کد خبر: 1100210
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته ۲۰۰ گیگ بایت اینترنت رایگان برای خبرنگاران فعال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته ۲۰۰ گیگ بایت اینترنت رایگان برای خبرنگاران فعال می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «عیسی زارع پور» در حاشیه نشست هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما در وزارت ارتباطات از فیبر‌هایی نوری که کف اقیانوس‌ها می‌خوابد و اینترنت را منتقل می‌کند ظرفیت داریم تا فضا و ٣۶ هزار کیلومتری زمین؛ بنابراین دامنه مأموریت وزارت ارتباطات بسیار گسترده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از حوزه‌های کاری ما هوا و فضا است که در قالب سازمان فضایی ایران بحث توسعه صنعت فضایی دنبال می‌کنیم و هم شورای عالی فضایی که ریاست آن بر عهد رییس جمهور است و من به عنوان نایب رییس پیگیر توسعه صنعت فضایی در کشور هستم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی و ایستگاه‌های زمینی و سایر موارد در جا‌هایی که خلأ داریم هنوز به لحاظ فناوری نیاز به همکاری کشور‌های صاحب نام در این حوزه داریم.

زارع پور درباره ماهواره خیام توضیح داد که این ماهواره، ماهواره سنجشی با دقت بالاست که دیروز از پایگاه فضایی که متعلق به روسیه است به فضا پرتاب شد که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی دنیاست.

وی ادامه داد: این افتخار بزرگی است برای متخصصان ایرانی که در کنار متخصصان کشور روسیه که بیش از ۶ دهه در این زمینه تجربه و دانش دارند قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ابزاری برای سنجش با دقت بالاست و کاربرد‌های متنوعی دارد از بحث ارتقا بهره برداری در کشاورزی تا پایش سطح کشت و پایش در مبارزه با زمین خواری و منابع طبیعی کشور و کاربرد‌های گوناگون که به مرور درباره آن صحبت خواهد شد.

وی افزود: این ماهواره با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت، کار اصلی درباره ساخت ماهواره از پنج سال قبل شروع شده بود، اما مشکلات جدی وجود داشت که برای پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با بیش از ۴۰۰ ساعت نشست و ده‌ها نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه برگزار شد و در نهایت توانستیم با این دیپلماسی فعال در سایه روابط خوب این ماهواره را با یک ماهواره بر مطمئن و سایز ۲ پرتاب کنیم.

وی ادامه داد: امروز چهار بار سیگنال آن را در ایستگاه زمینی ماهدشت دریافت کردیم.

زارع پور گفت: ما این کاری که از پنج سال قبل آغاز شد با دیپلماسی فعال کار ناتمام را تمام کردیم و به نتیجه رساندیم و از آن را از یک قرار داد صرفا خرید یک محصول تبدیل کردیم به یک قرارداد انتقال فناوری.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار