کد خبر: 1100418
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
با ادامه رزمایش‌های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان، تحلیلگران از جاسوسی واشنگتن و متحدانش از توان نظامی پکن خبر دادند و آن را فرصت مناسبی برای بررسی آسیب‌پذیری های ارتش چین دانستند.

در حالیکه مانورهای گسترده چین اطراف تایوان حاکی از یک هشدار نظامی- سیاسی بی‌سابقه‌ است، همزمان دریچه‌ای از اطلاعات برای آمریکا و متحدانش گشوده است.

تحلیلگران بر این باور هستند که مانورهای گسترده فرصت لازم را برای بررسی موشک هایی فراهم کرده است که چین برای هدف قراردادن مداخله جویی های نظامی خارجی استفاده می کند. در جبهه اطلاعات راهبردی نیز این رزمایش ها سرنخی از توانایی چین در محاصره تایوان به دست می دهد.

دو مقام نظامی آمریکا ضمن تایید جمع آوری اطلاعات در حال انجام، هشدار دادند که رزمایش ها بعید است فرصت اطلاعاتی عمیقی بدست دهد.

یکی از این مقامات که خواست نامش فاش نشود، گفت که بعید است چین بهترین تاکتیک ها و راهبردهای خود را در رزمایش های پیش رو به نمایش بگذارد.

مقامات آمریکایی نیز تائید کردند که بیشتر سامانه ها و موشک‌های مورد استفاده چین برای واشنگتن و متحدانش شناخته شده اند و بنابراین معلوم نیست در هفته های پیش رو تا چه اندازه می توان اطلاعاتی در مورد توانایی‌ آنها به دست آورد.

«کالین کوه» تحلیلگر امنیتی مستقر در سنگاپور، گفت که این رزمایش ها به جای تسلیحات، فرصتی عالی برای نظارت بر عناصر کلیدی چین از جمله فرماندهی تئاتر شرقی (یکی از پنج فرماندهی ارتش جمهوری خلق چین)، نیروی موشکی و نیروی پشتیبانی استراتژیک آن فراهم کرده است.

وی افزود: من انتظار دارم که آمریکا طیف کاملی از سیگنال‌ها، ارتباطات و اطلاعات الکترونیکی را جمع‌آوری کند، این فرصت بسیار خوبی است که نباید از دست داد.

کوه در گفت و گو با رویترز خاطرنشان کرد: جمع آوری این دست داده ها می تواند آسیب پذیری ها را مشخص کند و در نتیجه به آمریکا کمک می کند تا بتواند جبهه خود را بسازد.

آمریکا در شرق تایوان دستکم چهار ناو جنگی با محوریت ناو هواپیمابر "یواس‌اس‌ریگان" دارد و در حالیکه این کشتی‌ها قابلیت های گسترده ای در حمله دارند، قادر به نظارت وسیع در سراسر آسمان و زیر پهنه‌های وسیع اقیانوس هستند.

به گفته تحلیلگران و افسران بازنشسته اطلاعاتی، زیردریایی های آمریکا، ژاپن و تایوان و هواپیماهای تجسسی پیشرفته نیز احتمالا در این عملیات اطلاعاتی شرکت دارند.

هواپیماهای آنلاین و ردیاب‌های کشتی نیز وجود تجهیزات اطلاعاتی سیگنال‌های تخصصی را در این منطقه گزارش کرده‌اند. ضمن آنکه تایوان هم پهپادهای شناسایی خود را در جریان رزمایش های نظامی چین به پرواز درآورده است.

دو مقام نظامی آمریکایی با اذعان به جمع آوری اطلاعات، تاکید کردند که هضم داده های جمع آوری شده زمان بر است.

این افسران به اقدامات روسیه در کریمه در سال ۲۰۱۴ و سوریه در سال های اخیر اشاره کردند که به آمریکا امکان داد تا توانایی های نظامی مسکو را بسنجد. واشنگتن همچنین در روزهای آغازین جنگ در اوکراین معتقد بود که روسیه می توانند کی‌یف را ظرف دو تا سه روز تصرف کند، اما برآورد آنها اشتباه بود.

اما پنتاگون تاکنون، ارزیابی خود را مبنی بر اینکه چین از نظر نظامی قادر به تهاجم پنج ساله موفقیت آمیز به تایوان نیست، تغییر نداده و مقام شماره سه پنتاگون نیز روز دوشنبه گفت که علیرغم مانورهای چین، آمریکا بعید می داند که ظرف دو سال آینده بتواند تایوان را تصرف کند.

در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش در روابط واشنگتن و پکن وارد مرحله جدیدی شد و چین آن را تخطی جدی از اصول چین واحد دانست. از آن زمان تاکنون پکن رزمایش های نظامی متعددی برگزار کرده و تایوان نیز آن را نوعی جنگ شبیه سازی شده خوانده و خود را برای هرگونه حمله احتمالی چین آماده کرده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار