کد خبر: 1103588
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت کار‌های بزرگی را شروع کرده است و امروز برای همه معضلات کشور از جمله نوسانات اقتصادی برنامه مدون داریم.
محمد مخبر روز یکشنبه در رویداد ملی جهاد مقدس (اجلاسیه جهادگران کشور) که همزمان با ۱۳ شهریور سالروز حضور جهادی مقام معظم رهبری در زلزله ۱۳۴۷ فردوس، در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، افزود: جهاد کبیر که رهبر معظم انقلاب بیش از ۵۰ سال قبل در فردوس شروع کردند امروز نیز وجود دارد و در دولت سیزدهم اولین جلسه‌ای که خدمت ایشان بودیم ۲ نکته مهم فرمودند؛ یکی اینکه چشمتان به داخل باشد نه به بیرون و دوم اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها مورد توجه باشد.

وی گفت: باید بگوییم مقام معظم رهبری در سال ۴۷ نیز که برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در این منطقه حضور یافتند، نقشه دشمن را خواندند و خنثی کردند، امروز بعد از گذشت ۵۳ سال می‌بینید برای حل معضل کشور نیز خنثی‌سازی تحریم‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ابتدا که دولت را تحویل گرفتیم با مشکلات زیادی مواجه بودیم، وضعیت فروش نفت ما مناسب نبود طوری که نفتی که می‌فروختیم وجه آن را در اختیار نداشتیم، کالا‌های اساسی ما همه به خط قرمز بود.

وی گفت: کشور‌های اطراف ما مدعی بودند که دیپلماسی را می‌فهمند و کشور‌های منطقه علیه ما بودند، اما با این راهنمایی که مقام معظم رهبری به رئیس جمهور کردند، نفت‌مان را فروختیم، پولمان را جابه‌جا کردیم و نیز کالا‌های اساسی را آوردیم.

مخبر افزود: تدبیر رهبر معظم انقلاب را باید اینجا دید، کشور ما در جنگ تحمیلی بود و سران کشور‌ها برای میانجی می‌آمدند، اما امروز کشور‌ها از ما می‌خواهند برای حل مسائل بین‌المللی میانجی کنیم.

وی گفت: با همین راهبرد امروز نفت‌مان را فروختیم، پولمان را جابه‌جا کردیم و روزانه ۷۵۰ نفر در اثر کرونا در کشور کشته می‌شدند که نه واکسن و نه اجازه ساخت آن را می‌دادند و تجهیزات را هم تحریم کردند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی دولت سیزدهم سر کار آمد طی ۲ ماه، ۱۵۰ میلیون واکسن وارد شد و تا امروز حدود ۶۰ میلیون واکسن هم داخل کشور ساخته شده است.

۷۰ سال زجر از نوسانات اقتصادی کشور

وی افزود: امروز برای همه معضلات کشور برنامه مدون داریم از جمله برای نوسانات اقتصادی که ۷۰ سال است کشور از آن زجر می‌کشد.

مخبر گفت: بیش از ۵۰ تا ۶۰ سال است که ما از تورم، ناترازی بودجه و ناترازی در بانک‌ها زجر می‌کشیم، اما داریم کاری می‌کنیم به نقطه خوبی برسیم و ساختار بودجه را اصلاح و تنظیم می‌کنیم لذا برای رشد اقتصادی، تولید و اشتغال کار‌های بزرگی را شروع کردیم و ظرفیت‌های کشور نیز فوق‌العاده است.

وی با بیان اینکه این دولت کار‌های بسیار بزرگی را شروع کرد افزود: در محضر مقام معظم رهبری عرض کردیم نعمت‌هایی که خداوند به این کشور داده و اقداماتی که در بیش از ۴۰ سال قبل در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده هر کدام می‌تواند کل کشور را با هم اداره کند که ایشان تایید کردند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی داریم گفت: همچنین وجود معادن، ظرفیت‌های کشاورزی، نفت و گاز را داریم، برای استخراج یک میدان نفتی ۶ میلیارد دلار نیاز داریم که ۶ ماه طول می‌کشد تا نفت روی زمین بیاید و ۶ ماه طول می‌کشد تا ۶ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ این کشور، کشوری است که بخواهید این گونه اداره شود.

وی با اشاره به ترانزیت در کشور تصریح کرد: امکاناتی که در کشور وجود دارد قابل تصور نیست، سرمایه‌گذاری‌های زیادی داریم و سال‌ها تراز استهلاک از سرمایه‌گذاری جلو افتاده که بسیار بحث بدی است.

مخبر گفت: در چند وقت گذشته بیش از ۶۰ میلیارد دلار از محل داخلی و خارجی داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم که به سرعت به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تعریف الگو و روش برای انواع اشتغال

وی عنوان کرد: برای انواع اشتغال اعم از خُرد، خانگی، بزرگ یا متوسط مدل و منبع و ظرف اجرا تعریف کرده‌ایم، کاری که برای مسکن نیز انجام داده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این گونه نیست که به احداث چهار میلیون مسکن اتهام می‌گذارند، با کمک همین مردم و جهادی‌ها انجام شده و طی قراردادی که با قرارگاه امام حسن (ع) منعقد شده، طی دو سال و نیم یک نفر از مجموعه کمیته امداد و بهزیستی بدون مسکن نمی‌ماند و برای مسکن برنامه داریم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با فقر برنامه جدی داریم گفت: اولین کاری که کردیم هدفمندی یارانه‌ها بود و همه دوستان جهادی که جمع شده‌اند یک وجه مشترک دارند و آن دلسوزی و جان دادن به خدمت برای رفع محرومیت است که شعار این دولت نیز هست.

مخبر گفت: سال قبل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای گوشت، تخم مرغ، روغن و سایر اقلام دادیم، اما چه کسانی از این یارانه‌ها استفاده کردند.

وی افزود: افرادی که یک نسبت از این یارانه سهم داشتند، اما هیچ استفاده‌ای نمی‌کردند از طرفی یک فرد هم پس مانده ناهار و شام وی به اندازه نیاز یک ماه فرد دیگری بوده و این کجای عدالت است.

گرانی‌ها کمتر خواهد شد

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها حداقل یارانه هر فرد دست خودش است، هرچند اتفاقاتی در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای افتاد، اما به سرعت آرامش گرفته و با کاهش تورم این گرانی‌ها همچنان کمتر خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم با همین تفکری که مقام معظم رهبری بیش از ۵۰ سال قبل شروع کردند و آن جهاد کبیر است، شاهد کشوری قوی، پیشرفته و با عزت خواهیم بود.

مخبر در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: شان اجرایی به من حکم می‌کند از این رویداد استفاده الگویی و روش حکمرانی داشته باشم.

وی افزود: مقام معظم رهبری تعریف متفاوتی از جهاد و جهت‌گیری خاصی در این زمینه دارند که یک نقشه راه است.

مخبر گفت: جهاد در تمامی آثار انسان‌ها از ابتدا تا الان به اشکال مختلف تعریف شده، از جمله جهاد اکبر و جهاد اصغر است که جهاد اصغر، دفاعی و نظامی و جهاد اکبر جهاد با نفس است.

جهاد کبیر مدنظر رهبری یک نقشه راه است

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در گفتمان و اندیشه مقام معظم رهبری یک ارتقا در این تعریف دیده می‌شود و متفاوت از تعریف جهاد در کلام و مکتوبات افراد آمده که این مفهوم فراتر از وضعیت در دفاع و جهاد با نفس تعریف می‌شود.

وی افزود: تعریف جهاد از دیدگاه رهبری تفاوت جدی با تعاریف مرسوم دارد و دارای جهت‌گیری خاصی است که در تمامی دوران زندگی ایشان، تبعید، مبارزه با طاغوت، جنگ تحمیلی، دوران ریاست جمهوری و رهبری و همه ابعاد، این مسیر و جهت‌گیری را در حرکت‌های ایشان می‌بینیم.

مخبر گفت: اگر فعالیت‌ها با آن رویکرد باشد، حرکت در مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهاد می‌شود و یک نقشه راه است که تعیین می‌کند ما چه وضعیت، موضع و حرکتی را باید دنبال کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ارتباط با جهاد اصغر و جهاد اکبر، یک جهاد کبیر را هم تعریف می‌کنند و جهاد کبیر یعنی نقشه دشمن را بشناسیم و در تقابل و خنثی‌سازی آن نقشه‌ها حرکت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: براساس این جهت‌گیری و نقشه راه اگر در فعالیت‌های اقتصادی سراغ اقتصاد مقاومتی رفتیم، اگر در تقابل با دشمن نقشه‌های او را بخوانیم و حرکت ما خنثی‌سازی آن نقشه‌ها باشد، جهاد می‌شود و در مسائل امنیتی و دیپلماسی نیز همین طور است.

مخبر افزود: برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران مستندسازی یک حرکت بزرگ جهادی در ۵۴ سال قبل است و باید امروز را روز آغاز یک حرکت جهادی اعلام و دنبال کرد.

وی ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور به مردم خراسان جنوبی گفت: ایشان تمایل زیادی داشتند در اجلاسیه ملی جهادگران فردوس شرکت کنند، اما به دلیل حجم برنامه‌ها نتوانستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مقام معظم رهبری هر کاری انجام می‌دهند، جهت‌دار است، چون نقشه دشمن را خوانده و هر حرکتی می‌کنند در تقابل با آن نقشه است.

وی گفت: این موضوع فقط در فردوس رخ نداد بلکه در ایرانشهر نیز وقتی طلبه‌ای در حال تعقیب و محکوم بودند همین روحیه، فعالیت و دلسوزی را داشتند.

مخبر عنوان کرد: کسی که می‌خواهد در مسیر جهاد کبیر قرار بگیرد باید یکسری ویژگی‌ها داشته باشد کما اینکه در جریان جهادی هم همین روحیات وجود دارد علیرغم اینکه روحیات متفاوتی جذب این بخش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ ویژگی مقام معظم رهبری در جهاد کبیر احصا شده است افزود: یکی از این ویژگی‌ها حس مسئولیت داشتن است که در لحظه به لحظه زندگی ایشان که به سرنوشت مردم، کشور و جهان اسلام بستگی داشته باشد، وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: بی‌تفاوتی را در هیچ لحظه‌ای از زندگی مقام معظم رهبری نخواهید دید، هنوز حرف‌های ناگفته در زندگی ایشان به قدری زیاد است که آثار آن را می‌توانیم ببینیم.

وی گفت: در محور مقاومت با همه توده‌هایی که اتفاق می‌افتد یک نفر از گوشه جمهوری اسلامی ایران همه توطئه‌های بین‌المللی را که هزینه‌های هنگفت دارد از بین می‌برد و این اعتراف خودشان است.

مخبر با بیان اینکه یک سخنرانی معظم‌له همه توطئه‌های دشمن را بر باد می‌دهد اظهار داشت: رهبری وقتی در موضوعی احساس مسئولیت کردند هیچ موضوعی مانع ایشان نخواهد شد و هیچ مصلحت و خودبینی جلوی ایشان را نخواهد گرفت.

زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های برجسته رهبر انقلاب است

معاون اول رییس جمهور، زمان‌شناسی را یکی دیگر از ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: همه راهبردها، دستورات و تعیین نقشه‌هایی که مقام معظم رهبری انجام دادند در بهترین وقت خود بوده است.

وی گفت: این زمان‌شناسی رهبر انقلاب جزو برجستگی‌های کم‌نظیر ایشان بوده که حتی از زبان دشمنان ایشان نیز بیان شده است.

مخبر گفت: افرادی که نسبت به رهبری زاویه داشتند هم اعتراف کردند که زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی مقام معظم رهبری فقط یک نمونه دارد و آن هم امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: نکته دیگر که در زندگی حضرت آیت الله خامنه‌ای کاملا برجسته است نظم و برنامه‌ریزی ایشان بوده لذا اینکه امروز بنشینیم دفتر و اندیکاتور درست کنیم یا تقسیم کار شود، ساده است، اما اینکه سال ۴۷ در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان فردوس نظمی در چنین بحرانی ایجاد شود، جای تعجب دارد.

معاون اول رئییس جمهور گفت: کلی‌نگری، راهبردی و در عین حال عملیاتی نگاه کردن از دیگر ویژگی‌های رهبری است که در کمتر شخصی می‌توان این ویژگی‌ها را یک جا سراغ گرفت که این نشات گرفته از تفکر جهادی است.

وی اظهار داشت: به صحنه آوردن مردم یکی از هنر‌های رهبر معظم انقلاب و امام راحل برای حل مشکلات کشور است به طوری که جریانات سیاسی و منافقین و فتنه را با حضور مردم حل کردیم.

مخبر، خلوص را یکی دیگر از ویژگی‌های رهبری ذکر کرد و گفت: هر حرکتی که رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند در آن توسل، تفکر، تدبیر و هوشمندی وجود دارد.

اجلاسیه ملی جهادگران امروز ۱۳ شهریور همزمان با سالروز حضور مقام معظم رهبری در فردوس پس از زلزله سال ۱۳۴۷ و ارائه خدمات جهادی ایشان به زلزله‌زدگان منطقه، با حضور مسوولان کشوری و لشکری در این شهرستان برگزار شد.

همزمان با برگزاری این اجلاسیه ملی ۶۰۰ نفر از نخبگان جهادی سراسر کشور در این استان حضور یافتند. همچنین در این اجلاسیه کتاب مجموعه خاطرات رهبر معظم انقلاب با عنوان «دوباره فردوس» رونمایی شد.

برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران با عنوان "جهاد مقدس" از اوایل شهریور ماه با حضور گروه‌های جهادی خدمت‌رسان از استان‌های مختلف در شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی آغاز شد و ادامه دارد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار