کد خبر: 1101258
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی، سیاست تعاملی با طالبان را بر پایه حمایت از مردم افغانستان دنبال کرده، اما تا زمانی که دولت مشارکتی و فراگیری شکل نگیرد، دولتی را به رسمیت نمی‌شناسد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: نشست خبری نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در آستانه یک سالگی خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان، با هدف تشریح وضعیت و بیان سیاست‌ها در قبال راهبرد‌های دورایستایی کاخ سفید، در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در نشست خبری یک سالگی خروج آمریکا از افغانستان گفت: یک سال از فرار طراحی شده آمریکا از افغانستان گذشت، آمریکا در این کشور قطعا شکست خورد، اما این فرار به معنای دور ایستایی است و این کشور اهداف خود را در افغانستان دنبال می‌کند. نظامیان خارج شدند، اما سرویس جاسوسی و خرابکارانه کاخ سفید همچنان وجود دارد.

کاظمی قمی افزود: در این فضا جمهوری اسلامی ایران، سیاست تعاملی با طالبان را بر پایه حمایت از مردم افغانستان دنبال کرده که با چند ملاحظه کلی توام شده است. تا زمانی که دولت مشارکتی و فراگیری شکل نگیرد، دولتی را به رسمیت نمی‌شناسد و جمهوری اسلامی با طالبان تعامل کرده، اما آن را به رسمیت نشناخته است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افعانستان، موضوع حق‌آبه، امنیت مرزها، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم را جز ملاحظات جمهوری اسلامی در رابطه با طالبان دانست و گفت: با گذشت یک‌سال با این سیاست‌ها به بخش قابل توجهی از آن اهداف فائق آمدیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در افعانستان با چند پدیده مواجه است: جریانی در افغانستان حاکم شده که دنبال یک حکمرانی کامل است و این در حالی است که جمهوری اسلامی بر حکومت مشارکتی تاکید دارد و مصلحت مردم افعانستان و امنیت منطقه را در گرو شکل گیری حکومتی مشارکتی می‌داند و به رهبران طالب هم گفته است.

کاظمی قمی با بیان اینکه این به مفهوم مداخله نیست، تصریح کرد: آنچه مورد تاکید جمهوری اسلامی قرار دارد، این است که حکومتی شکل گیرد که خواسته همه مردم افغانستان باشد. افغانستان برای همه مردم این کشور است. تجربه ۴۰ سال نشان داد که هر جریانی در این کشور به تنهایی حاکم شد، دوام نیاورد و جریانی به تنهایی نمی‌تواند با این حجم چالش‌ها دوام بیاورد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افعانستان گفت: از سوی دیگر منطق ایران می‌گوید که، چون قومیت‌های دیگر وجود دارند، اگر احساس کنند که در حاکمیت سهمی ندارند یا مجبور به ترک وطن می‌شوند یا دست به سلاح می‌برند. این گفتمان ما با هیات حاکمه امروز افغانستان است.

وی با بیان اینکه سیاست تعامل با طالبان با رعایت ملاحظات است، گفت: جمهوری اسلامی پس از روی کار آمدن طالبان، تلاش کرد از باتلاق طرحی که آمریکا در نظر داشت، عبور کند، آمریکا به دنبال این بود که ایران را وارد درگیری با طالبان کند، اما ایران از این تله عبور کرد و مسیر همکاری فزاینده را ادامه داد.

کاظمی قمی افزود: موضوع دیگری که ایران با آن درگیر است، ایجاد درگیری‌ها و جنگ‌های داخل افغانستان توسط آمریکا و متحدان آن است. کاخ سفید در یک حالت دورایستایی سعی می‌کند افعانستان را بی‌ثبات کند، آن‌ها ۲۰ سال در این کشور هزینه نکردند کشته ندادند که امروز فضای سرمایه‌گذاری را به چین و روسیه و ایران واگذار کنند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تاکید کرد: گروه‌های تروریستی مانند داعش و فتنه‌های قومی و مذهبی که با طراحی آمریکا، در افغانستان شکل گرفتند، یکی از موضوعاتی بود که ایران تلاش کرد افغانستان به این سمت پیش نرود.

وی با بیان اینکه با وجود این وضعیت به دنبال ایجاد یک همکاری در حوزه‌های فرهنگی و تجاری بودیم، ادامه داد: هر میزان وضع امنیت و اقتصاد افغانستان خراب شود، شاهد سیل مهاجرت و رشد تروریسم در سایه فقر هستیم که آمریکا آن را دنبال می‌کند. طی یک سال گذشته مهاجران افغانستان به ایران ۴ برابر گذشته شده و این سیل مهاجران با افزایش تروریسم و شرایط اقتصادی خراب بیشتر هم خواهد شد.

کاظمی قمی با بیان اینکه پول‌های بلوکه شده افغانستان، شرایط اقتصادی مردم این کشور را سخت کرده است، گفت: ایران در این فضا تلاش می‌کند، تعاملات تجاری و اقتصادی را افزایش دهد.

کاظمی قمی در توضیح طراحی‌های آمریکا در ایجاد اختلاف در افغانستان گفت: یکی از سیاست‌های روز آمریکا ایجاد بی‌ثباتی و آشوب است و برای این مسئله از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کند. آمریکا داعش را به افعانستان آورد تا به طالب فشار بیاورند، شیعیان را تهدید کنند و از سرمایه‌گذاری اقتصادی جلوگیری کند. ابزار دیگر ایجاد فتنه‌های مذهبی و قومی، مانند جریان بلخاب است. این حرکت در بلخاب با عنوان جنبش مقاومت طراحی و اعلام شد که قوم هزاره جنگ با طالبان را شروع کرد. اما وقتی با سران و علمای شیعه صحبت می‌شود اعلام می‌کنند که این حرکت‌ها را قبول ندارد.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که این گروه‌ها توسط چه کسانی حمایت شوند. تلاش شد که طالبان وارد درگیری نشود و علما و مردم بلخاب از برخی اقدامات جلوگیری کنند. به طوری که حامیان خود اعلام کردند که این حرکت اشتباه بوده است.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که گروه‌های مقاومت در افغانستان، آمریکایی است

کاظمی قمی با بیان اینکه آمریکا میان برخی قومیت‌ها، یارگیری جدیدی کردند، تصریح کرد: امریکا با حمایت از این گروه‌ها، ایجاد تفرقه می‌کنند و به اسم مقاومت به دنبال آشوب هستند و این تعبیر از سخنان بنده که مقاومت آمریکایی است، تحلیل اشتباهی است. بعد از آغاز حکمرانی طالبان اولین اقدام ایران برای ایجاد حکومت فراگیر، برگزاری نشست طالبان با گروه‌های مقاومتی بود. ما از طرفین دعوت کردیم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که گروه‌های مقاومت در افغانستان، آمریکایی است.

وی تاکید کرد: آمریکا با سواستفاده از مقاومت به دنبال ایجاد درگیری داخلی است و منظور این است که آمریکا در طول ۲۰ سال حضور جلوی مقاومت را گرفتند و آمار زندانیان و ترور رهبران مقاومت در این زمان به دست آمریکایی‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل خروج از بحران در افغانستان سیاسی است، گفت: آمریکا به نام مبارزه با تروریسم خود به وجود آورنده داعش است و بزرگ‌فرمانده مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی بود که توسط آمریکا ترور شد.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار