کد خبر: 1105566
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس
دفاع مقدس یکی از پدیده های مهمی است که فکر و ذهن نویسندگان معاصر را به خود معطوف داشته و عامل خلق نوعی ادبیات بویژه در مقاومت ایران اسلامی شده است.

دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ این سرزمین است که همچون گوهر درخشانی در ادبیات ایران اسلامی می درخشد و جریان های فکری و اندیشه ای معاصر را متأثر کرده است.

هفته دفاع مقدس یادآور روزهای حماسه، ایثار و از خودگذشتگی دلاور مردانی است که با همه‌ توان در برابر رژیم تا دندان مسلح بعث عراق ایستادند و با نثار جان عزیزشان برگ زرینی را در دفتر با شکوه جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.

تقارن هفته‌ دفاع ‌مقدس با ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر یادآور ایستادگی، مقاومت و عدم سازش در برابر مستکبران و زیاده‌خواهان جهان است که با پیروزی انقلاب اسلامی در پرتو هدایت‌های حکیمانه و نورانی امام عظیم‌الشأن و رهبری خلف صالحش به ثمر نشست.

هدف دشمن از برپایی جنگ تحمیل نابودی انقلاب اسلامی بود که با پایمردی و مقاومت رزمندگان اسلام، روحیه انقلابی‌گری شعله‌ ورتر شد و گنجینه‌ عظیمی از معنویت، دینداری و آرمان‌خواهی را در هشت سال دفاع مقدس رقم زد.

صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم

امروز ۳۰ شهریور ماه ،رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه سه عنصر قدرت و اقتدار عظیم انقلاب، رهبری امام خمینی و خصوصیات برجسته ملت ایران موجب شد که تهدید بزرگ جنگ به فرصت بزرگ تبدیل شود، تاکید کردند: دفاع مقدس یک اصل را برای ملت ایران تبیین کرد که صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره) پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را مصداق آیه شریفه «السابقون السابقون» دانستند و تاکید کردند: آنها کسانی هستند که زودتر از دیگران نیاز را شناختند و برای بر آوردن آن در میدان جهاد شتافتند.

ایشان تمجید از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس را وظیفه ای همگانی دانستند و افزودند: دفاع مقدس دوران پرهیجان، پرحادثه، پرمعنا و پرفایده و از جمله حوادثی است که برای دیروز ما و امروز ما و فردای ما دارای اثر است بنابراین پیشکسوتان در این حادثه و در این واقعه مهم قطعاً مورد توجه و اهتمام و احترام باید قرار بگیرند.

ادبیات دفاع مقدس و رساندن به گوش جوانان

دفاع مقدس همچنین یکی از پدیده های مهمی است که فکر و ذهن نویسندگان معاصر را به خود معطوف داشته و عامل خلق نوعی ادبیات در میهن اسلامی مان شد. پدیده دفاع مقدس صرف نظر از اینکه می تواند به تنهایی کتاب قطوری از دائرة المعارف انقلاب اسلامی باشد و به عنوان زیر مجموعه ای از آن قرار گیرد، اما دارای آنچنان غنا، شور، نشاط، بالندگی، حوادث، رویدادها و رخدادهای عبرت آموز تاریخی، اسلامی و انسانی است که خود به عنوان یک جریان فکری در ادبیات جا باز کرده و در تقسیم بندی ادبیات معاصر برای خود جایگاه ویژه ای باز کرده و نوعی برجستگی پیدا کرده است.

اینک ادبیات دفاع مقدس در همه زمینه ها از جمله شعر، داستان، رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، قطعات ادبی، مقالات تحلیلی، توصیفی، تمثیلی، انتقادی و غیره حرفهای تازه ای برای گفتن دارد که در کمتر پدیده ای این گستردگی را می بینیم.

باید کاری کنیم نسل جدید مسائل دفاع مقدس را بشناسد

امروز ( ۳۰ شهریور ماه ) فرمانده کل قوا با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال از پایان دفاع مقدس گذشته است، خاطر نشان کردند: وقتی در وسط حادثه هستیم نمی توانیم ابعاد حادثه را ببینیم، در تاریخ ما این برهه از زمان به عنوان برهه ای درخشان شناخته خواهد شد؛ شما پیشکسوتان خیلی از مسائل دفاع مقدس را می دانید اما نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌داند. ما باید کاری کنیم نسل جدید مسائل دفاع مقدس را مثل شما بشناسد و بداند. این توقعی است که بنده از خودم و دیگران دارم.

مقام معظم انقلاب رهبری با اشاره به گزارش رییس ستاد کل نیروهای مسلح درباره ترویج و نشر ارزشهای دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه حقایق دفاع مقدس باید به گوش جوانها برسد، افزودند: این توقعی است که بنده از خودم و دیگران دارم.

ایشان تاکید کردند: بنده با جوانها تا حدودی مرتبطم گاهی سوالی می شود و حرفی زده می شود می بینم خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌داند. من می خواهم این حقایق دفاع مقدس به گوش آنها برسد. حقایقی که در دفاع مقدس ما به آن توجه داریم دیگر امروز فقط ادعا نیست. روزی ادعا می‌کردیم که تمام قدرت‌های جهانی با ما می‌جنگند. اما الان خود کسانی که می‌گفتند ما فقط ادعا می‌کنیم، خودشان امروز اسناد و مدارکی از سوی شرق و غرب در این خصوص منتشر می شود که ادعاهای ما را اثبات می کند.

امتیاز ادبیات دفاع مقدس و تزریق روح تازه به جامعه

از مزیت هایی که می تواند ادبیات دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی داشته باشد مزیت «سندسازی» است. امروزه ادبیات علاوه بر جذب و اقناع مخاطب و پر کردن اوقات فراغت خوانندگان و فعال کردن زمینه های فرهنگی و هنری می تواند به عنوان سندی غیرقابل انکار از ادبیات و تاریخ کشور برای آیندگان باقی بماند. آیندگان می توانند حسب علاقه، اشتیاق و نیاز خود از آن بهره جویند و مطالب مفیدی را از آن استخراج کنند یا الگو بگیرند.

این اسناد ادبی، اگر دچار تحریف شوند نیز با تورقی بر سایر متون ادبی و موشکافی و نقادی و تحلیل محتوا و مقایسه با آثار دیگران می توان به حقیقت پی برد و دریافت که تا چه حد نویسنده این ادبیات در بیان رخدادها و حوادث دوران دفاع مقدس صادق و وفادار بوده است اما از آنجایی که نویسندگان ادبیات دفاع مقدس عمدتا خود در کوران حوادث جبهه و جنگ قرار گرفته اند و از شمیم کوی یار نفس کشیده اند کمتر دچار لغزش و تحریف شده اند حتی اگر در بیان و قدرت انتقال پیام و استفاده بهینه از خلاقیت های بکارگیری از کلمات و ماجراها قصوری کم و بیش داشته اند، در بیان مفاهیم صادق بوده اند.

از این روست که بر تارک ادبیات ایران، دفاع مقدس را مانند برگ زرینی در تاریخ می بینیم که همانند گوهر درخشانی در ادبیات حماسی، ادبیات نمایشی، ادبیات عرفانی، ادبیات انتقادی، ادبیات توصیفی می درخشد و جریان های فکری و اندیشه ای را متأثر از آن می دانیم و این تأثیرگذاری با واژه های بی جان در ادبیات، جان تازه ای در روح و جان آدمیان دمیده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر