کد خبر: 1101130
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
رئیس سازمان فضایی ایران درباره میزان مشارکت متخصصان ایرانی در ساخت ماهواره خیام، گفت: در تمام مراحل کار حضور داشته‌ایم اما نمی‌توانیم عدد بدهیم که چند درصد از کار را انجام دادیم.
حسین سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که بنابراعلام این سازمان، متخصصان ایرانی در فرآیند ساخت ماهواره خیام طراحی مفهومی را انجام داده اند. طراحی مفهومی چه درصدی از مشارکت در این کار می شود؟ گفت: در تمام مراحل و صفر تا صد همه بخش کار حضور داشته ایم اما نمی توانیم بگوییم برای مثال این نقش، 5 یا 15 درصد از کار است.

وی ادامه داد: در این کار (فناوری فضایی)، مرز کشی نمی توان کرد. یک جاهایی مسئله ای پیش می آید که راه حل را ما ارائه می دهیم و می گوییم به نظر ما این کار را بکنیم بهتر است و آنها اجرا کننده راه حل ما می شوند. اما اینکه بگوییم مرز کجاست اصلا ادبیات درستی نیست زیرا واقعا یک کار دوسویه بوده است.

سالاریه تاکید کرد: در این پروژه ناظر بودیم؛ طراحی سطح بالا و طراحی مفهومی با ما بوده است؛ بر انجام کار نظارت داشته ایم و در تست ها حضور داشتیم. یک کار کاملا دو سویه بوده است و در صفر تا صد تمام فرایندهای طراحی بوده ایم.

به گزارش فارس، ماهواره ایرانی خیام که به سفارش ایران توسط روسیه ساخته شد، 18 مردادماه توسط ماهواره‌بر روسی سایوز از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد که در این همکاری طراحی مفهومی ماهواره توسط متخصصان ایرانی انجام شده است
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار