کد خبر: 1101129
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
سخنگوی قوه‌قضاییه مطرح کرد
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت مسائلی همچون پرونده‌های میلاد حاتمی، هواپیمای اوکراینی، بابک زنجانی، الکس، قاتل افغانستانی و شکایت حسن خمینی از دهباشی صحبت کرد.
مسعود ستایشی در هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز شهدای مدافع حرم، گفت: هدف و انگیزه مدافعان حرم، ادامه دادن مکتب حسینی و دفاع از ارزش‌ها است. مقابله قاطع با تفرقه‌ای ایجاد شده در منطقه از فعالیت‌های مدافعان حرم است و نقش آنان در برهم زدن نقشه شوم دشمنان آشکار است.

وی ادامه داد: همچنین روز ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به کشور را گرامی می‌داریم. امروز راه ایستادگی و صلابت در برابر دشمنان از دمشق تا بیروت، نتیجه همان مکتب ایثار و آزادگی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده میلاد حاتمی و اینکه چند نفر متهم هستند؟ گفت: در رابطه با این پرونده، ۲۲ متهم مطرح بودند. پرونده در دادسرا بررسی و با صدور قرار جلب دادرسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع و فرد مورد نظر به اتهام افساد فی الارض، پولشویی و اخلال در نظام ارزی به همراه فرد دیگری به اتهام افساد فی الارض، پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی در بازداشت به سر می‌برند.


رونمایی از سامانه «سینا»‌ی سازمان بازرسی

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص سامانه جامع تکالیف که در آن وضعیت ترک فعل سازمان‌ها مشخص شده و طبق سند تحول مهلت اجرای آن تا پایان تیر ماه بوده، این سامانه چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت: آنچه که باید عرض کنیم یک سری تکالیف کلیدی در رابطه با دستگاه‌ها و حوزه‌های مهم کشور شناسایی شده است. مطابق با اولویت‌بندی‌ها، تکالیف شناسایی و در حال بارگذاری است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: درگاه سامانه یکپارچه سازمان بازرسی به نام سینا، طراحی و رونمایی شده است. این درگاه دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی دارد و در راستای تجمیع سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند. درگاه درون سازمانی در حال بهره برداری است و در اختیار سازمان بازرسی کل قرار دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع اطلاع‌رسانی و ضابطه‌مند بودن، در مرحله اخذ تاییدیه‌های لازم است و تا زمانی که به اتمام برسد، مجوز‌های لازم بارگذاری و در نهایت اطلاع رسانی می‌شود. بر اساس گزارشی که از سازمان بازرسی داریم، این موضوع ناظر بر این است که ۱۱۰۰ تکلیف قانونی دستگاه‌ها درون پایگاه داده و بانک اطلاعاتی سازمان بازرسی وجود دارد و فرایند صحت سنجی آن در حال انجام است. تکالیف دستگاه‌ها شناسایی و در حال رصد است.

تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار از اموال بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: تکلیف اجرای حکم وی بر عهده دادستانی و واحد اجرای احکام است. تاکنون نسبت به شناسایی اموال محکوم‌علیه در داخل کشور و ارزیابی این اموال و همچنین اموال خارجی، اقدامات قاطعانه صورت گرفته است. تا کنون ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده و کل رد مال این فرد به شرکت نفت ۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است. در خصوص الباقی طلب وزارت نفت، با همکاری ضابطین فعال و کوشا و با نظارت دادستانی، در حال انتقال اموال محکوم علیه هستیم. سرنخ‌های قوی از اموال وی به دست آمده است. نامبرده در زندان به سر می‌برد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت یک تبعه سوئدی در ایران گفت: این پرونده در ناحیه تخصصی دادسرا تحت رسیدگی قرار دارد. در ۲۸ فرودین قرار بازداشت این فرد به علت جاسوسی صادر شده است. همچنین اسنادی از این فرد کشف شده که در حال بررسی است. هم‌اکنون تحقیقات مقدماتی در حال انجام است و ممکن است به اتهامات این فرد اضافه شود.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده تاج‌زاده گفت: تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی از اتهامات این فرد است.

الکس به اعدام محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با بازداشت یکی از سر شبکه‌های فساد به نام الکس که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، دستگیر شد، گفت: راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد از اتهامات این فرد است. این فرد به اعدام محکوم شده است. متهمین دیگر به موجبات فراهم کردن فساد به ۸ سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اخیراً اقداماتی علیه وکلا در حال وقوع است که نمونه آن قتل یک وکیل در شاهرود است، این پرونده در چه مرحله‌ای است، گفت: وی بر اساس اصابت گلوله مجروح می‌شود که در جریان انتقال به بیمارستان نکاتی را مطرح می‌کند و اسمی را ذکر می‌کند و بر اساس دستور قضائی، فرد مورد نظر دستگیر می‌شود. در ارتباط با این موضوع پرونده‌ای تشکیل شده که در حال رسیدگی است. نکاتی در این پرونده مطرح است که در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عفو اعدامیان گفت: تلاش قوه قضائیه بر این اساس استوار است. با ظرفیت مردمی و همچنین شورا‌های حل اختلاف، اقدامات خوبی انجام شده است. در سال ۱۴۰۰، ۶۷۹ نفر رضایت دادند و قصاص ساقط شده است. در چهار ماه اخیر هم ۲۴۵ نفر گذشت کردند.

آخرین وضعیت شکایت حسن خمینی از دهباشی

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت شکایت سید حسن خمینی از دهباشی گفت: این پرونده در ناحیه ۳۱ دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. در مرحله اول قرار صادر و به آن اعتراض می‌شود که پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می‌یابد. در آنجا، قرار جلب دادرسی صادر می‌شود و در نهایت فرد به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود که با اعتراض فرد پرونده به تجدید نظر ارسال می‌شود و آنجا در حال بررسی است.

وی در خصوص آخرین وضعیت نتایج آزمون وکالت گفت: معیار پذیرش، کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات ۱ درصد حائزین بالاترین امتیاز است. لکن قید واژه امتیاز در نص قانون، از صراحت ماده مورد بحث کاسته و ممکن است نیاز به تفسیر مجلس داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: حوزه معاون اول قوه قضائیه، طبق بررسی‌های انجام شده پیگیر موضوع است. جمع بندی بر اساس نمره خام بوده، اما به دلیل اینکه نمایندگان موضوعاتی را مطرح کردند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می‌شود.

وی در خصوص تخلفات حوزه شهری و ترک فعل‌هایی که از سوی مدیران شهری رخ می‌دهد، گفت: در حوزه ساخت و ساز‌ها و قطع درختان متولی شهرداری است، هر جایی که در ایفای تکالیف موانعی هست می‌توان به ظرفیت‌های دستگاه قضائی متمسک شد. البته بحث پیشگیری از جرم در حوزه تخلفات شهری خصوصاً پایتخت حائز اهمیت است. تاکنون ۳۷ فقره تخلف در شعبه تخصصی بررسی شده است.

ستایشی در خصوص معرفی عاملان اختلال در اینترنت گفت: این موضوع را بررسی و استعلامات لازم را اخذ می‌کنیم. تاکنون گزارشی نداشتیم.

اقدامات انتظامی و قضائی در خصوص قتل ۱۰ نفر توسط تبعه افغانستانی صورت گرفت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی که آیا بانک اطلاعاتی از افغانستانی‌ها دارید و چه تعداد از از این افراد در زندان هستند، گفت: بانک اطلاعاتی حوزه اتباع در وزارت کشور و اداره کل اتباع، موجود است.

وی در خصوص قتلی که در رفسنجان رخ داده گفت: یک تبعه افغانستانی به نام صمد سلیمانی در ۱۶ مرداد اقدام به قتل ۶ نفر از اتباع منطقه خودشان و ۴ تبعه ایرانی کرده است. اقدامات انتطامی و قضائی به سرعت در این مورد انجام شد.

آخرین وضعیت هواپیمای اوکراینی

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه رفت. دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضائی نیرو‌های مسلح مسئول رسیدگی به این پرونده بود.

وی افزود: این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد که این موضوع هم به خاطر اعتراض به نظریه کارشناسی بود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد، گفت: ظرف روز‌های آینده به دادگاه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: کارشناسی غنی در این پرونده صورت گرفت، اما پرونده طبق حق شکات مورد اعتراض قرار گرفت.

ستایشی با بیان اینکه کار ابلاغ در حال انجام است، گفت: ظرف روز‌های آینده این پرونده به دادگاه اعاده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص برخورد با باند قاچاق سلاح در خوزستان گفت: ۱۴۰ قبضه کشف شده که ۱۳۸ قبضه از آن کمری بوده است. سه نفر در این قضیه با قاچاقچیان خارجی ذی‌مدخل بودند. دو نفر از این‌ها دستگیر شدند و یک نفر دیگر با اهتمام صورت گرفته، انشالله دستگیر خواهد شد.

حمید نوری از دسترسی‌های اولیه هم محروم است

مجید نوری پسر حمید نوری در جلسه سخنگوی قوه قضائیه با خبرنگاران حضور یافت.

مسعود ستایشی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با پرونده حمید نوری گفت: متاسفیم وضعیت ایشان را در سوئد شاهد هستیم که کماکان ادامه دارد. نوری در سخت‌ترین شرایط نگهداری می‌شود و از دسترسی‌های اولیه محروم است.

وی افزود: از تماس با خانواده محروم شده و هیچ ارتباطی با خانواده ندارد. در فرصتی که برای تجدیدنظرخواهی مقرر شده متن فارسی را علیرغم حضور مترجم به وی ندادند.

سخنگوی قوه قضائیه خطاب به پسر حمید نوری گفت: به شما قول می‌دهیم که اقدامات لازم را در خصوص پرونده حمید نوری انجام می‌دهیم. رأی شهودی بر اساس شهادت یک سری افراد مسئله‌دار بوده است. نگاه ما استیفای حقوق این شهروند است.

وی با بیان اینکه این پرونده دارای ایراداتی است، گفت: انشالله بتوانیم در دادگاه تجدیدنظر با تمسک به مسائل حقوقی، بی گناهی را نجات دهیم. صلاحیت دادگاه را قبول نداشته و به رأی اعتراض می‌کنیم.

در ادامه، مجید نوری پسر حمید نوری در خصوص پرونده پدرش گفت: با پلیس سوئد صحبت کردیم. همه این افراد و کسانی که در دادگاه بودند می‌گویند که متاسفیم از باب اقداماتی که در رابطه با پدرتان رخ داده است.

وی افزود: هزار روز است که پدرم انفرادی است و حتی برای دادن یک لیوان از دریچه‌ای کوچک اقدام می‌کنند. ۴۰ روز تا تجدید نظر باقی مانده، اما هنوز حکم را نخوانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار