کد خبر: 1100841
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
خوش چشم با اشاره به عقب‌نشینی طرف غربی از اولتیماتوم‌های سریالی:
زمان به نفع ما است؛ ایران روش خود را تغییر نداده و همواره در عین مقاومت، ابتکار عمل به خرج داده است و اتفاقاً سه کشور اروپایی هستند که به جای اینکه بیانیه صادر کنند که ایران خواسته‌ای نداشته باشد، باید جواب پیشنهاد‌ها و ایده‌های ما را بدهند.

سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با ایرنا درباره گفتگو‌های اخیر وین گفت: کشور‌های غربی از اواخر زمستان مذاکرات را متوقف و جنگ اراده‌ای را آغاز کردند تا آخرین امتیازات را که مهم‌ترین بخش کاربرد و بیش از ۵۰ درصد منافع اقتصادی ایران در همین موارد پایانی (شامل برداشته شدن تحریم‌ها از روی صد‌ها شرکت، نهاد و فرد، تضامین مطمئن اقتصادی به ویژه به منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران خارجی و پایداری و قابل اتکا شدن توافق و همچنین بستن پرونده آژانس) است به ایران ندهند.
ابتکار عمل ایران در دوحه
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: طرف اروپایی و امریکایی همزمان با دادن این آدرس غلط که تنها مورد باقیمانده مربوط به سپاه است، جنگ چهار ماهه اراده‌ها را با استفاده از فشار‌های ترکیبی که شامل جنگ پروپاگاندا، جنگ سایبری، استفاده از رژیم صهیونیستی برای ترور، خرابکاری، اعمال تحریم‌ها، جنگ ارزی و سعی در مداخله ارزی و بی‌ثبات‌سازی بازار ارز و همچنین دستور به توقیف محموله نفتی ایران در سواحل یونان، فشار دیپلماتیک از طریق قطعنامه آژانس و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، سعی کرد با یک دوره فشرده چند ماهه از فشار، ایران را از دریافت این امتیازات منصرف کند.
خوش‌چشم بیان کرد: زمانی که به مذاکرات دوحه رفتیم امریکایی‌ها متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی نمی‌کند و همواره زمانی که مذاکرات به مانع شدید طرف غربی برخورد می‌کند، ایران ابتکار عمل‌ها و ایده‌هایی را روی میز می‌گذارد تا طرف مقابل را مجبور کند روش خود را تغییر دهد و خود را از این اتهام که نمی‌خواهد به توافق درست دست پیدا کند، مبرا کند. متأسفانه امریکایی‌ها در دوحه پیام دادند که اتفاق جدیدی نیفتاده تا فشار‌های خود را تکمیل کنند، اما بعد از چند هفته که اروپا و غرب متوجه مقاومت مردم ایران و نظام شد و متوجه این حقیقت شد که به‌زودی قیمت‌های انرژی با فرارسیدن فصل سرما به سرعت افزایش می‌یابد و متعاقبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای طرف غربی دارد، مجبور شد روی همان پیشنهاد‌های ایران در دوحه شروع به تعامل کند.
مقاومت ایران، ۲۴ اولتیماتوم در ۱۰ ماه را بی اثر کرد
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما در حال شیفت وزن فشار روی طرفین هستیم و از اینجا به بعد فشار به طرف غربی بیشتر می‌شود؛ بنابراین سعی کردند با جوسازی رسانه‌ای جذاب، اولتیماتوم دادن و اظهار اینکه بیش از این حاضر به دادن امتیاز نیستند و حتی با دادن اولتیماتوم ۷۲ساعته در ابتدای کار، ایران را مجبور به پذیرش کنند. اما براساس تمامی تجاربی که در ۱۰ ماه گذشته داشتیم تاکنون طرف غربی بیش از ۲۴ اولتیماتوم داده است و سه کشور اروپایی فضای مشابهی را در بهمن ماه و اوایل اسفند پدید آوردند و نتیجه‌ای نگرفتند و می‌بینیم که حالا بعد از ۲۴ دفعه اولتیماتوم‌های متعدد طرف امریکایی و اروپایی، هنوز آقای مورا اعلام می‌کند که او هم نمی‌داند مذاکرات تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین روش طرف غربی روش جدیدی نیست و تاکنون بار‌ها آن را تجربه کرده‌ایم.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ایران همواره در طول مذاکرات هرجا که توقفی حاصل شده و طرف غربی مانعی را پدید آورده ابتکار عمل‌های جدیدی را ارائه کرده است؛ این بار هم در مقابل این ابتکار عمل اروپایی که در حقیقت تعامل روی ابتکار عمل دوحه ما است، ایران مجدداً پیشنهاد‌هایی را برای پیشرفت کار به پایتخت‌های اروپایی ارسال کرده و متأسفانه می‌بینیم که سه کشور اروپایی با انتشار و صدور بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته‌اند از امتیازاتی که از ماه‌ها پیش به دنبال آن بوده است، دست بردارد.
خوش‌چشم بیان کرد: طبیعی است که ایران به مقاومت خود برای حصول این امتیازات ادامه می‌دهد، چراکه راه دیگری ندارد، از جمله پرونده‌های آژانس که یک بار قبل از سال ۹۴ یا ۲۰۱۵ بسته شده و متأسفانه مجدداً با خروج بی‌قانونی امریکا از برجام، آژانس هم به عنوان ابزار سیاسی امریکا زیر تعهدات خود زد و پرونده‌هایی درخصوص فعالیت‌های قبل از سال ۹۴ را مجدداً باز کرده است و به هیچ عنوان قابل اطمینان نیست. مشخص است که با این وضعیت ما نمی‌توانیم توافق کنیم چراکه توافق برای برداشتن فشار است، اینطور نمی‌شود که هم توافق انجام شود و هم فشار باقی بماند و این موضوعی است که طرف غربی به خوبی می‌داند.
غرب راهی جز توافق با ایران ندارد
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: به همین دلیل آقای مورا تنها یک روز بعد از اعلام اولتیماتوم ۷۲ساعته آن را پس گرفت و مدعی شد که چنین چیزی نیست و عقب‌نشینی کردند، زیرا می‌دانند که با توجه به افزایش قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده در بازار‌های انرژی، راهی غیر از توافق با ایران ندارند. به‌خصوص که وضعیت جهانی در حوزه جنگ اوکراین و تنش‌های روزافزون در تنگه تایوان رو به افزایش است. وی ادامه داد: ما در حال تجربه تصاعد بحران در مناطق مختلف جهان هستیم و این‌ها تأثیرات مخربی در هفته‌ها و ماه‌های آینده بر روی بازار‌های اقتصادی و انرژی می‌گذارد و طرف غربی که شاید به دو برابر صادرات نفت ایران محتاج باشد به خوبی می‌داند که هزینه بسیار گزافی برای عدم توافق خواهد پرداخت؛ بنابراین زمان به نفع ما است. ایران روش خود را تغییر نداده و همواره در عین مقاومت، ابتکار عمل به خرج داده است و اتفاقاً سه کشور اروپایی هستند که به جای اینکه بیانیه صادر کنند که ایران خواسته‌ای نداشته باشد باید جواب پیشنهاد‌ها و ایده‌های ما را بدهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار