کد خبر: 1101217
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا تحقیقات پزشکی متعددی شکل گرفت و ورود و توزیع واکسن‌های کووید۱۹ بهترین گزینه برای مقابله با این بیماری بود که توانست شرایط زندگی مردم را به روال عادی برگرداند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: تحقیقات پزشکی متعددی جهت کشف نوآوری‌هایی برای جلوگیری از عفونت و رشد بیشتر بیماری کرونا شکل گرفتند، در این بین آنچه به عنوان علاج این بیماری عفونی شناخته شد، انجام واکسیناسیون بود. در حال حاضر، با توجه به تنوع واکسن‌های معرفی شده در این بیماری، دغدغه ذهنی اغلب مردم در زمینه تاثیرگذاری این واکسن‌ها در برابر ابتلا به بیماری و کاهش عوارض احتمالی خود واکسن است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه کووید۱۹، تزریق دز‌های واکسن‌های کرونا می‌تواند سویه‌های جدید این ویروس را مهار کنند. اما تزریق واکسن در هر مرحله‌ای ممکن است عوارضی را در افراد ایجاد کند که به گفته برخی از پزشکان، رعایت برخی نکات می‌تواند نقش موثری در کاهش عوارض جانبی اولین تزریق واکسن و نیز دز‌های یادآور داشته باشد. تعادل در رژیم غذایی، نوشیدن میزان آب کافی، عدم مصرف مواد الکلی، خودداری از استعمال سیگار و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم می‌تواند تا حد زیادی عوارض احتمالی واکسن را در دز‌های مختلف به حداقل برسانند.

افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند ممکن است اثرات جانبی خفیفی را از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدید کننده زندگی مواجه شوند. اما در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال ابتلاء بـه بیماری، عدم مصونیت و مرگ و میر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود.

بنابراین برای افزایش پذیرش ایمن‌سازی و بالابردن کیفیت خدمات، باید به موضوع غلبه بسیار چشمگیر منافع واکسیناسیون در برابر عوارض نادر احتمالی توجه کرد و در انتساب اثرات نامطلوب به فرایند ایمن‌سازی دقت کافی را داشته باشیم تا بی جهت، هراس و نگرانی از واکسن در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، نظارت کامل بر کیفیت واکسن‌های تولید داخل و وارداتی توسط کمیته علمی واکسیناسیون کشوری انجام شده و این کمیته علمی که بر همه دارو‌ها از جمله واکسن نظارت دارد در واقع برای تأیید یک واکسن ۶ مرحله لازم است؛ نخست اکتشافی، دوم پیش بالینی، سوم بازآزمایی بالینی و سپس تایید مجوز، تولید انبوه و کنترل کیفیت را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش نظام ثبت و پیگیری عوارض واکسن کرونا، از ۱۵۳ میلیون دز واکسن تزریق شده در کشور میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سووالات نمایندگان و در توضیحاتی درباره عوارض احتمالی واکسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود، از ۸۴ هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت شده، ۶ هزار و ۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آن‌ها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دُز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است.

بهرام عین اللهی به تهیه کتابچه مطالعات علمی در این زمینه هم اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد بیماران بستری و فوت شده شامل کسانی می‌شود که واکسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲ هزار نفر بوده که ۱۳۲ هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است؛ تنها ۱۰ هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.

۸۰ درصد بیماران بستری و فوت شده واکسن کرونا را تزریق نکردند؛ ۱۰ هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون عمومی و سراسری فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند

عین‌اللهی ادامه داد: پیش از انجام واکسیناسیون ۳۰۰ شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واکسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واکسیناسیون روز‌های بدون مرگ و میر را در کشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز که سویه امیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است.

در نشست علنی دیروز - سه شنبه ۲۵ مرداد ماه - مجلس شورای اسلامی سوال مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس از وزیر بهداشت در مورد ابهاماتی درباره واکسیناسیون اجباری و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی عسکری به عنوان نماینده سوال کننده گفت: سئوالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون اجباری، عوارض مربوطه، و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا وجود دارد؛ باتوجه به هشدار رهبر انقلاب در اسفند۹۸ مبنی بر احتمال حمله بیولوژیک در نامه به ستادکل نیرو‌های مسلح، وزارت بهداشت چه تحقیق و تدبیری در روند مدیریت بیماری کرونا مبتنی بر این فرض داشته است؟

محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: واکسن‌ها فرآورده‌های بیولوژیکی هستند که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص، در بدن ما ایمنی فعال اکتسابی ایجاد می‌کنند.

فرآیند تولید واکسن‌های کووید تحت پروتکل‌های کاملا علمی است، ایمنی زایی و بی خطری‌ها آن در سه فاز بررسی می‌شود و بر همین اساس از سلامت واکسنی که مجوز مصرف برای عموم جامعه را دریافت می‌کند، اطمینان خاطر داریموی افزود: هفت روش برای تولید واکسن وجود دارد که در سه رویکرد اصلی قرار می‌گیرد. تفاوت آن‌ها در این است که آیا در آن‌ها از کل یک ویروس یا باکتری استفاده می‌شود، یا اینکه تنها بخشی‌هایی از ویروس یا باکتری که باعث تحریک سیستم ایمنی شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد و این که فقط مواد ژنتیکی که باعث تولید پروتئین‌های مشخص می‌شود.

زهرایی تاکید کرد: هیچ واکسنی در مقابل ابتلای به بیماری به صورت ۱۰۰ درصد کارآمد نیست. تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه واکسن کرونا می‌تواند از انتقال جلوگیری کند وجود ندارد، اما می‌تواند به محافظت در برابر عفونت کمک کند.

به گفته وی، بار ویروسی در بین افرادی که به طور کامل با یک واکسن موثر واکسینه شده بودند، چهار برابر کمتر از سایر افراد بود و یافته‌ها نشان می‌دهد انتقال ویروس از افراد کاملا واکسینه شده کمتر است، زیرا بار ویروسی به عنوان عامل اصلی انتقال ویروس شناخته شده است.

زهرایی خاطرنشان کرد: فرآیند تولید واکسن‌های کووید تحت پروتکل‌های پیچیده و کاملا علمی است، ایمنی‌زایی و بی‌خطری واکسن‌ها در فاز‌های یک، دو و سه بررسی می‌شود، بر همین اساس از سلامت واکسنی که مجوز مصرف برای عموم جامعه را دریافت می‌کند، اطمینان خاطر داریم.

زهرایی تصریح کرد: افرادی که در قبال جامعه خود احساس وظیفه می‌کنند باید در اولین زمان ممکن واکسینه شوند و دیگران را نیز به واکسینه شدن ترغیب و تشویق کنند، زیرا از ابتلا به بیماری یا ابتلای شدید به آن یا مرگ ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون تعداد افرادی که در مقابل کووید حفاظت شده‌اند را افزایش می‌دهد، انتشار بیماری را سخت کرده و به ایمنی جمعی می‌انجامد؛ با جلوگیری از انتشار ویروس و باز تولید آن امکان جهش ژنتیکی ویروس کاهش می‌یابد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مرحله مصرف واکسن هم با نظام مراقبتی که وجود دارد عوارض احتمالی واکسن‌ها رصد می‌شود و برای آنکه گزارش دقیقی داشته باشیم، یک سامانه برای تلفن همراه هم در سایت www.salamat.gov.ir راه‌اندازی شد و افراد می‌توانند در صورتی که در پی تزریق واکسن دچار عارضه‌ای شدند، در این سامانه ثبت کنند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار