کد خبر: 1101220
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد؛
رئیس انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح جزئیات شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور، از ارسال کیت غربالگری این بیماری به آزمایشگاه‌های منتخب در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: نخستین مورد بیماری آبله میمونی در کشور توسط انستیتو پاستور ایران تایید شده است. فرد مبتلا که خانمی ۳۴ ساله ساکن شهر اهواز بوده است، پس از بروز ضایعات پوستی به مرکز درمانی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و پس از شک به آبله میمونی توسط کیت‌های غربالگری تولیدی انستیتو پاستور ایران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد بررسی قرار گرفته است و نمونه بیمار مشکوک برای تایید نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شده است.

وی افزود: متخصصین انستیتو پاستور ایران در آزمایشگاه ملی آبله میمونی و تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی این انستیتو، با استفاده از روش‌های مختلف از جمله آزمایشات ملکولی (Real time-PCR) مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و تعیین توالی ژنوم ویروس، ابتلای این بیمار را به آبله میمونی تایید نهایی کرده‌اند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که آزمایش‌های تشخیصی آبله میمونی از خردادماه سال جاری در انستیتو پاستور ایران راه‌اندازی شده است و با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی کشور جهت تشخیص به‌هنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری "ارتوپاکس ویروس" را طراحی و همراه با آموزش‌های لازم، به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور ارسال کرده است. بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.

سروری تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حدانتظار این بیماری در جهان، وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است. در چند ماه اخیر، تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد بیماری از ۸۲ کشور دنیا گزارش شده است. در همسایگی ایران نیز کشور‌های قطر، امارات، عربستان، ترکیه، و لبنان نیز این بیماری را در ماه‌های گذشته گزارش کرده‌اند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: خوشبختانه با وجود افزایش موارد گزارش شده بیماری، تعداد مرگ گزارش شده از این بیماری در دنیا بسیار کم بوده است. بیماری آبله میمونی خود بهبود شونده است و مهمترین روش انتقال بیماری، تماس طولانی مدت از جمله تماس جنسی است. افراد مشکوک به آبله میمونی و دارای سابقه تماس با فرد مشکوک یا قطعی مبتلا به آبله میمونی باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار