کد خبر: 1101171
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از ایراد قانونی میرشاد ماجدی تا مشکل قضایی مهدی تاج
با نزدیک شدن به زمان انتخابات فدراسیون فوتبال حواشی مربوط به سه کاندیدای حاضر در این رقابت ناسالم بیشتر از قبل می‌شود. در‌حالی‌که حضور مهدی تاج در جریان انتخابات با توجه به تخلفات گسترده صورت گرفته در زمان ریاست او بر فوتبال تمام توجهات را به خود جلب کرده است، اما نباید از اتفاقات داخل فدراسیون نیز غافل بود.
فریدون حسن

با نزدیک شدن به زمان انتخابات فدراسیون فوتبال حواشی مربوط به سه کاندیدای حاضر در این رقابت ناسالم بیشتر از قبل می‌شود. در‌حالی‌که حضور مهدی تاج در جریان انتخابات با توجه به تخلفات گسترده صورت گرفته در زمان ریاست او بر فوتبال تمام توجهات را به خود جلب کرده است، اما نباید از اتفاقات داخل فدراسیون نیز غافل بود.
میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال با حاشیه‌های زیادی وارد فضای انتخابات شد. ماجدی که تصمیمی برای حضور در انتخابات نداشت ناگهان و با مشورت و توصیه یک نفر خاص ثبت‌نام کرد! اما این پایان کار نبود و در شرایطی که فدراسیون‌نشینان توقع حضوری بی‌دردسر در انتخابات را برای او داشتند حالا خبر می‌رسد که همان کمیته بدوی که صلاحیت سه نفر از کاندیدا‌ها را بنا بر دلایل نامعلوم رد کرد و خودش هم چندان وجاهت قانونی ندارد به حضور ماجدی در انتخابات هم ایراد گرفته است.
ماجرا از این قرار است که یکی از خبرگزاری‌ها علت عدم سفر ماجدی به زوریخ و مقر فیفا را احساس خطر ماجدی عنوان کرده و مدعی شده با توجه به عضویت ماجدی در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، کمیته بدوی انتخابات فدراسیون طی نامه‌ای به سرپرست فدراسیون اخطار داده به دلیل تعارض منافع به وجود آمده، مخیر است یکی از گزینه‌ها را انتخاب کند، یا باید از سمت خود در هیئت رئیسه استعفا دهد یا از شرکت در انتخابات فدراسیون کناره‌گیری کند. همین اتفاقات باعث ناراحتی و البته سردرگمی ماجدی شده است، به‌طوری‌که وی تصمیم گرفت قید این سفر را بزند.
سرپرست فدراسیون فوتبال مطابق نامه کمیته بدوی انتخابات و همچنین با استناد به اساسنامه فدراسیون فوتبال در صورتی که بخواهد به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون در انتخابات هشتم شهریور‌ماه حضور داشته باشد باید از عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال استعفا دهد که در آن صورت از سرپرستی فدراسیون نیز کنار گذاشته خواهد شد. براساس مر صریح قانون، داشتن دو سمت به صورت همزمان قطعاً خلاف مقررات است و نهاد‌های نظارتی باید از این تخلف جلوگیری کنند و اعضای باقیمانده هیئت رئیسه نیز باید با استناد به نامه کمیته بدوی انتخابات نسبت به انتخاب جایگزین سرپرست فعلی اقدام کنند.
شرایط به وجود آمده برای ماجدی را فدراسیون‌نشینان و حامیان او پیش‌بینی نمی‌کردند. هرچند فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد ادعا‌های فوق عنوان کرد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال به منظور شرکت در بعضی جلسات و نشست‌های حائز اهمیت داخلی پیرامون موضوعات جاری فوتبال کشور و همچنین پیگیری امور جاری فدراسیون فوتبال از جمله مسائل مرتبط با برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و نشست‌های مربوط به اردوی آماده‌سازی تیم ملی از انجام این سفر خودداری کرده که حتی این ادعا نیز نمی‌تواند شرایط سخت شده برای سرپرست فدراسیون در نبرد انتخاباتی با اصلی‌ترین حریفش، یعنی مهدی تاج را آسان کند.
در این میان صحبت‌های علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نقطه امیدی برای ماجدی بود. خضریان می‌گوید: «این کمیسیون نسبت به حضور افرادی که دارای محکومیت قضایی یا پرونده باز در مراجع قضایی باشند یا اینکه پرونده آن‌ها در حال جمع‌بندی و محکومیت فرد محرز شده باشد، ابراز نگرانی کرده است. در صورتی که شرایط این افراد احراز شود کمیسیون اصل ۹۰ به این مسئله ورود خواهد کرد و وزیر ورزش و جوانان باید در کمیسیون اصل ۹۰ پاسخگوی این مسئله باشد و مسئولانی که این گوشزد‌ها را نادیده بگیرند در آینده بازخواست خواهند شد و اگر در این تعلل‌ها تعمدی باشد دستگاه قضایی محل رسیدگی به این پرونده خواهد بود.»
با این وجود رضا شاه‌منصوری، کارشناس حقوقی فوتبال با تأکید بر اجرای قانون انتخابات می‌گوید: «کمیته بدوی اعلام کرده این سه شخص صلاحیت نامزدی برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را دارند. اکنون هر موضوعی که توسط اشخاص ثالث مطرح شود، اجرای قانون در بالاترین حد و سطح از سیستم ورزش کشور را به چالش می‌کشد. ضمن اینکه وقتی یک فرد محکومیت مؤثر کیفری داشته باشد، مطابق آیین‌نامه برگزاری انتخابات شرایط و صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد. در آن زمان کمیته بدوی صلاحیت فرد را رد خواهد کرد یا اینکه از اداره سجل کیفری قوه قضائیه در مورد اینکه آیا فردی محکومیت مؤثر کیفری دارد یا ندارد، استعلام می‌گیرد. آیا تا امروز برای سه نفری که در کمیته بدوی فدراسیون صلاحیت‌شان تأیید شده، پرونده محکومیت مؤثر کیفری باز شده است، این کار انجام نشده و نمی‌توانیم ردصلاحیت هر یک از این اشخاص را با استناد به این موضوع برای حضور در کارگزار انتخاباتی مورد جرح قرار دهیم.»
انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است در چنین جو ملتهبی برگزار شود. انتخاباتی که هر کدام از کاندیدا‌های آن یک حاشیه و یک جار و جنجال برای خود دارند. آیا در چنین فضایی می‌توان امیدوار بود که یک انتخاب درست برای فوتبال و آینده آن صورت گیرد؟ به‌طور حتم پاسخ این سؤال چیزی نیست که بتواند به آینده امیدوارمان کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار