کد خبر: 1105639
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به موج بازگشت زائران در سالروز شهادت امام رضا (ع) هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از سراسر کشوردر مشهد مستقر می‌شوند.

جواد خدایی معاون استاندار خراسان رضوی  در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی گفت: این تصمیم امروز در نشستی در سازمان راهداری کل کشور اتخاذ شد و با دستور معاون اول رئیس جمهور، معاون وزیر راه و شهرسازی از روز شنبه در مشهد مستقر می‌شود.

او افزود: مقرر است در صورت نیاز از اتوبوس‌های داخل شهری شهرداری مشهد و شهرداری تهران نیز برای مسافت‌های نزدیکتر به مشهد نیز برای بازگشت زائران استفاده شود.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه هوایی براساس برنامه ریزی صورت گرفته، از روز جمعه این هفته  تا روز پایانی بازگشت زائران علاوه بر ۱۷۰ پروازی که به صورت جاری وجود دارد ۶۷ پرواز ویژه به صورت رفت و برگشت در نظر گرفته شده است که امیدواریم تعداد آن‌ها که برخی نیز در زمره پرواز‌های با هواپیما‌های پهن پیکر به شمار می‌روند به ویژه برای موج بازگشت زائران افزایش یابد.

خدایی بیان کرد: در راستای اجرای مصوبات سفر معاون اول رییس جمهور، علاوه بر ۳۴ رام قطار موجود، راه آهن مکلف شد تا ۵۰ رام به خصوص در سالروز شهادت امام رضا (ع) و چند روز بعد از آن، به ناوگان ریلی استان اضافه کند.

او تصریح کرد: در ایام پیش رو با همراهی شرکت‌های ایرانسل و همراه اول، علاوه بر تقویت ظرفیت‌های موجود هفت سایت همراه اول هم در حرم مطهر رضوی و هم در نقاط اسکان پرتراکم و پرجمعیت مشهد مستقر می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که ۱۵ استان به صورت استان معین همراه و کمک کننده خراسان رضوی در دهه پایانی صفر خواهند بود ادامه داد: این استان‌ها امکاناتی از جمله نانوایی سیار و سرویس بهداشتی سیار را تامین می‌کنند که در این راستا از هزار سرویس بهداشتی مورد نیاز استان تاکنون ۴۰۰ سرویس توسط شهرداری تهران و ۳۰ نانوایی سیار تامین و به استان ارسال شده است.

خدایی به هماهنگی‌های ایجاد شده برای پذیرایی از زائران پیاده در چهار مسیر منتهی به مشهد اشاره و بیان کرد: هم اینک ۳۳ کاروان پیاده در محور‌های جنوبی، هشت کاروان در محور غرب، ۱۵ کاروان در محور شمال و ۲ کاروان در محور شرق مشهد در مسیر حرکت به سمت این کلانشهر هستند که فرمانداران شهرستان‌های مختلف باید در پذیرایی از این زائران اقدامات لازم را انجام دهند.

فعال شدن قرارگاهی برای خدمت رسانی به زائران در مشهد

محسن داوری فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: از سه ماه قبل قرارگاهی در شهرستان مشهد برای خدمت رسانی به زائران مستقر شده که چهار کمیته با ۱۲ کارگروه در ذیل آن قرار گرفته اند و قرار است در دهه پایانی صفر خدمات ویژه به زائران ارایه دهد.

او افزود: در حوزه اسکان زائر، همه ظرفیت‌های موجود در حوزه اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی شامل مدارس، مساجد و حسینیه ها، بقاع متبرکه و اقامتگاه‌های اضطراری شهرداری فعال شده است و همه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه وارد همکاری شده اند.

فرماندار مشهد  ادامه داد: کالا‌های اساسی به میزان کافی در شهر مشهد تامین شده است و ۵۰۰ واحد صنفی به عنوان کاسبان امین در مناطق اطراف حرم مطهر رضوی شناسایی شده اند و ۱۳ قلم مورد نیاز زائر با قیمت مصوب در اختیار آن‌ها گذاشته شده است و این واحد‌ها نیز با نشان و نصب بنر نشانه گذاری شده اند.

داوری بیان کرد: ساعت پخت نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌های اطراف حرم مطهر رضوی افزایش یافته و تعطیلی‌های آن‌ها لغو شده است و نانوایی‌های سیار ایجاد شده اند و برای تامین نان مورد نیاز هیات‌های مذهبی حواله ویژه صادر می‌شود.

او تصریح کرد: ساعت پخت ۸۰۰ نانوایی در داخل شهر مشهد افزایش یافته و تعطیلی‌های آن‌ها در روز‌های مناسبتی شهادت امام رضا (ع) و روز رحلت نبی اکرم (ص) لغو شده است.

فرماندار مشهد با اشاره به  تقویت نظارت‌ها بر اصناف و اقامتگاه‌ها تأکید کرد: چهار مقر نظارتی ویژه به صورت شبانه روزی در چهار نقطه از اطراف حرم مطهر رضوی مستقر و ۵۰۰ گروه بازرسی فعال شده اند که علاوه بر نظارت بر اصناف به محض دریافت شکایتی از سوی زائران به موضوع رسیدگی کرده و در صورتی که حقی ضایع شده باشد مبلغ را در همان زمان به شاکی مسترد می‌کنند.

داوری اظهار کرد: اقامتگاه‌های غیررسمی نیز در سطح شهر مشهد شناسایی و خدمات آن‌ها نرخ‌گذاری شده است و نظارت دقیقی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد تا اجحافی در حق زائران انجام نشود.

او افزود: اتحادیه‌هایی که ارتباط بیشتری با مردم دارند برای رسیدگی به نیاز‌های مردم شیفت بندی شده اند، چهار مکان استقبال از زائران خودرویی و هشت ایستگاه استقبال از زائران پیاده در شهر در نظر گرفته شده است، موکب‌هایی در خیابان امام رضا (ع) حدفاصل چهارراه دانش تا حرم مطهر رضوی ایجاد شده و خدماتی را به مردم و زائران ارائه می‌دهد، همچنین ترتیبی اتخاذ شده تا ویلچر در اختیار افراد کم توان در این مسیر گذاشته شود.

فرماندار مشهد ادامه داد: سامانه‌ای برای خرید بلیت برای زائران در نظر گرفته شده که می‌توانند در زمان خرید بلیت رفت خود به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند و در صورتی که نتوانند بلیت برگشت را در آن زمان تهیه کنند، در صف انتظار قرار می‌گیرند تا به محض تامین بلیت در اختیارشان قرار گیرد همچنین سامانه ۳۷۰۹۰۰ برای پاسخگویی به زائران فعال شده است.

هشدار شهردار مشهد به شرکت‌های خدماتی برون شهری

سید عبدالله ارجائی  شهردار مشهد هم در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی به همه شرکت‌های خدماتی برون شهری هشدار داد در صورتی که بخواهند مسائلی را که در روز اربعین برای زائران به وجود آوردند در روز‌های پایانی ماه صفر تکرار کنند، ناوگان درون شهری سازمان اتوبوس رسانی شهرداری مشهد در اختیار مدیریت استان برای بازگشت زائران قرار می‌گیرد و اجازه داده نمی‌شود اجحافی در حق مردم انجام شود.

او افزود: شهرداری در سه زمینه حمل و نقل عمومی، فضاسازی شهری و اسکان، پذیرای زائران خواهد بود و سایر امکانات خود را در زمینه‌های مختلف بنا به دستور استاندار در اختیار زائران قرار خواهد داد.

شهردار مشهد ادامه داد: در حوزه حمل و نقل درون شهری در روز‌های پایانی ماه صفر، خطوط اتوبوس رانی منتهی به حرم مطهر تقویت شده و در روز‌های تعطیل به صورت رایگان سرویس دهی می‌کند، اتوبوس‌های جدید حوزه حمل و نقل نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هر کدام به مدت ۱۰ روز خدمات رایگان ارایه می‌دهند.

ارجائی بیان کرد: در خطوط قطار شهری، سرفاصله‌های زمانی کوتاه می‌شود به طوری که در خط شماره یک قطار شهری سرفاصله به عدد هشت دقیقه و در خط دوم سر فاصله زمانی به عدد پنج دقیقه می‌رسد که یک رکورد محسوب خواهد شد، همچنین در ایام تعطیل قطار شهری مشهد سرویس دهی رایگان دارد.

او تصریح کرد: فضاسازی شهر در حال انجام است، به مواکب و ایستگاه‌های صلواتی که اقدام به پذیرایی و اسکان زائر کنند، کمک‌های لازم انجام می‌گیرد، همچنین هشت ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی تعبیه می‌شود و ۵۵ مکان اسکان زائر با ظرفیت بیش از ۷۰ هزار نفر فراهم شده است که این ظرفیت به ۲۰۰ هزار نفر ارتقا می‌یابد.

شهردار مشهد تأکید کرد: بیش از ۳۰ مرکز موقت در شهر و در خصوص تامین ارزاق عمومی در محل اسکان اضطراری زائران ایجاد می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار