کد خبر: 1100695
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
امضای امروز جایگزین مهر دیروز؛
کارگاه تخصصی «اهمیت و جایگاه مهر در نسخه‌های خطی و اسناد» توسط واحد آموزش گروه طرح و برنامه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با حضور نسخه‌شناس، پژوهشگر و فهرست‌نگار در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
سیده سمیه ناصری

حجت‌الاسلام سيد صادق اشكوري، در این کارگاه ضمن برشمردن اهمیت مهرها در نسخه‌های خطی و اسنادی، به بیان چگونگی انعکاس مهرها در مخطوطات و اسناد، ارتباط‌های تاریخی و فرهنگی مهرها و یادداشت‌ها، روش‌های خوانش مهر و دلایل فهرست‌نگاری مهرها پرداخت.

وی تصریح کرد: مهرها، در نسخه‌های خطی و اسناد در حکم امضای امروزی هستند و در کنار نوع کاغذ، مرکب و انواع خطوط یکی از مهمترین مقوله‌های مشترک اسناد و نسخ به شمار می‌روند.

اشکوری، مهرها را حلقه وصل میان سند و نسخ خطی عنوان کرد و با اشاره به بازخوانی ناقص مهرها در برخی اسناد و نسخ به دلیل مخدوش بودن، عربی بودن و یا مرکبی شدن، تکنیک مهرخوانی در چنین مواردی را یکی از آموزش‌های مهم این کارگاه برشمرد.

وی همچنین این کارگاه را فرصتی برای ملموس کردن اهمیت جایگاه مهرها برای سند پژوهان، نسخه پژوهان و فهرست‌نگاران در امر پژوهش دانست.

در این جلسه همچنین کتاب «گنجینه مُهر رضوی» اثر پژوهشی آمنه موسوی کارشناس نمایه‌سازی و مستندسازی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به نقد و بررسی گذاشته شد.

این کتاب ضمن پرداختن به تاریخچه مهر در تمدن اسلامی به روش‌های کنده کاری مهر، مشاغل مربوط به مهر(مهردار، حکاک و مهر فروش)، مکان مهرسازی، ویژگی‌های ظاهری و محتوایی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی می‌پردازد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار