کد خبر: 1100053
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
ساده و بی‌تکلف، پای صحبت خادمین حسینی
کاری از گروه سبک زندگی روزنامه جوان نویسنده: نیره ساری | تدوین و تنظیم: مجتبی سرمدی
تعداد بازدید : 32
گویندگان پادکست: مجتبی سرمدی - نیره ساری

 

سیاهپوست بود. با امام به کربلا آمد. در شب عاشورا خیمه ویژه‎ای برای خود برپا کرد تا سلاح یاران امام‌حسین (ع) را تعمیر و اصلاح کند. در روز عاشورا امام‌حسین (ع) او را از رفتن به میدان بازداشتند.

خود را پیش پا‌های امام انداخت و بر آن‌ها بوسه ‎زد و گفت: ‌ای فرزند رسول خدا! من برای آسودگی خاطر خویش در گرفتاری از شما کمک می‎گرفتم. من خود می‎دانم که بوی خوشی ندارم، خویشانم افرادی فرومایه‎اند و رنگم سیاه است، اما شما بر من از آن نفس بهشت گونه‎تان بدمید تا که خوشبو شوم، شرافت خویشاوندی یابم و سیمایم سفید شود. به خدا قسم از شما جدا نخواهم شد تا این خون من با خون شما درآمیزد.

پس آن گاه امام او را اجازه رزم دادند. در نهایت خونش با خون‌های مطهر اصحاب عجین شد. او همان غلام سیاه اباعبدالله‌الحسین (ع)، حضرت جَوْن (ع) است.
چه راهی بهتر از یک تجربه موفق؟ کسی که در تاریخ موفق شد به مدال خادمی سیدالشهدا نائل شود. کسی که او را همه به عنوان خادم‌الحسین می‌شناسند.

فردی که روزگاری خادم ابوذر و سرانجام خادم حسین (ع) شد. گفته می‌شود «جون» اولین خادم‌الحسین بوده است و ویژگی‌های شخصیتی وی می‌تواند ویژگی اصلی خادم‌الحسین‌های امروز باشد.


خبرنگار کاشانه این هفته میان عزاداران حسینی رفته و یک سؤال ساده از خادمان حسینی پرسیده است: «چرا خادم‌الحسین؟!» سؤالی که طیف‌های مختلف سنی پاسخ‌های متفاوتی به آن دادند و همه در یک چیز مشترک بود: ارادت خالصانه به سیدالشهدا.

 

آقایی یعنی نوکری دستگاه سیدالشهدا (ع) + پادکست

مصطفی رضایی / ۴۵ ساله: من شغل خاصی دارم، اما با این حال خدمت در روضه امام‌حسین را دوست دارم. چند روز پیش جایی بودم که بنایی و فرش‌شویی برای هیئت انجام دادم. اعتقادم این است که در راه امام حسین همین‌ها فقط باقی می‌ماند.


علی داوودی/ ۳۰ ساله: ما از کودکی با هیئت و امام‌حسین بزرگ شدیم. اول لطف امام حسین و بعد هم زحمت پدر و مادر و قطعاً این حضور در زندگی ما تأثیرگذار است. اگر در هیئت باشیم لطف امام حسین شامل حالمان خواهد شد.


سیدحسن حسینی/ ۳۹ ساله: آن زمان که گفتند هل من ناصر ینصرنی من نبودم. امروز اگر هستم باید این پرچم به هر طریقی بالا بماند.


امیرحسین تورنه/ ۲۵ ساله: تا قیام قیامت دینی از یک خون بر گردن ماست و تا ابد ما زیر این دین هستیم و باید دین خود را به‌جا بیاوریم.


مهدی بادینلو/ ۵۰ ساله: اعلم و افضل همه اعمال زیارت امام‌حسین است و افضل‌تر اینکه امام حسین فرمودند خدمت به زائرین من از زیارت من اعلاتر و واجب‌تر است و با همین دو لفظ می‌گویم زندگی خود را صرف بهتر خدمت کردن به اباعبدالله و دوستدارانش می‌کنم.


علی خاکپور/ ۱۸ ساله: نوکری اباعبدالله افتخاری برای ماست و هر چه داریم و نداریم از اباعبدالله هست.


جواد خاکپور/ ۴۴ ساله: هر چه داریم از امام‌حسین داریم.


علی میرزاخانی/ ۳۳ ساله: هر کاری کنیم مدیون اباعبدالله هستیم و اگر خودمان و خانواده‌مان جانمان را فدا کنیم، بعید می‌دانم ذره‌ای جبران کنیم. در جای جای زندگی ما محبت امام‌حسین ثابت شده. نامردی است که کاری از دستم بر بیاید و جبران نکنم!


علی دارستانی/ ۲۵ ساله: بالاتر از خدمت به امام حسین نداریم.


عرشیا فتحعلی/ ۱۹ ساله: امام حسین خیلی به ما لطف کرد و خیلی مدیونش هستیم. من وقتی فکر می‌کنم آقایی با بچه خود در آن دشت بوده، بغضم می‌گیرد. خیلی مواقع امام‌حسین کمکم کرده. شما بودید خودتان این کار را نمی‌کردید و با امام حسین نمی‌ماندید؟! از بچگی یادم است، می‌گفتند یک آقایی هست، دست ما را می‌گیرد، اگر شما بودید خادم این آقا نمی‌شدید؟ حتماً می‌شدید.

سیدمحمد علی حسینی/ ۶۷ ساله: تا جایی که به یاد دارم از هفت هشت سالگی پای دستگاه امام‌حسین بودم و افتخار می‌کنم خادم امام حسین باشم و ان‌شاء‌الله در این راه به شهادت برسم.


محمدصادق داورزنی/ ۱۹ ساله: تمام کاری که دوست دارم در این دنیا انجام بدهم، چه بهتر برای امام‌حسین و اولاد امام حسین باشد.


سینا صادقی‌نژاد/ ۲۲ ساله: شیر پاک مادرم، نان حلال پدرم و لطف امام‌حسین بوده که در این راه افتادم. سعی کردم در این سال‌هایی که خدمت کردم خوب نوکری کنم. حتی اگر بگویند جارو کن، یا کفش جفت کن یا حتی بگویند فقط جلوی در بشین. شاید اوایل به این دلیل بود که چهار نفر از من تشکر کنند، اما سنم هر قدر بالاتر برود متوجه می‌شوم کسی که باید، می‌بیند. در این دم و دستگاه سعی می‌کنم نظری ندهم، چون خود امام حسین کنترل می‌کند و من فقط نوکری می‌کنم.
حسن پاشایی/ ۱۷ ساله: امام حسین عشق از بچگی تا بزرگی ما بوده و هست. بهترین کار خادمی هیئت ایشان است.

عطا طالبی/ ۳۱ ساله: افتخار است. یک‌سال لحظه شماری می‌کنم تا محرم برسد و رزق یک‌سال خود را از نوکری بگیریم.


امیرحسین تشت زر/ ۱۸ ساله: خدمت می‌کنم تا یک سفر اربعین از امام حسین بگیرم.


حسین شهرابی/ ۱۹ ساله: نوکری امام حسین وظیفه ماست. از زمان به دنیا آمدن تا جان در بدن داریم باید به امام حسین خدمت کنیم.


امیرحسین/ ۱۶ ساله: آمدیم خدمت کنیم تا امام‌حسین دست ما را بگیرد و به راه راست هدایت‌مان کند.
محمود اتراک/ ۴۷ ساله: نوکر امام حسین هستیم و هر کاری هم باشد انجام می‌دهیم؛ چون دوستش داریم.
محمد استیری/ ۲۰ ساله: به این خانواده خدمت نکنیم به چه کسی خدمت کنیم؟


محمدحسام بیگلری/ ۲۰ ساله: اجر و پاداش آن خیلی خوب است. برای کار و خیلی مسائل دیگر. من شفایم را از امام حسین گرفتم.


امیرحسین سلیمانی/ ۱۱ ساله: فهمیدم اگر نوکری امام‌حسین را بکنیم در زندگی موفق و در راه درست هستیم و در آینده هم کار‌هایی که به نفع‌مان باشد، انجام خواهیم داد.


خانم نارجیلی/ ۴۳ ساله: کمترین کاری که از دستم برمی‌آید برای آقا انجام می‌دهم.
خانم نصیرپور/ ۶۵ ساله: خون شهدا را وقتی دیدیم احساس کردیم ۱۴۰۰ سال از خادمی عقبیم و سعی کردیم خادم و سفیر اهل بیت باشیم.


خانم رادی/ ۴۰ ساله: خادمی می‌کنم، چون وظیفه و عشق است. عشق بالاتری از هر چیز، حتی خانواده.
خانم عبداللهی/ ۶۳ ساله: علاقه زیادی به ائمه دارم. اعتقاد دارم شفای خودم را از خادمی گرفتم.


خانم توکلی/ ۳۸ ساله: به عشق امام حسین (ع) دوست داشتم در این راه خدمت کنم. امام حسین خاص است و از زمانی که به دنیا آمدیم، عشق امام‌حسین در دل ما بوده و ریشه دارد.

 

آقایی یعنی نوکری دستگاه سیدالشهدا (ع) + پادکست


برخی از این افراد ویژگی خادم‌الحسین‌ها را در نگاه خود این‌گونه توصیف کردند:


- بادینلو: امام حسین (ع) برای رسیدن به هدف از همه چیز خود گذشت. برای خدمت کردن باید از همه چیز گذشت و فقط باید فکر خدمت در دستگاه امام حسین بود. - تورنه: هر کس مسئولیتی دارد پشت در هیئت بگذارد و بیاید داخل.
- خاکپور: هیچ وقت خودم را در این دستگاه بزرگ نبینم و خود را کوچک‌ترین بدانم.
- میرزاخانی: ما شب اول بستیم با اباعبدالله که سعی کنیم کم نگذاریم در خدمت.
- دارستانی: در این دستگاه امام‌حسین خودش لطف می‌کند و باید بتوانیم بهترین رفتار را کنیم تا دیگران نگویند خادم امام حسین فلان رفتار را کرد.
- داورزنی: سعی کنیم لااقل درصدی از راه امام‌حسین را دنبال کنیم.
- طالبی: برخورد خوب با عزاداران سیدالشهدا واجب است.
- استیری: حسن خلق داشته باشیم و با مردم خوب رفتار کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار