کد خبر: 1095669
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
وزیر کشور:
وزیر کشور با بیان اینکه بازتعریف در وظایف شهرداری ضرورت دارد، گفت: شهرداران از ساخت و ساز‌های ناایمن، بی‌رویه و بدقواره جلوگیری کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: احمد وحیدی در اجلاس شهرداران مراکز استان و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سردار شهید مهدی باکری را الگوی شهرداران معرفی کرد و افزود: موضوع شهرداری مساله یک دستگاه نیست، بلکه موضوعی است که با بیش از ۷۰ درصد مردم عزیزی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند، ارتباط دارد.

وی فعالیت در شهرداری را به دلیل ارتباط گسترده با مردم، فرصتی برای جلب رضایت عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی دانست و گفت: بامردم بودن، بین مردم بودن و دست مردم را گرفتن خیلی مهم است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه شهرداران بسیار مهم است چرا که تنها یک نهاد خدمت‌رسان نیست و حوزه‌های محیط زیستی، اقتصادی، بحرانی و اجتماعی را دربر می‌گیرد.

وحیدی با بیان اینکه برای تحقق مطلوب وظایف متعدد و متنوع شهرداری ها، نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و بازتعریف در وظایف شهرداری‌ها هستیم،  اضافه کرد: این مدیریت همه جانبه، باید در عالی‌ترین سطح باشد. دستگاه‌های دولتی نباید در مسایل شهرداری دخالت کنند که این حضور، باعث کاهش کیفیت عملکرد شهرداری‌ها می‌شود.

وحیدی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها مسئولیت راهبردی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند، اظهارکرد: اقتصاد پایدار شهری باید به وسیله شهرداری‌ها تقویت شود. در بازدیدی که از شهر تبریز داشتم، این شهر به شهر بی تکدی شهرت یافته است که باید این الگو تسری یابد.

گران شدن هزینه شهری  عاملی برای گسترش حاشیه‌نشینی

وی گران شدن هزینه شهری را عاملی برای گسترش حاشیه‌نشینی برشمرد و گفت: شهرداری‌ها باید در حوزه املاک و گرانی‌های مرتبط با آن، وارد شوند و بر قیمت‌ها و دفاتر املاک نظارت کنند.  

وزیر کشور افزود: مدیریت شهری باید به شهرداری‌ها سپرده شود. شهرداری هم باید با جدیت در مدیریت شهری ورود کند و اقدامات صیانتی و حمایتی لازم را به عمل آورد.

وحیدی در ادامه به ضرورت هزینه کرد درست شهرداری‌ها هم اشاره کرد و گفت: منابع درآمدی خوبی در شهرداری‌های کشور وجود دارد، اما متاسفانه بخش اعظم این درآمد‌ها صرف امور جاری شهرداری و حقوق کارکنان آن می‌شود.

سلامت اداری از دیگر محور‌های مورد اشاره وزیر کشور بود که اظهار کرد: سلامت اداری در شهرداری‌ها بسیار مهم است و در این خصوص الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند کمک موثری داشته باشد.  

شهرداری‌ها در قانون هوای پاک باید ورود جدی‌تری داشته باشند

وحیدی یادآور شد: شهرداری‌ها در قانون هوای پاک باید ورود جدی‌تری داشته باشند، بازسازی حمل و نقل عمومی در کلان شهر‌ها هم می‌تواند به کاهش ترافیک و روان‌سازی آن کمک کند.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها بیشترین ارتباط را با مردم دارند و این امر را باید فرصتی برای جلب رضایت عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی دانست.

وزیر کشور حفظ هویت شهری را دیگر وظایف مهم شهرداران دانست و گفت: در این خصوص شهرداران باید از ساخت و ساز‌های بی رویه و بدقواره که اثرات نامطلوب بر فرهنگ شهری دارند و همچنین ایجاد ساختمان‌های ناامن جلوگیری کنند.

وحیدی خاطرنشان کرد: فرهنگ از کالبد شهری تاثیر می‌پذیرد  و برای همین باید به هویت بومی و اصیل شهر اهتمام لازم داشت.

وی همچنین بر ارزیابی تخصصی و کارشناسی مسایل و مشکلات و موضوعات کاری عمده شهرداری‌ها از طریق تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور شهرداران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزات کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

پیش ازسخنان وزیر کشور، شهرداران تهران، قم، زاهدان، یاسوج، مشهد، رشت، شهرکرد، بیرجند، گرگان، اسلام شهر، نجف آباد، ایلام، همذان، بندرعباس نظرات و پیشنهاد‌های خود را در زمینه موضوعات حوزه وظیفه‌ای شهرداری‌ها بیان کردند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار