کد خبر: 1100169
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
تقارن روز خبرنگار با ایام شهادت امام حسین و امام سجاد علیهما‌السلام مبین ارزش انتقال صحیح اخبار به نسل‌های بعدی است که ما به ازای تاریخی آن سخنرانی‌های مشهور حضرت زینب کبری و ادعیه‌ی امام زین‌العابدین است.

دوازهمین روز از ماه محرم الحرام مصادف با شهادت امام چهارم حضرت علی ابن الحسین زین‌العابدین علیه السلام است.

ایشان در نبرد روز عاشورا حضور داشتند، اما به دلیل کسالت و بیماری نتواستند رویاروی صف یزیدیان قد علم کنند؛ لذا پس از اتمام جنگ و شهادت پدر، خانواده و یاران صدیقشان توسط سپاه یزید دستگیر شدند و مدتی را در اسارت گذراندند.

زبان اصلی مبارزه‌ی ایشان با دستگاه خلافت پوشالی یزید خطبه بود و ایشان در قالب راز و نیاز با ذات اقدس احدیت توانستند راه را از بیراهه به شیعیان و مسلمانان نشان دهند و عملا مانع انحراف مسیر اصلی دین شوند. صحیفه‌ی سجادیه و رساله‌ی حقوق دو اثر ارزنده و گرانقدری هستند که از آن حضرت به جا مانده است.

دوران امامت حضرت امام سجاد علیه السلام همزمان و مقارن با خلافت یزید، معاویه‌ی دوم، مروان ابن حکم، عبدالملک ابن مروان و ولید ابن عبدالملک بود. باید خاطرنشان کرد که بنا بر روایات ولید ابن عبدالملک آن حضرت را در سی و سومین سال امامت پر خیر و برکتشان مسموم و به شهادت رساندند.

همانگونه که در بالا ذکر شد راه و روش و طریقه‌ی مبارزه امام سجاد علیه السلام با دستگاه فاسد آن زمان از مسیر خطبه خوانی و مناجات بود. ایشان در قالب دعا هم دین اسلام را محکم و تنومند نگه می‌داشتند، هم با پروردگار خود به راز و نیاز می‌پرداختند و هم از سویی پیام خود را به گوش سایر مسلمانان و شیعیان می‌فرستادند. مناجات پانزده گانه‌ی خمس عشر، دعای ابوحمزه ثمالی که در سحرگاهان ماه‌های رمضان خوانده می‌شود از دیگر ادعیه‌ی منتسب به آن امام همام هستند.

در دوران امامت ایشان بنا به اقتضای زمان یا هر دسیسه و نیرنگ دیگری جنبش‌هایی به وجود آمدند که ماحصل آن‌ها ایجاد فرقه‌ای از اهل تشیع به نام فرقه‌ی هاشمیه بود که به امامت عبدالله بن محمد حنفیه بود، اما امام زین العابدین با صبر و استقامت در برابر جریان‌های انحرافی تشیع توانستند درخت تنومند تشیع و اسلام را از خطر سر پیچی و انحرافات عقیدتی نجات بخشند.

رسالت امروز بسیار از شیعیان بالاخص کسانی که در کسوت خبرنگاری هستند تشابه زیادی به سیره، زندگی و امامت امام سجاد علیه السلام داشته و دارد. ایشان سعی داشتند دانسته‌های خود از کارزار عاشورا را به نسل‌های بعدی که در آن رخداد تاریخی و سرنوشت ساز حضور نداشتند تبیین کنند و مانع از تحریف تاریخ به دست امویان شوند. خبرنگاران متعهد نیز دقیقا باید پیروی راه آن امام بزرگوار را بکنند؛ یعنی با ایمان و اعتقادی راسخ در جهت تبیین ارزش‌های جامعه در قالب خبر، مطلب و تفسیر در راستای اعتلای جامعه گام بردارند.

امسال تقارن روز خبرنگار با ایام شهادت امام حسین و امام سجاد علیهما السلام مبین ارزش انتقال صحیح اخبار به نسل‌های بعدی است که ما به ازای تاریخی آن سخنرانی‌های مشهور حضرت زینب کبری و ادعیه‌ی امام زین العابدین است. انتقال خبر در سپهر رسانه‌ای ایران به راستی و صدق مهم‌ترین رسالتی است که یک خبرنگار معتقد می‌تواند هم در قبال مخاطبش و نیز در قبال سیره‌ی سجادیه داشته باشد.

منبع: دفاع پرس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر