کد خبر: 1096520
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی اعلام کرد: ۲۰۰ اثر از شاعران کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر رسیده است.

سیدمحمدحسین بلاغی،  با اعلام اینکه ۸۵۰ اثر داخلی و خارجی به دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در تبریز رسیده است، افزود: ۶۵۰ اثر رسیده مربوط به شاعران داخلی از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، تهران، قم، فارس و خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه تعداد آثار ارسال شده به این کنگره نسبت به اولین دوره آن حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، یادآوری کرد: در دور اول این کنگره ۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده بود که از این تعداد ۲۸۰ اثر داخلی بود.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: داوری این آثار در ۲ مرحله انجام شده و پس از غربالگری سه اثر در بخش داخلی و سه اثر در بخش خارجی به عنوان اثر برگزیده و در بخش ویژه نیز یک اثر انتخاب می شود.  

بلاغی، ادامه داد: در بخش داخلی آثار، برای اثر اول هفت میلیون تومان، اثر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم سه میلیون تومان و در بخش خارجی برای اثر اول ۳۰۰ دلار، اثر دوم ۲۰۰ دلار و اثر سوم ۱۰۰ دلار و برای اثر منتخب بخش ویژه پنج میلیون تومان جایزه نقدی و لوح اهدا و از شرکت کنندگان تقدیم خواهد شد.

وی هدف اصلی برگزاری این کنگره را جریان سازی شعر ترکی غدیر اعلام کرد و اظهار داشت: این کنگره به مدت پنج روز از ۲۱ تیر آغاز و تا ۲۵ تیر ادامه خواهد داشت و برگزاری نشست های مختلف پژوهشی، نشست هم اندیشی مجمع جهانی شاعران ترک زبانان اهل بیت (ع)، عصر شعر و گشت شهری و تاریخی در تبریز از جمله برنامه های این کنگره برای شرکت کنندگان است.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر برگزاری این کنگره در تبریز در استان های همجوار آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل نیز این کنگره در قالب شب شعر غدیر برگزار می شود و بیش از ۱۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی خارجی عمدتا در ترکیه و جمهوری آذربایجان در کنار شبکه های داخلی برنامه های این کنگره را پوشش خواهند داد.

بلاغی، با بیان اینکه در اولین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر اثر تجسمی « باب علم» در مسجد کبود رونمایی شد، افزود: در این دوره نیز اثر تجسمی غدیر توسط رحیم عظیمی در صحن این مسجد خلق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همیشه بخش عظیمی از مفاهیم، اندیشه ها و تفکرها از طریق شعر در کل دنیا گسترش یافته است، یادآوری کرد: شعر و ادب در منطقه آذربایجان و میان مردم ترک زبان دنیا جایگاه ویژه ای دارد و اصلی ترین وجه فرهنگ و ادب در منطقه آذربایجان، شعر است.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: شعر ترکی شیعی از مهمترین شاخه های ادبیات اسلامی بوده و در دنیا زبانزد است و پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی منجر به ایجاد فرهنگ تخصصی و عامه مردم شده است.

بلاغی، ادامه داد: شعر ترکی شیعی همواره موجب تقویت تدین، غیرت و شجاعت مردم آذربایجان شده و همیشه در طول تاریخ جریان ساز شده و در دوران معاصر نیز ستارگان بی بدیل شعر به ویژه در تبریز، اردبیل و زنجان ظهور کرده و آثار ماندگاری آفریده اند.

وی با بیان اینکه شعر غدیر و شعر ترکی شیعی نیاز به اهتمام و توجه ویژه دارد، اظهار داشت: در زمان کنونی نیاز به شناخت تخصصی ابعاد این نوع شعر برای جلوگیری از انحراف و اصالت بخشی به آن و در بعد عامه انتقال پیام ها و مسایل روز در قالب این نوع شعر وجود دارد.     

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر