کد خبر: 1095533
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
به‌هم خوردن تمرکز اسکوچیچ
سکوت برابر برخی شایعات به منزله دامن زدن به آن است، خصوصاً اگر بتوان این برخورد را رضایت تعبیر کرد، آن زمان است که می‌تواند تأثیری مخرب و گاه حتی جبران‌ناپذیر داشته باشد
دنیا حیدری

 سکوت برابر برخی شایعات به منزله دامن زدن به آن است، خصوصاً اگر بتوان این برخورد را رضایت تعبیر کرد، آن زمان است که می‌تواند تأثیری مخرب و گاه حتی جبران‌ناپذیر داشته باشد. کی‌روش که دو بار حضور در جام جهانی را با یوز‌های ایرانی تجربه کرد، طی چند روز گذشته و با توجه به عدم حضورش در تیم فوتبال مصر نامش به عنوان جایگزین اسکوچیچ مطرح شده است. عدم موضع‌گیری فدراسیون هم باعث شده این شایعه همچنان به قوت خود باقی بماند و هر چند روز یک‌بار به شکلی جدید مطرح شود، آن‌هم در حالی که ظاهراً فدراسیون نه قصدی برای کنار گذاشتن اسکوچیچ دارد و نه همکاری دوباره با مرد پرتغالی.

محتمل‌ترین زمان برای قطع همکاری با اسکوچیچ بدون شک بعد از مصاف دوستانه با تیم دوم الجزایر بود. دیداری تدارکاتی که در عین ناباوری با عملکردی بسیار ضعیف و شکست دور از انتظار ۲ بر یک به پایان رسید. نتیجه‌ای که انتقاد‌های بسیاری را به دنبال داشت و مرد کروات نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار داد، تا جایی که حتی زمزمه‌هایی در خصوص جدایی او از نیمکت تیم ایران و پایان همکاری‌اش با تیم ملی نیز به میان آمد، آن‌هم در فاصله کمتر از پنج ماه مانده تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر!
کنار گذاشتن اسکوچیچ کار سختی نبود، چراکه به‌رغم صعود زودهنگام با این مربی، اسکوچیچ هرگز نتوانست محبوبیتی بین هواداران ایران برای خود دست و پا کند. درست برخلاف کی‌روش که اگرچه مخالفانی داشت، اما بی‌شک یکی از مربیان محبوب هواداران فوتبال بود و شاید به همین دلیل هم بعد از عملکرد ضعیف اسکوچیچ در اردوی قطر نام او یک‌بار دیگر برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به میان آمد، خصوصاً که وزیر ورزش نیز در قطر با احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، علیرضا بیرانوند، امید ابراهیمی و مهدی طارمی جلسه گذاشت تا این تصور ایجاد شود که باتجربه‌های تیم خواهان برکناری سرمربی هستند و به همین دلیل هم با سجادی دیدار کردند.

بازگشت کی‌روش به فوتبال ایران به‌زعم بسیاری نشدنی و تصمیمی غیرکارشناسانه است، اما آنچه باعث شد این شایعه پروبال بگیرد، عکس‌العمل میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون بود که به جای دفاع تمام‌قد از سرمربی تیم ملی در کمال ناباوری در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مصلحت تیم ملی در اولویت است و این یعنی ابهام در ادامه حضور مرد کروات! این در حالی بود که تکذیب قاطع ماجدی می‌توانست آبی باشد بر آتش شایعاتی که با دل دادن به دل انتقادات تا حد زیادی شعله‌ور شده بود!
مسئله اگرچه چند روزی مسکوت ماند، اما با توجه به عدم برخورد جدی و تکذیب صریح فدراسیون فوتبال، شایعه ایجاد تغییرات در کادر فنی تیم ملی بار دیگر طی روز‌های گذشته کلید خورد و باز هم نامی که به میان آمد برای اهالی فوتبال و دوستداران تیم ملی آشنا بود.

بازگشت کی‌روش مخالفان بسیاری دارد. با این وجود از میرشاد ماجدی به عنوان اصلی‌ترین مخالف بازگشت مرد پرتغالی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران یاد می‌شود و گفته می‌شود در تمام جلساتی که طی هفته‌های گذشته بین سرپرست فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش برگزار شده، ماجدی سرسختانه با همکاری دوباره با کی‌روش مخالفت کرده است. البته این نمی‌تواند به معنای دفاع تمام‌قد ماجدی از اسکوچیچ باشد، خصوصاً اگر لحن مبهم او در خصوص در اولویت بودن تیم ملی مرور شود. موضع‌گیری که تماماً در دفاع از تیم ملی بود، نه کادر فنی و در رأس آن سرمربی کروات!
شاید به همین دلیل مهم هم هست که توئیت مجری شبکه خبر که مدعی است هر قدر تکذیب کنند و به ظاهر حمایت، بازگشت کی‌روش را باید جدی گرفت و از احتمال آغاز مذاکرات با او خبر داد.

فدراسیون در ظاهر پشت اسکوچیچ است. تمدید قرارداد دستیاران او نیز نشان می‌دهد که فدراسیون برنامه‌ای برای پایان دادن به همکاری با سرمربی تیم ملی ندارد، خصوصاً در این مقطع که انتخاب گزینه جایگزین بسیار زمانبر است و عدم شناخت او از تیم می‌تواند کار را به مراتب سخت‌تر کند. ضمن اینکه معضل فعلی تیم نه سرمربی که روند پرانتقاد آماده‌سازی تیم است. با این وجود فدراسیون حتی اگر فکری هم برای ایجاد تغییر در کادر فنی نداشته باشد و همچنان با بازگشت دوباره کی‌روش روی نیمکت تیم ملی مخالف باشد با رفتار نه‌چندان مطمئن خود به شایعات دامن می‌زند و با این روند تمرکز سرمربی تیم ملی را مخدوش می‌کند و اوضاع را به‌هم می‌ریزد. اسکوچیچ خوب یا بد در اندک زمان باقیمانده تا جام جهانی زمانی برای کنار گذاشتن او و انتخاب گزینه جدید نیست و آنچه در این مقطع نیاز است حمایت صریح از کادر فنی و برنامه‌ای جدی و اصولی جهت آماده‌سازی است و بس. مسئله‌ای که گویی فدراسیون کوچک‌ترین توجهی بدان ندارد که اگر داشت، خیلی پیشتر باید با تکذیب صریح شایعه بازگشت کی‌روش خط بطلان می‌کشید بر زمزمه‌های ایجاد تغییر در کادر فنی تیم ملی فوتبال. اما به نظر می‌رسد دغدغه‌های انتخاباتی وقتی برای اینگونه برخورد‌های جدی و صریح نگذاشته و سر ماجدی جایی دیگر گرم است که اگرچه به ظاهر پشت اسکوچیچ است، اما در واقعیت گامی برای اثبات این مسئله برنداشته است. عدم حمایت قاطعی که می‌تواند تمرکز لازم را هم از سرمربی تیم و هم از بازیکنان بگیرد و نتیجه ناگفته پیداست که مثبت نخواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار