اجرای این توافق و رفع تحریم‌ها باز می‌گذارد.

به عنوان مثال مطابق قانون اینارا دولت آمریکا تا ۳۰ روز بعد از حصول توافق هسته‌ای با ایران که کنگره مفاد توافق را مورد بررسی قرار می‌دهد از اختیار کاهش تحریم‌ها برخوردار نخواهد بود. کنگره همچنین در این دوره می‌تواند توافقات را به صحن هر دو مجلس سنا و نمایندگان آورده و رد یا تأیید آن را به رأی بگذارد. در اینجا چنانچه کنگره به رد توافق رأی بدهد، بایدن می‌تواند مصوبه کنگره را وتو کند، اما باید اطمینان حاصل کند که کنگره از دو سوم آرای لازم برای شکستن این وتو برخوردار نیست.

اینارا بعد از اجرایی شدن هر توافق هسته‌ای با ایران هم زمینه‌های لازم را برای اظهارنظر درباره روند توافق فراهم می‌کند. مطابق این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا باید هر ۹۰ روز یکبار روند پایبندی ایران به توافق را به کنگره گزارش داده و با تأیید اینکه ایران تعهداتش را اجرا کرده خواستار تمدید رفع تحریم‌ها از سوی نهاد قانونگذار شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی درباره توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده که دولت هم حزبی او در همچنان در حال فرافکنی درباره مذاکرات وین است. بر همین اساس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار تلاش جهت انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد: «پیشنهادات و نظراتی که اخیراً ایران [درباره توافق در مذاکرات وین]داد، گامی در جهت اشتباه بود».

این مقام آمریکایی ادعا کرد: «پاسخی که ایران اخیرا ارسال کرد سازنده نبود و به ما اجازه کامل کردن توافق را نداد. ولی ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است».

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار