کد خبر: 1102542
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
مدیر کل اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۲۰۶ میلیون دلار کالا در یکسال گذشته به خارج از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۸۰ درصد افزایش یافت.
سهیلا سعیدی

حسین حاجی بگلو، مدیر کل اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: ۲۰۶ میلیون دلار کالا در مدت یکساله دولت سیزدهم به وسیله تجار استان به کشورهای مختلف صادر شده است که ۱۰۹ میلیون دلار از این رقم از طریق گمرک استان انجام شد.

حاجی بگلو؛ کود اوره، ازت، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین، ورقه های اسفنجی، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، بلوک بتنی، اسید سیتریک خوراکی، هیدروکسید سدیم، زعفران، محصولات کشاورزی (خربزه،گل کلم،کلم پیچ،کرفس) را عمده کالاهای صادراتی خراسان شمالی در این مدت یکساله عنوان کرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق و اتریش را از جمله کشورهای هدف صادراتی دانست و گفت: بیشترین مراودات اقتصادی در این بازه زمانی با افغانستان بوده است.

وی افزود: در این مدت ۵۱ میلیون دلار کالا از طریق گمرک استان وارد شده است که بیشتر این کالاها شامل مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان است و سهم مواد مصرفی بسیار ناچیز بوده است که این امر نشان از توجه دولت به تولید را دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات ۱۰۹ میلیون دلاری کالا و واردات ۵۱ میلیون دلاری کالا از گمرک استان، در یک سال گذشته تراز تجاری استان ۵۸ میلیون دلار مثبت بوده است.

وی درباره دلایل افزایش میزان صادرات کالا در یکسال گذشته گفت: فروکش کرونا موجب شد تا مراودات تجاری و ارتباط بازرگانی با کشورهای مختلف افزایش یابد ضمن اینکه در دولت سیزدهم تلاش های ارزنده ای برای افزایش و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه انجام شده است، مراودات تجاری با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم به شمار می رود.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۵۸ کارت بازرگانی در استان صادر و ۴۳ کارت تمدید شد که صدور کارت در این مدت بیش از ۵۰ درصد و تمدید این کارت ها بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن افزایش یافت.

وی گفت: اعزام و پذیرش هیات های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در زمینه مراودات بازرگانی است و در یکسال گذشته هیات تجاری استان در مردادماه پارسال به کشور ارمنستان و در آبان ماه هم یک هیات تجاری و بازاریابی به قزاقستان اعزام شد.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی با ۲۶ کشور دنیا رفت و آمد تجاری دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار