کد خبر: 1102806
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
خوش‌چشم:
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که رژیم صهیونیستی و آمریکا دو شریک راهبردی هستند که علیرغم اختلافاتی که دارند ولی از این اختلافات برای هم افزایی استفاده می کنند.

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که رژیم صهیونیستی و آمریکا دو شریک راهبردی هستند و دو شریک راهبردی به هیچ عنوان در راه تحقق سیاست‌ها و راهبردها و منافع ملی یکدیگر ایجاد مزاحمت نمی‌کنند، گفت: اگرچه این دو دارای اختلافاتی هستند اما به عنوان شرکای راهبردی از اختلافاتشان هم برای هم‌افزایی استفاده می‌کنند.

خوش‌چشم گفت، به عنوان مثال هرگاه آمریکا در مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شده و نتوانسته اهدافش را محقق کند، رژیم صهیونیستی به عنوان نقش مکمل وارد شده و با ترور، عملیات روانی، سایبری و خرابکاری به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران و در جهت منافع آمریکا ایفای نقش کرده تا از این طریق دست برتر را به آمریکا بدهد. 

وی با ذکر این نکته که در یک سال و نیم گذشته شاهد این دو مورد بودیم، خاطرنشان کرد: این موراد را در زمان جنگ اراده‌های بعد از عید امسال تا اواخر تیر ماه بین ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات وین شاهد بودیم و بخش اصلی از فشار ترکیبی آمریکا بر روی ایران که در نهایت با شکست در تحقق اهداف نیز مواجه شد، توسط رژیم صهیونیستی به اشکال متفاوتی از جمله حملات سایبری مشترک، ترور و خرابکاری به وضوح دیده شد.

خوش‌چشم نقش رژیم صهیونیستی در عملیات روانی و جنگ ادراکی و شناختی مشترک با آمریکا را بسیار قابل توجه خواند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در داخل رژیم صهیونیستی نیز سال‌هاست که نسبت به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی و هرگونه توافقی یک دوگانه سازی طراحی شده به پیش برده می‌شود و به شکل کاملا گسترده‌ای در رسانه‌های خودشان و غربی مورد پوشش قرار می‌گیرد تا از یک طرف مخالفان با توافق خودشان را به عنوان یک پلیس بد همچنان معرفی کنند و تهدید علیه ایران را زنده نگهدارند و از طرف دیگر با نشان دادن موافقت با توافق توسط عده‌ای دیگر عدم انجام تهدید نظامی نسبت به ایران را توجیه پذیر کنند.

به گفته خوش‌چشم در همه نهادها و موجودیت‌های سیاسی جهان هم شما شاهد یک اتفاق نظر در موضع گیری‌هایی نسبت به کشورهای خارجی و رخدادهای خارجی هستید و قطعا اختلاف نظرها در پشت پرده حل و فصل می‌شود. 

وی یادآور شد: اما رژیم صهیونیستی در این بازی دوگانه رسانه‌ای که پوشش دوگانه رسانه‌ای و حتی پوشش گسترده در اندیشکده‌ها به آن داده می‌شود تا باورپذیری این دوگانه سازی بیشتر شود، سعی می‌کند در مقاطعی خودش را به عنوان یک بازیگر موثر نشان دهد، تهدید را زنده نگهدارد و به عنوان نقش پلیس بد خودش را دارای اعتبار کرده و از طرف دیگر عدم انجام تهدیدات در طول سال‌های متمادی را کاملا توجیه پذیر کند. این دوگانه سازی گاه بین نهادهای امنیتی و نظامی و گاه بین نهادهای امنیتی - نظامی از یک طرف و نهادهای سیاسی از سوی دیگر و گاه حتی بین خود نهادهای امنیتی انجام می‌شود و اتفاقا بسیار بر روی پرده هم نمایش برجسته‌ای می‌گیرد تا همچنان رژیم صهیونیستی بتواند با این گونه بازی خودش در روی صحنه سیاسی در قبال مذاکرات اعتباربخشی کند.

خوش‌چشم افزود: در عین حال رژیم صهیونیستی در وضعیت شکننده کنونی که حتی قادر به حفظ یک کابینه مستقر برای مدت طولانی نیست، به هیچ عنوان تصمیم ندارد که با نشان دادن وجهه یک مخالف صد درصدی با سیاست آمریکا وضعیت خودش را در اذهان عمومی در تقابل با آمریکا نشان دهد. در حقیقت راهبرد اصلی رژیم صهیونیستی در مقابل ایران هم در اشتراک نظر با آمریکا و به دنبال مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران است. به همین منظور سعی طرف آمریکایی و رژیم صهیونیستی به وجود آوردن یک توافق بد با ایران است و طرف اسرائیلی سعی می‌کند تا با ایفای نقش پلیس بد به آمریکا کمک کند تا یک توافق بد را برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.

وی یادآور شد: از دیرباز این نقش رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم با توجه به واقعیات روی زمین از جمله قدرت نیروی مقاومت و شکنندگی رژیم صهیونیستی، این رژیم به خوبی می‌داند که تنها راه ممکن همان راهی است که برای آمریکا هست و آن هم استراتژی مهار برای جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزارهای گوناگون است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: بخشی از این ابزار شامل تهدید می‌شود که در طول سالیان گذشته با بی اعتبار شدن تهدیدهای نظامی آمریکا و کمرنگ شدن حضور نظامی آمریکا در منطقه حالا رژیم صهیونیستی سعی می‌کند این تهدیدات را انجام داده و آن را معتبر جلوه دهد.

خوش‌چشم تصریح کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران به خوبی به این نقش پلیس بد و مکمل آمریکا واقف است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار