کد خبر: 1101254
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

رپورتاژ آگهی/ اغلب تسمه های صنعتی Industrial belts به نوعی زیر مجموعه تسمه های انتقال قدرت نیز قرار می گیرند. از تسمه های انتقال قدرت برای اتصال دو یا چند پولی که یکی از آنها مولد و باقی آنها به واسطه اصطکاک بین تسمه و پولی و یا بواسطه درگیری دنده های تسمه صنعتی به حرکت در می آیند استفاده می شود. در گذشته تسمه های انتقال نیرو را از الیاف پارچه ای و یا حتی چرمی تولید می کردند که مشکلات مختلفی را به همراه داشت. آسیب پذیری الیاف پارچه ای در برابر تمرکز تنش، عدم انعطاف و قیمت بالای تسمه های چرمی از مشکلات این سری از تسمه های صنعتی بود. امروزه اغلب نمونه های تسمه های صنعتی شامل انواع تسمه های انتقال قدرت را از ترکیبات پلیمری تولید می کنند.

مشخصات فنی تسمه‌های انتقال قدرت

پر مصرف ترین ترکیب شیمیایی در تولید تسمه های انتقال نیرو ترکیبات پلی یورتان PU می باشند که دارای درصدی از لاستیک طبیعی که نقش انعطاف دهنده را نیز ایفا می کند است. پلی یورتان دارای مولکول هایی سنگین با واکنش پذیری نسبتا پایین بوده و در تماس با بسیاری از مواد شیمیایی مانند انواع روغن ترکیب پذیری و واکنش پذیری اندکی دارد که یکی از مزایای کاربری آن در تولید انواع تسمه های صنعتی محسوب می شود. مقاومت حرارتی و سایشی بسیار مناسب دو فاکتور کیفی مهم دیگر از ترکیبات پلیمری پلی یورتان در تولید تسمه های انتقال نیرو محسوب می شوند.

تسمه های وی بلت انتقال نیرو V-belt

تسمه های انتقال نیرو هم به شکل تخت تولید می شوند، هم به شکل بن گرد یا تسمه پلی کرد و هم بصورت وی بلت V-belt. تسمه های وی بلت پر کاربرد ترین نوع تسمه های انتقال نیرو هستند که به سبب سطح مقطع ذوزنقه شکلی که دارند که در طرف جانبی آنها زاویه دار به سمت مرکز می باشد به این نام خوانده می شوند. تسمه های وی بلت هم بصورت شیار دار با شیار هایی بصورت عمود بر راستای تسمه و هم بدون شار و بصورت حلقه های بسته به بازار عرضه می شوند.

شکل هندسی تسمه های انتقال نیروی V-belt بگونه ای است که طراحی ایده آل با فضایی اندک و سطح مقطع بالا را فراهم می کند. بر خلاف تسمه های تخت که سطح جانبی آنها در انتقال قدرت شرکت نمی کند سطح جانبی تسمه های وی بلت نیز در اصطکاک سطحی با لبه های پولی قرار داشته و در انتقال قدرت سهیم می باشد. لبه های زاویه دار این تسمه ها جا گذاری تحت تنش کششی را برای تسمه بر روی پولی ساده تر می سازد. از تسمه های وی بلت V-belt بعنوان تسمه های پروانه نیز در اتصالات موتور خودرو ها برای به حرکت در آوردن دینام، سیستم تهویه و حتی واتر پمپ ها نیز استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده تسمه های انتقال نیرو

از آنجایی که تسمه های انتقال نیرو برای انتقال می بایست از اصطکاک سطحی بین تسمه و پولی استفاده کنند، بنابراین بالا بودن میزان اصطکاک بین دو سطح مستلزم تنش کششی بالای تسمه می باشد تا از سر خوردن تسمه بصورت هرز بر روی پولی اجتناب به عمل آید. استفاده از ترکیبات پلیمری از جمله پلی یورتان در تولید تسمه های انتقال نیرو هر چند مزایای بسیار زیادی که در بالا به آن اشاره شد را در پی دارد اما انعطاف پذیری این ترکیبات می تواند تحت دما و حرارت به افزایش طول بیانجامد که پدیده ای نامناسب در جهت کاهش طول عمر مفید تسمه های انتقال قدرت از جمله تسمه های وی بلت است.

به منظور افزایش مقاومت در برابر تنش های کششی در این تسمه ها اغلب از کورد ها و مفتول های فلزی در چند ردیف در داخل ساختار پلیمری این تسمه ها استفاده می شود. البته بسته به کاربری گاهی بجای مفتول های فلزی از الیاف پلی استر و نخ های پلی استری نیز می توان در این تسمه ها استفاده نمود. همچنین برای مقاومت حرارتی بالاتر و مقاومت بالاتر در تماس با ترکیبات خورنده اغلب تولید کننده های تسمه های صنعتی از الیاف بافته شده نیز بر روی سطح بیرونی ترکیبات پلیمری استفاده می کنند. این نخ ها نیز اغلب از الیاف پلیمری تولید می شوند و مقاومت سایشی بالاتر را به همراه دارند.

اهمیت برند بر کیفیت تسمه انتقال نیرو

اغلب برند های تولید کننده تسمه های انتقال نیرو حتی برند های چینی دارای بروشور هایی شامل کلیه اطلاعات فنی محصولات خود هستند. با این وجود آیا تمامی کاربران دارای اطلاعات فنی کافی برای درک این مشخصات و یا امکان مقایسه این برند ها از نظر فنی با یکدیگر هستند؟ طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است. از این رو انتخاب محصول بر حسب برند یکی از ساده ترین و قابل اتکا ترین روش های خرید تسمه هایی با کیفیت و طول عمر بالا می باشد. از آنجایی که برند های معتبر همواره در حال رقابت با یکدیگر در جهت تولید محصولاتی با کیفیت و دوام بالاتر هستند برند های معتبر تر تضمینی مناسب از کیفیت و طول عمر هستند. برخی از معتبر ترین برند های تولید کننده تسمه های انتقال نیرو برند باندو BANDO ژاپن، اپتی بلت OPTIBELT آلمان و مگاداین MEGADYNE ایتالیا هستند.

منبع: www.sanatebtekar.com

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار